گزارش پیدا شدن اجسادی در برخی سدها و دریاچه‌ها

رخی گزارش های غیررسمی از کشف چند جسد در سدها، دریاچه‌ها و رودخانه‌های چند منطقه ایران از جمله در کردستان و رودخانه کارون اهواز حکایت دارد. گفته می‎شود که این اجساد به کشته‌‌شدگان اعتراضات آبان ماه امسال تعلق دارد.

ژیار گل، خبرنگار بی بی سی، می گوید چند منبع به او گفته اند که روز جمعه گذشته اجساد پنج نفر در سد قشلاق یا همان “وحدت” در سنندج کشف شده است. اسامی این افراد هم در شبکه های اجتماعی منتشر شد اما از آنجایی که بی‌بی‌سی به طور مستقل قادر به تایید این خبر نیست، اسامی این افراد را منتشر نمی کند.

گفته می شود که این افراد از زمان اعتراضات اواخر آبان ماه مفقود بوده اند.

همچنین گزارش ها حاکیست که دریاچه زریبار مریوان جسد یک نفر پیدا شده است.

مقام های ایرانی هنوز درباره این گزارش ها اظهار نظر نکرده اند؛ آنها همچنین در روزهای اخیر از اعلام تعداد کشته ها خودداری کرده اند.

یک مامور نیروی انتظامی به خبرنگار ما گفته است که آنها از پیدا شدن جسدی در نزدیکی روستایی در اطراف سنندج مطلع شدند و با رسیدن به این محل با جسد جوانی روبرو شدند که آثار شکنجه در بدن او پیدا بود. به گفته این منبع، این فرد به احتمال زیاد یکی از دستگیرشدگان در جریان اعتراضات بوده است.

سیاری از منابع و خبرنگاران در داخل ایران به دلیل شرایط حاکم جرات ندارند درباره دانسته های خود صحبت کنند چون ممکن است تلفن های آنها تحت شنود باشد.

همچنین عکس هایی در شبکه های اجتماعی از اجساد خارج شده از آب منتشر شده است.

ژیار گل می گوید فعالان حقوق بشر احتمال می دهند این افراد پیش از انداخته شدن به آب زیر شکنجه کشته شده اند یا حتی به طور صحرایی اعدام شده اند.اعتراض های ایران بعد از اعلام افزایش شدید قیمت بنزین در روز جمعه ۲۴ آبان شروع شد و چند روز ادامه داشت.مقام های ایران اینترنت در این کشور را از روز ۲۶ آبان تا سوم آذر ماه تقریبا به طور کامل قطع کردند.

سازمان حقوق بشری عفو بین الملل یک روز پیشتر در گزارشی نوشت که تاکنون توانسته کشته شدن ۳۰۴ در برخورد با اعتراضات آبان ماه را تایید کند.

عفو بین الملل گفت تصاویر ویدئویی که این سازمان اصالت آنها را تایید کرده نشان می دهد که نیروهای امنیتی به روی معترضان غیرمسلح آتش گشودند، به روی کسانی که خطری آنی متوجه کسی نمی کردند.

این سازمان همچنین نسبت به وضعیت هزاران بازداشتی در جریان اعتراضات یا پس از آن ابراز نگرانی می کند و خواستار آزادی فوری آنها می شود.این سازمان می گوید مصاحبه با ده ها نفر در داخل ایران نشان داده که مقام های ایرانی چطور بازداشتی ها را در انزوای کامل از جهان بیرون نگاه داشته اند و آنها را در معرض شکنجه و سایر بدرفتاری ها قرار داده اند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

دادگستری هرمزگان از شناسایی۱۰۰۰ کانتینر کالای “بدون هویت” در اسکله رجایی در بندرعباس خبر داده

مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان از شناسایی ۱۰۰۰ “کانتینر کالای بدون صاحب” در بندر رجایی …