گزارش کوتاهی از اخبار و وضعیت کولبران در هفته گذشته

سامران کاکه ر ش

شامگاە ۲۷ مرداد نیروهای هنگ مرزی، حفاظت سردشت و پاسگاە کپران بیش از ۳۰ کولبر را دستگیر کردە و بە پاسگاە روستای بیتوش انتقال می دهند. مسئولین این پاسگاەها بە ویژە پاسگاە کپران دست بە آزار و شکنجە کولبران زده و اموال همراەشان را ضبط می کنند.

دوشنبە ۲۹ مردادماە پاسداران جمهوری اسلامی در مرز اشنویە گروهی از کولبران را هدف تیراندازی مستقیم قرار دادند و یک زحمتکش جوان بە نام توحید حقدار ۱۹ سالە و اهل منطقە شپیران سلماس را بە قتل رساندند و مانند بسیاری از کشتارهای دیگر جسد کولبر جوان را در همان جا رها می کنند  کە بعدا توسط مردم بە بیمارستان و پزشک قانونی منتقل می گردد.

جمعە دوم شهریور ماە انفجار مین در منطقە مرزی “دولبی” مریوان، یک کولبر اهل روستای سردوش مریوان، بە نام ایوب نیکزاد ۲۳ سالە را مصدوم و روانەی بیمارستان کرد.

شنبه 3 شهریور ناصر بانوج  کولبر مریوانی بر اثر انفجار مین  در مسیر کولبران در منطقه بالکدری جان باخت و سه نفر دیگر به نامهای اقبال و ابراهیم و همچنین منصور فرزند هم زخمی شده و جهت مداوا به شهر پنجوین واقع در اقلیم کردستان منتقل شدند.

در بیشتر این موارد مسبب و مقصر اصلی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی هستند. مستقیما بە کولبران و کاسبکاران شلیک می کنند و آنها را بە مسیر میدانهای مین کە خودشان کاشتەاند سوق می دهند. این اخبار تنها گوشه ای از رنج ومشقتی است که کولبران و خانواده هایشان با ان دست به گریبان هستند.

بیکاری روزافزون و گرانی ناشی از وضعیت نا بسامان اقتصادی میزان خودکشی و فقر شدید و مهاجرت را در این منطقه بالا برده است.

شایان ذکر است که بعد از خروج ترامپ از برجام و برقراری تحریمهای جدید توسط آمریکا که بستن مرزها و عدم داد و ستد رسمی توسط کشورهای همجوار همچون عراق جزو این تحریمها هستند حکومت به فکر دور زدن این تحریمها از راه قاچاق کالا از گذرگاههای غیره رسمی افتاده است.

در این راستا رسول خضری نماینده سردشت گفته است: “معابر غیره رسمی مرزی راه مناسبی برای دور زدن تحریمها است. در چند روز گذشته هیئتهایی برای بررسی وضعیت و درخواست باز گذاشتن مرزها جهت دیداربا مسئولین حکومت اقلیم کردستان فرستاده شده است”.

با توجه به این موضوع که حکومت اقلیم حاکمیتی مافیایی است وتوان مقابله و دور زدن تحریمهای آمریکا را ندارد به احتمال زیاد این روش قاچاق کالا مورد توجه برخی از سران فاسد حکومت اقلیم کردستان قرار گیرد. صحبتهای رسول خضری نوعی رسمیت بخشیدن به شغل غیره انسانی کولبری است به جای حمایت و ایجاد اشتغال در عرصه های دیگر برای این مردم، در فکر بهره برداری از این شرایط و نجات رژیم جمهوری اسلامی افتاده که در چند سال اخیر صدها کولبر را با شلیک گولوله از پا در آورد و در احقاق حقوق و رسیدگی به مطالباتشان اندک توجهی نکرده است .

تنها راه رهایی کولبران از این وضعیت نابسامان از جمله کار طاقت فرسا و فقر و نداری، سرنگونی حکومت سرمایه داری و متوحش اسلامی است. در مراسم درگذشت شریف باجور و یارانش که از مدافعان محیط زیست و خود کاک شریف که حامی و فعال حقوق کولبران بود مردم کردستان نشان دادند همبستگی و اتحاد لازم برای گذار از این رژیم را دارند . حرکت رادیکال مردم از جمله شعارها و سرودها وسخنرانیهایی که در برگذاری این مراسم و و حرکت هزاران نفری شاهد آن بودیم همه گویای این حقیقت است که گرایش چپ کارگری در میان مردم کردستان بسیار قوی است و فعالین چپ برای رهایی از وضعیت اسفناک اقتصادی و این حکومت غیره انسانی، همچنین وضعیت کولبران که بازتاب مهمی از جور و فقر موجود در جامعه است، باید در راه ایجاد  شوراهای مستقل کارگری و انقلابی در میان کولبران قدم بردارند.

 

۷ شهریور ۹۷

۲۸ اوت ۲۰۱۸

 

ایسکرا ۹۵۱

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …