گفتگو با مسئول پرونده سقوط پرواز ۷۵۲ در اوکراین

رادیو فردا:اوکراین: منتظر معرفی مسئولان حادثه هواپیما و دلایل واقعی آن هستیم

مسئول پرونده سقوط پرواز ۷۵۲ در اوکراین روز چهارشنبه، ۱۷ دی‌ماه، در گفت‌وگو با رادیوفردا تاکید کرد که اکنون کشورش منتظر معرفی و مجازات «مسئولان» واقعی شلیک به این هواپیما و اعلام «دلایل واقعی» این حادثه است.

روز چهارشنبه، در آستانه سالگرد شلیک موشک به دست سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، بار دیگر وعده داد که مقصران سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی «حتما» در دادگاه محاکمه خواهند شد.

ساعاتی بعد، یوگنی ینین، مسئول پروندهٔ پرواز ۷۵۲ در اوکراین، در نخستین واکنش به این اظهارات به رادیوفردا گفت: «دریافت غرامت، یگانه هدف اوکراین نیست. عدالت مهم‌ترین ارزش‌ و اولویت ماست و تا زمانی‌که ایران مسئولیت کامل خود را نپذیرد، جزئیات این سانحه را علنی نکند و افراد مسئول را به جزای عمل‌شان نرساند، نه اوکراین و نه هم‌پیمانانش توقف نخواهند کرد.»

آقای ینین ادامه داد: «با استفاده از تمام ابزارهایی که حقوق بین‌الملل در اختیار ما قرار داده اجرای عدالت را تضمین خواهیم کرد.»

وزیر خارجهٔ اوکراین روز سه‌شنبه تایید کرد که ایران پیش‌ از انقضای مهلت ۱۲ ‌ماهه که برای ارائه گزارش فنی این سانحه داشت در روز ۱۰ دی‌ماه لایحه گزارش فنی را در اختیار اوکراین قرار داده است.

دمیترو کولبا به شبکهٔ تلویزیون ملی این کشور گفت که تعلل در ارائه این گزارش روند مذاکرات را تحت‌الشعاع قرار داده بود، اما اکنون با برداشتن این مانع از سوی ایران، اوکراین آماده است برای به نتیجه رساندن این پرونده وارد مرحلهٔ جدید شود.

اینرا هم بخوانید

دادستان دادگاه لاهه خواستار بازداشت نتانیاهو ورهبران حماس شد

دادستان ارشد دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه خواستار صدور حکم بازداشت علیه نتانیاهو، نخست‌وزیر و یوآو …