گفت‌وگوی مقام‌های امنیت ملی آمریکا و اسرائیل درباره ایران

مقام‌های بلندپایه امنیت ملی دولت های آمریکا و اسرائیل در جریان یک کنفرانس ویدئویی از راه دور درباره ایران و سایر مسائل منطقه گفت و گو کرده اند.

اولین دیدار “گروه رایزنی استراتژیک آمریکا و اسرائیل” با شرکت جِیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا و مِئیر بن شَبَت همتای اسرائیلی او انجام شد.

گفته می شود این تلاشی از سوی دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، برای تعامل با اسرائیل در زمینه سیاست آمریکا در قبال ایران و احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵، برجام، است. اسرائیل با بازگشت آمریکا به برجام در شکل قبلی مخالفت می کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس جیک سالیوان قبلا دو تماس مفصل دیگر با مئیر بن شبت داشته است.

میلی هورن سخنگوی شورای امنیت ملی در بیانیه ای گفت که “دو طرف نقطه نظرات خود را در مورد مسائل امنیتی منطقه که مورد علاقه و باعث نگرانی دو طرف است، از جمله ایران، در میان گذاشتند و عزم مشترک خود برای رویارویی با چالش ها و تهدیدهایی که منطقه با آنها روبروست را بیان کردند.”

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کنگره گفته بود که دولت بایدن به رایزنی با اسرائیل و سایر کشورهای خلیج فارس “درباره همه کارهایی که ممکن است در ارتباط با توافق با ایران انجام دهیم” متعهد است.

او گفت که اقدامات آمریکا در این زمینه بر اسرائیل و سایر کشورهای خلیج فارس اثر می گذارد بنابراین لازم است واشنگتن با آنها مشورت کند.

وزیر خارجه عربستان قبلا از دولت جدید آمریکا خواسته است پیش از بازگشت به توافق هسته ای با ایران با کشورهای خلیج فارس رایزنی کند “چون این تنها راه رسیدن به موافقتنامه ای پایدار است.”

زمانی که دولت آمریکا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در سال ۲۰۱۵ توافق هسته ای را (با شرکت روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان در قالب گروه ۵+۱) با ایران امضا کرد، روابط واشنگتن با اسرائیل متشنج شد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بارها از برجام انتقاد کرده است و اکنون دولت بایدن سعی دارد از تکرار تنشی مشابه با اسرائیل خودداری کند.

آمریکا در سال ۲۰۱۸ در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از برجام خارج شد و تحریم های ایران را از سر گرفت. آقای ترامپ می گفت خواستار توافقی “جامع تر” با ایران است به طوری که مسائلی مثل “رفتارهای بی ثبات کننده ایران در منطقه” را در بر گیرد اما هرگز موفق به آوردن ایران پای میز مذاکره نشد.

آقای بایدن ماه پیش اعلام کرد که دولتش حاضر است با ایران و سایر طرف های برجام برای احیای آن وارد گفت و گو شود اما ایران این پیشنهاد را رد کرده است و می گوید آمریکا ابتدا باید تحریم ها را لغو کند تا این کشور حاضر به از سرگیری تعهداتش در برجام باشد.

آمریکا در مقابل می گوید ایران ابتدا باید به طور کامل برجام را اجرا کند.

برای شروع مذاکره با ایران مشوقی ارائه نمی کنیم

در خبری دیگر در روز پنجشنبه آمریکا گفت که برای قانع کردن ایران به گفت و گو درباره احیای برجام مشوقی ارائه نخواهد کرد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: “ما هیچ مشوق یا حرکت یکجانبه ای برای آوردن ایران به میز مذاکره ارائه نخواهیم کرد. اگر برداشت ایرانی ها این است که در غیاب هرگونه تلاشی از سوی آنها برای از سرگیری پایبندی کامل به برجام، ما چنین کاری خواهیم کرد دچار سوءبرداشت هستند.”بی بی سی

اینرا هم بخوانید

رادان:حجاب، دریچه دشمن به سوی یک جنگ تمام عیار فرهنگی است؛ نباید غفلت کنیم!

خبرگزاری حکومتی تسنیم به نقل از سردار رادان نوشت: حجاب، دریچه دشمن به سوی یک …