گوترش: هماهنگی در واکنش به کووید بین کشورها وجود ندارد

دبیرکل سازمان ملل ضمن آن‌که از «نبود هرگونه هماهنگی» بین کشورها در روند مقابله با همه‌گیری کووید-۱۹ شدیدا انتقاد کرده می‌گوید این شرایط «مایوس‌کننده است».

آنتونیو گوترش، دبیر کل ملل متحد، در گفت‌وگویی با خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته لازم است دولت‌ها و کشورها درک کنند با تک‌روی «شرایطی را ایجاد می‌کنند که کنترل‌ناپذیر خواهد شد».

او می‌گوید٬ «هیچ‌گونه هماهنگی در واکنش به کووید بین کشورها وجود ندارد».

گوترش افزوده کشورها نه تنها در رون مقابله با همه‌گیری فعلی باید همکاری و هماهنگی داشته باشند، بلکه باید در روند دستیابی یه درمان، مکانیزم آزمایش‌ها و کارآزمایی بالینی، واکسن و دسترسی همگانی نیز به تعامل برسند.

او بار دیگر تاکید کرده که جهان در میانه بدترین چالش بین‌المللی از زمان جنگ دوم جهانی قرار گرفته‌است و باید یک آتش‌بس عمومی در تمام کشمکش‌ها و درگیری‌های نظامی برپا شود: «امیدوارم نسل‌های جدید قادر باشند در آینده دگرگونی ایجاد کنند».

دبیر کل سازمان ملل همچنین اظهار کرده «به‌نظر من باید همگی فروتنی پیشه کنیم. چون تنها در تواضع است که فرصت‌ها را درک خواهیم کرد، و با درک فرصت‌ها، نیاز به همبستگی و اتحاد بر ما آشکار خواهد شد».

او همچنین افزوده با وجود آن‌که بین دولت‌ها هماهنگی و همکاری وجود ندارد، اما صدای جوامع محلی و مردم، بیش از هر زمان دیگری شنیده می‌شود، و آن‌ها از جمله خواستار دسترسی همگانی به واکسن احتمالی هستند: «واکسنی برای مردم، نه واکسنی که به نزاعی بین کشورها تبدیل شود، نه واکسنی که ثروتمندها را ثروتمندتر کند و مردم فقیر را به حال خود رها کند».

شمار موارد ابتلا به کووید در جهان از ۹ میلیون نفر گذشته و آمار رسمی جان‌باختگان در حال رسیدن به نیم میلیون تن است.

البته در قطعیت و درستی این آمارها، با در نظر گرفتن شرایط کشورهای مختلف، کیفیت خدمات درمانی و میزان آزمایش‌ها، شفافیت در اطلاع‌رسانی و سانسور رسانه‌ها، تردیدهای مختلفی مطرح است.

در حال حاضر ایالات متحده، برزیل، روسیه، هند و بریتانیا، در صدر کشورهایی هستند که بیشترین شمار بیماران را تائید، اعلام یا رصد کرده‌اند. اما با در نظر گرفتن شمار قربانیان به ازای جمعیت کشورهایی مانند بلژیک، بریتانیا، یا اسپانیا وضعیت بدتری دارند.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

جریمه بار دوم بی‌حجابی ۴.۵ میلیون تومان. دوربین‌های ادارات به فراجا وصل می‌شوند.

وب سایت انتخاب:امیرحسین بانکی‌پور، نماینده مجلس در خصوص لایحه حجاب و عفاف گفته است که …