گوترش: واکسن کرونا باید کالای عمومی تلقی شود

دبیرکل سازمان ملل در اجلاس جهانی واکسن و مصون‌سازی (Gavi) بار دیگر تاکید کرد که ایمنی در برابر کووید ۱۹ حق همگان است و واکسن احتمالی  باید در اختیار همه قرار گیرد. آنتونیو گوترش در این نشست آنلاین گفت: «هر واکسن  تولیدی باید یک کالای عمومی جهانی تلقی شود و در دسترس همه باشد.»

در جلسه سه هفته قبل اتحاد جهانی واکسن کرونا، کشورها و نهادهای مختلف، حدود هشت میلیارد دلار برای کمک به تحقیقات ساخت واکسن و ساخت کیت‌های تشخیصی اختصاص دادند. انتظار می‌رود در اجلاس تازه ۷میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار کمک بلاعوض برای پژوهش‌های مرتبط در کشورهای فقیر و رو به توسعه پرداخته شود.

گوترش در نشست Gavi با تقدیر از اعانه‌دهندگان گفت: «بیماری هیچ مرزی نمی‌شناسد و ایمن سازی همه به ویژه در کشورهای فقیر به همبستگی و منابع نیاز دارد.» او افزود که توسعه پایدار و تحقق عدالت در سراسر دنیا، مستلزم سرمایه‌گذاری بیشتر روی سلامتی عمومی و بهره‌مندی عمومی از سازوکارهای بهداشتی است. 

آمریکا که در اجلاس اول جذب کمک‌های مالی مشارکت نکرد، برای رسیدن به واکسن شتاب دارد. سیاست ترامپ آن است که امتیاز انحصاری استفاده از واکسن در اختیار ایالات متحده باشد.  دویچه وله

اینرا هم بخوانید

ادامه اعتراض کارگران ابنیه فنی راه آهن ناحیه شمال دو در محورهای ریلی رشت، قزوین، ابیک، زیاران، کوهین، کوهندژ

اعتراض کارگران ابنیه فنی راه آهن ناحیه شمال دو که در محور ریلی رشت، قزوین، …