یکشنبه اعتراض: تجمعات بازنشستگان تامین اجتماعی و فولاد در چندین شهر & پرداخت طلبهای ۱۱ ساله کارگران ابر صنعتی ایران و یک خبر دیگر

تنها ره رهایی از سفره‌های خالی، فریاد در خیابان

روز ۲۸ آذر در ادامه یکشنبه های اعتراض، بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای تبریز، خرم آباد و کرمانشاه در مقابل تامین اجتماعی و بازنشستگان فولاد و معدن در اصفهان و فولاد در اهواز مقابل صندوق بازنشستگی تجمع کردند و علیه فقر و تبعیضات و اختلاسها شعار دادند و سخنرانی کردند. همسان سازی حقوقها خواست سراسری همه بخش های بازنشستگان است و تاکید آنها بر افزایش سطح حقوقها به بالای خط فقر است. از جمله در تجمع هفته گذشته بازنشستگان تامین اجتماعی در اهواز بنری با نوشته “نه به خط فقر ۱۵ میلیونی” صدای اعتراض خود را بلند کردند. بازنشستگان تامین اجتماعی در خرم آباد با شعار “تنها ره رهایی از سفره‌های خالی، فریاد در خیابان ” بر ادامه اعتراضات خود تاکید کردند. در این روز در کرمانشاه بازنشستگان معترض با پهن کردن سفره خالی، به شکل سمبلیک اعتراض خود را به وضعیت اسفبار معیشتی شان به نمایش گذاشتند.

بازنشستگان تامین اجتماعی در فراخوانهای خود بر مطالبات فوری ای چون اجرای صحیح ماده ۹۶ و ۱۱۱ تامین اجتماعی یعنی افزایش مستمری ها طبق تورم موجود، رفع تبعیض بین بازنشستگان تامین اجتماعی با بازنشستگان لشکری و کشوری، پرداخت بدهی ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تامین اجتماعی ، انجام همسان سازی سال ۱۴۰۰ و تصویب همسان سازی دائمی، بیمه رایگان و کارآمد و لغو بیمه تکمیلی تاکید کردند.

بازنشستگان فولاد در تجمعات خود شعار میدادند: “تا حق خود نگیریم از پا نمینشینیم” ، “حسین حسین شعارشون، دروغ و دزدی کارشون”. بازگرداندن متوسط ۲ میلیون تومان کسرشده در اجرای همسان سازی بازنشستگان فولاد، درمان بر اساس آیین نامه فولاد و برقراری خدمات رفاهی مطابق تعهدات آیین نامه استخدامی فولاد از جمله خواستهای فوری اعلام شده بازنشستگان فولاد است.

یک اعتراض مهم بازنشستگان تامین اجتماعی، بازنشستگان فولاد و همه معلمان به لایحه بودجه ریاضتی حکومت است. بازنشستگان میگویند که دولت میخواهد بودجه ۱۴۰۱ را از جیب مردم محروم تامین کند و هر روز سفره مردم کوچک تر شده و اقلام غذایی از آن ناپدید میشود. از همین رو بازنشستگان تامین اجتماعی با پهن کردن سفره خالی در کف خیابان صدای اعتراضشان را بلند کرده و بر خواستهایشان تاکید کردند. لایحه بودجه دولت رئیسی لایحه تعرض به زندگی و معیشت کل جامعه است و امروز که مقطع تعیین میزان حداقل دستمزد است این موضوع به بحث داغی در میان کارگران تبدیل شده است.

بازنشستگان علاوه بر همسان سازی حقوقها و افزایش سطح آن به بالای خط فقر، در تجمعات اعتراضی خود بر مطالباتی چون درمان رایگان، داشتن حق مسکن، پایان دادن به دزدی ها و اختلاس ها و پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات تاکید کرده اند. یک خواست مهم و فوری آنها آزادی فوری اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته است. از خواستها و مبارزات بازنشستگان باید وسیعا حمایت کرد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۹ آذر ۱۴۰۰ ، ۲۰ دسامبر ۲۰۲۱

…………………….

پرداخت طلبهای ۱۱ ساله کارگران ابر صنعتی ایران و یک خبر دیگر

  • روز ۲۹ آذر کارگران ابرصنعتی ایران بعد از ۱۱ سال اعتراض و مبارزه موفق به دریافت مطالبات معوقه خود از کارفرما شدند. بنا بر خبرها در سال ۸۹ کارگران این کارخانه با سوابق کاری بین ۲۷ تا ۳۰ سال، با تعطیلی این کارخانه بیکار شدند. آن زمان بعد از بازنشستگی تعدادی از کارگران، حدود ۲۴ نفر در کارخانه باقی ماندند که علاوه بر عدم دریافت حقوق در وضعیت بلاتکلیفی شغلی قرار دارند.

بنا بر خبرها سوابق بیمه‌ای کارگران باقی مانده این کارخانه که هم اکنون از مقرری بیمه بیکاری استفاده می‌کنند، از ۲۷ تا ۳۰ سال است اما به دلایل نامعلومی امکان بازنشستگی برای آن‌ها فراهم نمی‌شود . کارگران میگویند ارزش پولی طلبهای آنها که اکنون بعد از یازده سال دریافت کرده اند به حداقل کاهش یافته است.

  • روز یکشنبه ۲۸ آذرماه جمعی از رانندگان و کارگران شرکت واحد تهران در اعتراض به سطح نازل حقوقها و با خواست اجرای فوری بازنگری طرح طبقه بندی مشاغل در شرکت واحد مقابل شهرداری تهران دست به اعتراض زدند .

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۹آذر ۱۴۰۰ ، ۲۰دسامبر ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

فراخوان معلمان به تجمع در ۱۳ اردیبهشت در تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه در شهرستانها مقابل مقابل اداره آموزش و پرورش

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای روز پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت به تجمع در …