یک فاجعه دیگر، یک انفجار دیگر

امروز متاسفانه یک انفجار در معدن زمستان یورت در آزاد شهر در منطقه گرگان روی داده است. بازهم یک معدن دیگر منفجر شد و باز دهها کارگر در زیر آوار اسیر مانده اند. معدن زمستان یورت در آزاد شهر امروز چهار شنبه ساعت درست بعد از ١٢ ظهر منفجر شد. بیش از شصت کارگر در این معدن کار میکردند که بنا به گزارشها اکثرا در زیر آوار معدن گیر افتاده اند. یگ گزارش گویای اینست که چند جسد از زیر آوار بیرون کشیده شده است. یکی از کارگران این معدن که آن ساعت در معدن نبود در مصاحبه ای با تسنیم میگوید وضعیت این معدن خطرناک بود مسیر امنی نداشت و ما بارها به کارفرما تذکر دادیم اما توجهی نکردند. او میگوید حقوقهای کارگران حداقل است و حدود ٨٠٠ هزار تومان در ماه است که آنهم چهار ماه با تاخیر پرداخت میشود. کارفرمای معدن حتی سهم بیمه درمانی کارگران را درست پرداخت نمیکند. مقامات به مشکلات کارگران توجهی ندارند.
طبق معمول کل ماجرا گویای اینست که سودپرستی و بی مسئولیتی کارفرمای مفتخور معدن عامل اصلی این فاجعه است. حکومت اسلامی به کارگران اجازه و امکان اعتراض و کنترل شرایط کارشان را نمیدهد. حتی تجمع اول مه روز جهانی کارگر که در اغلب کشورهای جهان صورت میگیرد در ایران عملا ممنوع است و مورد حمله پاسداران قرار میگیرد. معلوم است که در چنین جامعه ای کارفرمایان یکه تازی میکنند و دستمزد توافق شده شان را ماهها نمی پردازند و ایمنی محیط کار برایشان مهم نیست و زندگی کارگران را به نابودی میکشانند. قربانی شدن هرروزه کارگران در محیطهای کار جنایت و قتل عمد توسط سرمایه داران و دولت کثیف آنهاست.
یک دوره ای برده داران مفتخور وجنایتکار بر جوامع حکومت میکردند. یک دوره ای زمین خواران و زمین داران، و الان اقلیت سرمایه دار بی خاصیت و زالو صفت یک بردگی مزدی را بر اکثریت مردم تحمیل کرده اند. این توحش را باید با انقلاب خویش پایان دهیم. ما مردم سزاوار زندگی و سیستم انسانی تری هستیم. هنوز معلوم نیست دقیقا چه تعداد از کارگران زمستان یورت جان خود را از دست داده اند. آرزو کنیم که بدترین حالت روی نداده باشد.
نابود باد نظامی که اساس آن بر مفتخوری و دزدی است
کاظم نیکخواه

اینرا هم بخوانید

گامهای عملی برای پیشروی انقلاب

گفتگوی شهلا دانشفر با کاظم نیکخواه در برنامه سازمانده شهلا دانشفر: قبلا از اینکه در …