مطالبات کارکنان بیمارستان‌های علوم پزشکی ارومیه

معوقات دانشگاه به کارکنان علوم پزشکی ارومیه شامل معوقات ۱۳ ماه کارانه، ۴ ماه اضافه‌کاری و حق لباس و حق مسکن است. کادر خدماتی و شرکتی شاغل در مراکز درمانی دانشگاه نیز نزدیک ۳ ماه دستمزدشان را دریافت نکرده‌اند.

 مسعود مجرد (عضو هیئت مدیره نظام پرستاری ارومیه) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، از عدم پرداخت معوقات کارکنان علوم پزشکی ارومیه خبر داد.

به گفته او؛ معوقات دانشگاه به کارکنان علوم پزشکی ارومیه شامل معوقات ۱۲ ماه کارانه و اضافه‌کاری است که هنوز پرداخت نشده است. همچنین از نیمه دوم سال ۹۶ نیز حق لباس کارکنان بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه به آنان تعلق نگرفته است. در عین حال حقوق نیروهای خدماتی شرکتی در اکثر مراکز درمانی استان بین ۲ تا ۳ ماه گذشته با تاخیر مواجه شده است.

او در عین حال از دیدار روز ۲۵ آذر برخی از فعالان پرستاری به نمایندگی از پرستاران دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با رئیس واحد بازرسی استانداری آذربایجان غربی و معاونت سیاسی فرمانداری ارومیه در خصوص پیگیری مشکلات‌شان خبر داد.

این فعال صنفی پرستاری می‌گوید: نزدیک به دو سال است که مشکلات پرستاران از طریق نشست‌هایی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مکاتباتی با وزارت بهداشت و درمان پیگیری شده است. نزدیک به یک ماه پیش در سفر اخیر وزیر بهداشت به ارومیه طوماری از خواسته‌های پرستاران با نزدیک به دو هزار امضا را تقدیم کردیم، با این وجود هنوز پاسخگویی در خصوص مشکلات پرستاران ارومیه وجود ندارد.

مجرد می‌گوید: در نشست روز گذشته فرماندار با فعالان صنفی، ایشان متعهد شدند در روز دوشنبه آینده در جلسه شورای هماهنگی استان این مسئله را مطرح کنند. مسئولان تاکنون کمبود بودجه را دلیلی بر عدم پرداخت مطالبات پرستاران دانشگاه علوم پزشکی ارومیه اعلام کردند.

اکبر موسوی (معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی) همچنین چند روز گذشته در خصوص مطالبات معوق کارکنان می‌گوید: کل مطالبات پرسنلی دانشگاه شامل کارانه، اضافه کار، پول لباس، دیون، پرداخت سنوات، حق ماموریت، تمام وقتی، حق التدریس و سایر موارد است که تاکنون حدود ۴۰۰ میلیارد تومان است. متوسط بدهی مربوط به کارانه پرسنلی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه  نسبت به سایر دانشگاه‌ها از متوسط کشوری کمتر است.  

او می‌افزاید: با توجه به اینکه حقوق کل پرسنل دانشگاه‌های علوم پزشکی بطور کامل توسط دولت تامین نمی‌شود و در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه حدود ۳۰ درصد حقوق ماهیانه پرسنل از درآمد اختصاصی دانشگاه تامین و پرداخت می‌شود، بنابراین منابعی که می‌توانست برای سایر پرداخت‌های پرسنلی مورد استفاده قرار گیرد، جهت پرداخت حقوق مورد استفاده قرار گرفته است. ضمنا عدم تخصیص اعتبار و عدم  پرداخت هزینه‌های  اجتناب ناپذیر  جهت ارائه خدمات در حوزه بهداشتی، فوریت پزشکی و آموزش، از محل اعتبارات بودجه عمومی، موجب گردیده که بخشی از درآمدهای دانشگاه نیز مصروف این هزینه‌ها شود. همچنین مطالبات دانشگاه از بیمه‌های پایه و تاخیر در این پرداخت‌ها از طرف سازمان‌های بیمه‌گر  نیز مزید بر علت بروز این مشکل گردیده است.

موسوی در خصوص زمان پرداخت مطالبات پرسنل می‌گوید: با توجه به مطالبات دانشگاه، به محض وصول منابع از مبادی ذیربط که شامل بودجه عمومی و سازمان‌های بیمه‌ای پایه است، مطالبات پرسنلی پرداخت خواهند شد  و مسئولان دانشگاه همواره ضمن اعلام مشکلات اعتباری به مسئولان ذیربط، پیگیر اعتبارات بوده و آن را رصد می‌کند و همچنین بخشی از مطالبات پرسنلی در طی روزهای آینده پرداخت خواهد شد.

گفتنی است که بعد از انتشار این مصاحبه، یک ماه کارانه آذرماه پرسنل به حسابشان واریز شده است و کل معوقات به ۱۲ ماه رسیده است.

اینرا هم بخوانید

حمایت سندیکاهای کارگری چهار کشور اروپا از تجمع همبستگی با کارگران ایران در شهر ژنو سوئیس

شماری از سندیکاها و تشکل های کارگری چهار کشور اروپایی حمایت خود را از تجمع …