«۱۴ درصد» از کل سانسور اینترنت جهان در سال ۲۰۲۲ مربوط به ایران بوده است

«۱۴ درصد» از کل سانسور اینترنت جهان در سال ۲۰۲۲ مربوط به ایران بوده است.

براساس گزارش سالانه یک گروه رصد اینترنت مستقر در هلند، منطقه جامو و کشمیر و سپس کشورهای ایران، هند و روسیه در سال ۲۰۲۲ «فلج‌کننده‌ترین» سانسور اینترنت را تحمیل کردند.

گروه «سرف‌شارک» که گزارش آن روز دوشنبه ۲۴ بهمن از سوی خبرگزاری آلمان منتشر شد، تاکید کرده که بیشترین قطعی اینترنت در ایالت جامو و کشمیر در هند ثبت شد. در این منطقه مورد مناقشه، تنش سیاسی و قومی بسیار بالاست.

به گفته گروه رصد هلندی، قطعی‌ اینترنت در ایالت جامو و کشمیر هند از سال ۲۰۱۹ گسترش یافته است.

سرف‌شارک گفته است به‌دنبال اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی در هفته آخر شهریور امسال، اختلالات اینترنتی در ایران گسترش یافت، ارائه خدمات اینترنتی محدود شد و دو شبکه پیام‌رسان اینستاگرام و واتس‌اپ همچنان مسدود هستند.

بر اساس این گزارش، ۱۴ درصد از کل سانسور اینترنت جهان در سال ۲۰۲۲ مربوط به ایران بوده است. این میزان بیش از افغانستان از زمان بازگشت طالبان به قدرت بوده است.

میانگین زمان قطع اینترنت یا اختلال‌های آن در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۳ ساعت بوده و شبکه‌های مجازی نیز به طور میانگین ۱۱۴ روز فیلتر بودند.

طولانی‌ترین بازه زمانی قطع اینترنت در سال ۲۰۲۲، در کشورهای بورکینافاسو، روسیه و جمهوری آذربایجان ثبت شده است.

به گفته سرف‌شارک، فیلترینگ توئیتر، فیس‌بوک و یوتیوب در چین که از سال ۲۰۰۹ آغاز شد، در سال ۲۰۲۲ نیز ادامه داشت. در این سال ترکمنستان نیز به جمع کشورهایی پیوست که یوتیوب در آن‌ها مسدود است.

بر اساس این گزارش، قطعی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی زندگی چهار میلیارد نفر از مردم دنیا را در سال ۲۰۲۲ تحت تاثیر قرار داد. نیمی از این جمعیت ساکن آسیا بوده‌اند.

سرف‌شارک گزارش داد فیس‌بوک، که به ویژه در یک دهه اخیر برای زندگی نیمی از ساکنان زمین اهمیت دارد، بیش از سایر پلتفرم‌های اجتماعی، مورد نفرت حکومت‌های خودکامه است.

گزارش این گروه بر اساس آمار و داده‌های وب‌سایت‌های متعدد مانند نت‌بلاکس تهیه شده است.

وزیر ارتباطات دولت ابراهیم رئیسی در ماه‌های گذشته گفت که وزارتخانه او صرفا مجری دستورات نهادهای بالادستی در مورد قطعی اینترنت بوده است.

مخالفین جمهوری اسلامی و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر گفته‌اند شورای عالی امنیت ملی با صدور دستور قطعی و اختلالات گسترده در جریان اینترنت ایران، در صدد جلوگیری از رسیدن اخبار سرکوبگری‌های حکومت در قبال معترضین در ماه‌های اخیر بود.

بسیاری از ایرانیان که معیشت، تحصیلات و زندگی‌ آن‌ها وابسته به اینترنت است، به‌دلیل قطعی و اختلال گسترده در اینترنت طی ماه‌های اخیر بسیار خشمگین هستند.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

ادعای دولت رئیسی: تاکنون ۲.۵ میلیون “فرصت شغلی” ایجاد کرده ایم!

*محمد چکشیان، معاون وزیر کار رژیم اخیرا درباره افزایش آمار اشتغال در کشور مدعی شده …