۱۶ مهر: تظاهرات در ۲۶ شهر و ده ها دانشگاه و محله- محلات بسیاری در کنترل مردم است

خیزشهای مردمی اطلاعیه شماره ۳۸

همانگونه که در اطلاعیه قبلی به اطلاع رساندیم امروز شانزدهم مهرماه مردم در شهرهای مختلف و دانشگاهها در ابعاد سراسری و گسترده به خیابانها آمده و تظاهرات میکنند. گزارشهای تازه ابعاد گسترده تری از تظاهرات و اعتراضات را در شهرهای بیشتری نشان میدهد. دانش آموزان در برخی مدارس کلاسها را تعطیل کرده و در خیابانند و شعار میدهند. در بسیاری از شهرها بازار تعطیل و در شهرهای مختلف کردستان از جمله سقز، سنندج، دیواندره، مهاباد، مریوان، جوانرود و بوکان برای سومین بار اعتصاب عمومی است. در تهران در نقاط بسیاری اعتراضات و تجمعات جریان دارد. در مترو سعدی،لاله زار، میدان امامت نارمک، شریف آباد، بهارستان، ظهیر اسلام ، چهارراه کوکا کولا، شهرک غرب، جی، بیست و یک متری، تیموری، ملت، مترو شریف، اکباتان، امیر کبیر، و میدان سعادت، فلاح و امام حسن بالاتر، پل رومی، بلوار کشاورز، امامزاده حسن، میدان وثوق، خیابان مترو جی، خیام شمالی، چهار راه گلوبندک، میدان کاج، و بسیاری نقاط دیگر جمعیت زیادی از مردم معترض در خیابانند و فریاد مرگ بر دیکتاتور فضای شهر را گرفته است. مردم در خیابانها سنگر بندی کرده و مترو سعدی، پامنار، لاله زار، میدان امامت نارمک، حبیب اللهی، و ملت از کنترل سرکوبگران خارج شده است. در بازارتهران مردم نیروهای سرکوب را فراری دادند. دانش آموزان سه راه شریف آباد را بسته و در اعتراضند. در میدان آیت درگیری شدید است و در بزرگمهر مردم به کاخ دادگستری حمله کردند. ایستگاه نیروی انتظامی در بازار تهران به آتش کشیده شد. در بازار تجریش و شهرک قدس کسبه و مغازه داران کار را تعطیل کرده و به تجمع مردم پیوسته اند. در بهارستان مردم موتور مزدوران رژیم را آتش زدند و شعار – “اینهمه ظلم جنایت، مرگ بر این ولایت” سردادند. دراین اعتراضات مردم ا زهمه سنین شرکت دارند از جمله مرد سالخورده ای را با ویلچر مشاهده میکنیم که شعار مرگ بر دیکتاتور سر میدهد. حکومت دانشگاه علوم پزشکی را به محاصره در آورده و مردم با سرکوبگران درگیرند.

گزارشات تا کنونی از اصفهان، شیراز، اراک، سنندج، سقز، دیواندره، مهاباد، جوانرود، بوکان، کرج، گوهردشت، مشهد، قزوین، اراک، خرم آباد، همدان، رشت، کرمان، یزد، بابل، ساری، فولاد شهر، سمنان، زنجان، دامغان و تبریز گویای تظاهرات و اعتراضات گسترده در این شهرهاست. در مشهد در نقاط مختلف شهر از جمله در بلوار وکیل آباد و کوثر تجمعات خیابان بود و دانشجویان در دانشگاه شاندیز و فردوسی به اعتراضات خیابانی پیوستند. یکی از صحنه های اعتراضی مردم در این شهر به آتش کشیدن موتور مزدوران رژیم در بلوار کوثر بود و سرکوبگران بسوی مردم شلیک کردند.

در سنندج بر اثر تیراندازی به مردم تعدادی زخمی شده و شماری متاسفانه جان باخته اند. از جمله در خیابان ۶ بهمن ، نیروهای سرکوبگر به سوی راننده یک خودروی عبوری تیراندازی کرده و راننده را به قتل رساندند. مردم دوربینهای نظارتی را از کار انداخته اند. مردم در خیابان صفری یکی از سرکوبگران را گوشمالی داده و همچنین جاده سنندج به مریوان را مسدود کرده اند. محلات بسیاری از شهر سنندج در کنترل مردم خشمگین است. در همدان حکومت نظامی برقرار شده است.

در کرج خیابانهای شهر در دست مردم است و جوانان موتورهای سرکوبگران را به آتش کشیدند. در گوهردشت کرج نیز مردم دو نفر از سرکوبگران را گرفته و موتورهایشان را آتش زدند. همچنین در گشهر کرج نیز خیابانها در دست جوانان است و با به آتش کشیدن سطلهای زباله خیابانها را بسته اند. در تبریز دانشجویان دانشگاه به خیابان آمدند و بخشهای دیگر مردم نیز به آنها پیوستند. در رشت مردم در مناطق مختلف جمع هستند و جمعیت زادی در خیابان معلم گرد آمده اند و خودروها با بوق ممتدشان مردم را همراهی میکنند. خیابان معلم رشت – حضور گسترده مردم در خیابان‌ها که با بوق‌های ممتد دیگر هموطنان حمایت می‌شوند . در سقز خیابانها دست مردم است. در بابل نیز مردم به خیابان آمدند و یگان ویژه وارد دانشگاه نوشیروانی شدند و به دانشجویان معترض حمله کردند.

بدین ترتیب مردم در روز ۱۶مهر در خیابانهای شهرها ی مختلف فریاد مرگ بر دیکتاتور سر دادند. زن، زندگی، آزادی را فریاد زدند و حماسه آفریدند.

نابود باد حکومت اسلامی

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۶ مهر ۱۴۰۱، ۸ اکتبر ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

کنفرانس به مناسبت روز جهانی در حمایت از زندانیان سیاسی در ایران

کنفرانس به مناسبت روز جهانی در حمایت از زندانیان سیاسی در ایران به پیشواز این …