۲۱ تیر روز دور انداختن سراسری حجاب

مباررات ۴۳ ساله زنان علیه حکومتی که از اولین روز به قدرت رسیدن، خشونت بیرحمانه ای علیه زنان را شروع کرد و حجاب اسلامی را با پونز و اسید و زندان و شلاق به زنان تحمیل کرد، یکی از پرشورترین، اجتماعی ترین و سیاسی ترین جنبش های آزادیخواهانه در ایران بوده است. جنبشی که شکست پشت شکست به حکومت تحمیل کرد و قدم به قدم حکومت را عقب راند. روز ۲۱ تیر را حکومت بعنوان “روز عفاف و حجاب اسلامی” اعلام کرده بود و بویژه امسال توسط حکومت برجسته شد تا جلو پیشروی این جنبش را بگیرد و حجاب از دست رفته را بار دیگر رونق بخشد. اما این تلاش نیز مذبوحانه شکست خورد و به تعرض وسیع جنبش بی حجابی تبدیل شد.

در دهها شهر از جمله یاسوج و رودسر و قزوین و زاهدان و اردبیل تا اندیمشک، سقز، اهواز، تهران، اصفهان، قم و مشهد، کرمانشاه، شیراز و بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ دیگر در اقصی نقاط کشور زنان شجاع حجاب هایشان را پرت کردند و یا شالشان را آتش زدند، فیلم گرفتند و در مدیای اجتماعی منتشر کردند. هنرمندانی در همراهی با زنان و علیه حجاب اسلامی کار هنری کردند و کلیپ ها و آهنگ ها و رپ خوانی های پرشور و رزمنده از مبارزات زنان ارائه دادند. مدیای اجتماعی نیز پر بود از زنان با انتشار عکسها و پخش کلیپ هایی از پیاده روی های بیحجاب در سطح خیابانها. هشتگ #حجاب_بی_حجاب داغ شد. پخش تراکت، دیوارنویسی و گرافیتی وسیع بود و شعارهایی مانند حجاب بی حجاب، نان، کار، آزادی پوشش اختیاری، حجاب مساوی است با خشونت علیه زنان بر در و دیوار شهرها نقش بست و تشکلها و گروههای مختلف اجتماعی از کارگران، فعالین دفاع از حقوق زن، رنگین کمانی ها و جمع هایی دیگر در بیانیه های جمعی یا جداگانه همبستگی خود را با کارزارحجاب بی حجاب اعلام داشتند.

ابعاد حجاب برگیران به حدی بود که مقامات متعددی به آن اذعان کردند. عضو کمیسیون داخلی مجلس گفت در حال حاضر که ما صحبت می‌کنیم می‌بینیم در برخی شهرها تعدادی از افراد کشف حجاب کرده‌اند و ابوالفضل شکارچی،‌ سخنگوی نیروهای مسلح گفت: بسیاری از زنان جامعه ما در عین اینکه مسلمان هستند نسبت به این موضوع ناآگاهانه اقدام می‌کنند. این یعنی اقرار به اینکه حتی زنانی که حکومت به آنها مسلمان میگوید نیز در زمینه حجاب در مقابل حکومت قرار گرفته اند و با حجاب اجباری مخالفند.

مقابله با طرح حکومت و دست زدن به حجاب برگیران در ۲۱ تیر کیفیت دیگری از مبارره زنان را به نمایش گداشت. زنان و مردان آزاده با کارزار حجاب بی حجاب با قدرت و در سطح سراسری به مصاف حکومت رفتند. حکومت که با طرح روز عفاف و حجاب قرار بود در برابر صفوف اعتراضات مردم، که خیابان را تسخیر کرده اند، عرض اندام کند، حکومتی که با قداره بندی و به میدان آوردن گشت های ارشاد و نیروهای متنوع سرکوب تصمیم داشت قدرت سرکوب خود را به نمایش بگذارد و با دستگیری های روزهای اخیر گمان میکرد میتواند روز عفاف و حجاب خود را در چشم جامعه فرو کند، درسی فراموش نشدنی از جنبش رهایی زن گرفت. از یک روز قبل زنان با روحیه و جسارت و شجاعت مثال زدنی وارد کارزار شدند و حکومت درمانده تر از قبل نظاره گر زنانی شد که حجاب از سر گرفته و مانتوهایشان را هم به کناری انداختند.

عکس العمل رهگذران نیز بسیار جالب بود. مردم فعالانه از زنان بی حجاب حمایت میکردند و با درود و آفرین و تشویق و بوق زدن های حمایتی و تعارف میوه و شیرینی زنانی را که حجاب برمیگرفتند تشویق میکردند و با این حمایت ها این پیام را به حکومت دادند که جنبش زنان امروز کوبنده تر و رزمنده تر از همیشه از حمایت جامعه برخوردار است و خدای دهه شصت زیر قدمهای زنان بیحجاب به فنا رفته است.

بدین ترتیب در روز عفاف و حجاب اسلامی جنبش قدرتمند رهایی زن ضربه دیگری به حکومت و حجاب اسلامی زد و روز ۲۱ تیر را به روز دیگری در تقویم روزهای سرنگونی حکومت آپارتاید جنسیتی تبدیل کرد.

کارزار حجاب بی حجاب تکثیر دختران خیابان انقلاب، ادامه هشت مارس های باشکوه و ادامه جنبش آبان بود. این تا همین جا یک پیشروی بزرگ در جنبش سرنگونی بود.

حجاب برگیران در روز ۲۱ تیر و روزهای قبل از آن در حالی اوج گرفت که از هفته ها قبل کل دم و دستگاه حکومت تبلیغات وسیعی را علیه بی حجابی شروع کرده و انواع تهمت ها و فحاشی ها را علیه زنان بی حجاب بکار گرفتند. امام جمعه ها بسیج شدند، نیروهای سرکوب و گشت های ارشاد وسیعتر به خیابن آمدند، رسانه ها تبلیغات شنیعی علیه زنان شروع کردند و تمام توان حکومت برای مقابله با بیحجابی بکار انداخته شد. اما در همین روزها مردم زنان بیحجاب را از دست ماموران گشت ارشاد نجات دادند.

همزمان با تحرک گسترده در داخل کشور، فعالین حزب کمونیست کارگری در خارج کشور نیز در شهرهای متعددی در حمایت از کارزار حجاب بی حجاب به خیابان آمده و همراهی خود را با این کارزار اعلام کردند.

حزب کمونیست کارگری به تمامی زنان شجاعی که در مقابل چشمان سرکوبگران حکومت در سراسر کشور حجاب این سمبل بردگی و بیحقوقی را پرت کردند و به مردان آزاده ای که در کارزار حجاب بی حجاب شرکت کردند درود میفرستد. جنبش رهایی زن ریشه های خود را همه جا گسترانیده و چنان ابعاد توده ای و قدرتمند بخود گرفته که هر روز دست به تعرض تازه ای میزند و با هیچ نیرویی قابل توقف نیست. ۲۱ تیر نشان داد که انقلاب عظیمی که در راه است انقلابی زنانه است و این یک نقطه قوت مهم انقلاب آتی در ایران است.

زنده باد جنبش رهایی زن

زنده باد بیحجابی

زنده باد انقلاب زنانه

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۲ ژوئیه ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

ادعای دولت رئیسی: تاکنون ۲.۵ میلیون “فرصت شغلی” ایجاد کرده ایم!

*محمد چکشیان، معاون وزیر کار رژیم اخیرا درباره افزایش آمار اشتغال در کشور مدعی شده …