۲۵شهریور، روز تعطیل عمومی به مناسبت جان‌باختن مهسا- حمید تقوایی

نزدیک به یک سال پس از جان‌باختن مهساانقلاب در اشکال گوناگون ادامه دارد.تظاهرات خیابانی به طور نسبی فروکش کرده است ولی نبرد بی‌امان علیه رژیم در جبهه‌های متعددی در حال پیشروی است: بی‌حجابی رو به گسترش در سطح سراسری، تجمعات اعتراضی در خاک‌سپاری‌ها و هفتم‌ها و چهلم‌ها و حتی جشن تولدها بر سر مزار عزیزان جان‌باخته، ادامه اعتصابات و اعتراضات کارگری از جمله در صنعت نفت و معادن، تجمعات مداوم بازنشستگان در شهرهای مختلف، موج گسترده اعتراضی در مدیای اجتماعی به‌ویژه علیه اعدام‌ها و دستگیری‌ها، و سراسیمگی و هراس حکومتی‌ها در مقابل همه این تحولات به‌روشنی نشانگر ادامه انقلابی است که حدود یک سال قبل با قتل دولتی مهسا (ژینا) امینی آغاز شد.
این موج سر بازایستادن ندارد.رژیمدرمانده‌تراز همیشه و مردم تعرضی‌تر از همیشه دربرابر یکدیگر صف‌آراییکرده‌اند. آخرین نمونه این تقابل حضور زنان بی‌حجاب و مردم سفیدپوش در مراسم محرم و برگزاری کارناوال‌هاو نوحه‌هایتعرضی ضد حکومتی به بهانه محرم در شهرهای مختلف بود. مردم حتی روزهای سنتی نمایش قدرت حکومتی‌ها را به روزهایدرماندگی و زبونی رژیم تبدیل کرده‌اند.
یکی از مهم‌ترین روزهای این نمایش قدرت مردم و ضعف ودرماندگی رژیممی‌تواند و باید ۲۵ شهریور سالگرد جان‌باختن مهسا و روز آغاز انقلاب زن زندگی آزادی باشد. در این روز با حضور در تظاهرات و تجمعات اعتراضی یاد مهسا و همه جان‌باختگان انقلاب زن زندگی آزادی را گرامی می‌داریم و عزم جزم خود را برای ادامه انقلاب تا پیروزی کامل بر رژیم ددمنش جمهوری اسلامی اعلام می‌داریم. ۲۵شهریور می‌تواند موج تازه‌ای از اعتراضات خیابانی را کلید بزند. ۲۵شهریور۱۴۰۱ روز آغاز انقلاب زن زندگی آزادی بود و ۲۵شهریور ۱۴۰۲ روز برآمد قدرتمندتر و کوبنده‌تر این انقلاب است.
به‌ویژه مردم سقز و دیگر شهرهای کردستان که سابقه مبارزاتی درخشانی از جمله با سازماندهی چند اعتصاب سراسری در یازده ماه گذشته دارند، می‌توانند در این مورد نیز پیشقدم باشند. گردآمدن بر مزار مهسا در آرامگاه ایچی سقز از شهرهای مختلف می‌تواند نقطه اوجی در تداوم انقلاب باشد. روز ۲۵شهریور روزتأکید مجدد بر اتحاد سراسری مردم ایران، از سنندج و زاهدان و تبریز تا اصفهان و شیراز و اهواز و تهران نیز هست.
اما گذشته از تجمعاتو تظاهرات در سالگرد انقلاب، نفس تعطیلی این روز به‌عنوان روز مهسا وروز بزرگداشت انقلابی که با قتل حکومتی مهسا آغاز شد اهمیت ویژه‌ای دارد.جمهوری اسلامی در هراس از برآمد اعتراضات و تظاهرات درروز۲۵شهریوراز هم اکنون بر تعطیلی این روز که با فوت امام هشتمشان مصادف شده است، تأکیدمی‌کند. به خیال خود می‌خواهند تظاهرات و اعتراضات در سالگرد انقلاب را تحت‌الشعاع عزاداری مذهبی قرار بدهند. اما مردم این روز را هم مثل ایام محرم به‌روز تعرض بیشتر به رژیم بدل خواهند کرد. از نظر مردم ۲۵شهریور نه روزی مذهبی و حکومتی، بلکه روز قتل مهسا و روزتشدید اعتراضات به رژیم قاتل مهسا است.
این روز باید به‌عنوان یک روز مهم تاریخی مهم در تقویم ایران ثبت گردد و هر سال بزرگ داشته بشود. تا کنون دولت‌ها ویک‌درصدی‌های حاکم، در ایران و در همه کشورها، روزهای “تعطیلی ملی” را تعیین کرده‌اند: اعیاد وعزاداری‌هایمعمولاً مذهبی و ناسیونالیستی وقومی – نژادی. ۲۵شهریور را اما ما مردم، ما مردم به‌پاخاسته برای به زیر کشیدن حکومت قاتل مهساها،به‌عنوان روز بزرگداشت مهسا و همه قربانیان انقلاب جاری و همه کشته‌شدگانبه دست جلادان جمهوری اسلامی در تقویم ثبت می‌کنیم.تا زمانی که هنوز این جانیان در قدرت هستند، سالگرد مرگ مهسا، روز گسترش اعتراض و مبارزه و روز اعلام عزم جزم جامعه برای درهم‌کوبیدن جمهوری اسلامی نیز هست؛ اما بعد از سرنگونی حکومت نیز تعطیلاین روز به‌عنوان روز بزرگداشتقربانیان راه آزادی ادامه خواهد یافت. همانطور که اول ماه مه، روز جهانی کارگر،و هشت مارس، روز جهانی زن،نیز در ایران فردا تعطیل عمومی خواهد بود.
با عزم و اراده جمعی می‌توانیم روز تاریخی تازه‌ای رادر تقویم ایران رقم بزنیم: روز مهسا، روز بزرگداشت عزیزان جان‌باخته‌مان و روز برآمد تازه انقلاب زن زندگی آزادی. پیش به‌سویتثبیت ۲۵شهریور به‌عنوان روز یادمان و بزرگداشت مهسا و همه قربانیان جمهوری اسلامیوروز اعتراضات و تظاهرات هرچه گسترده‌تر خیابانی در همه شهرها.
حمید تقوائی
11 مرداد ۱۴۰۲،2 اوت ۲۰۲۳

اینرا هم بخوانید

پرستاران در چندین شهر دست به تجمع زدند  

پرستاران طبق فراخوان قبلی امروز در شهرهای اصفهان، قم، کاشان، شیراز و قروه دست به …