چهارمین دور تجمعات سراسری بازنشستگان در سال جاری. فقط کف خیابون، بدست میاد حقوقمون!

روز  ۲۵ فروردین بازنشستگان تامین اجتماعی برای چهارمین بار در سال جاری در اعتراض به حقوقهای نازل خود دست به تجمعی سراسری زدند و علیه دزدان و چپاولگران حاکم شعار دادند و سخنرانی کردند. به گفته بازنشستگان قرار بود که حقوق پایه بازنشستگان حداقل بگیر تامین اجتماعی ۳۹ درصد افزایش یابد و برای سایر سطوح نیز این افزایش معادل ۲۶ درصد به اضافه ۲۴۸ هزار و ۳۵۵ تومان باشد. بعلاوه اینکه دومین مرحله همسان سازی حقوق بازنشستگان از فروردین امسال اجرایی گردد.  اما علیرغم همه وعده و وعید های داده شده، حقوقهای پرداختی بازنشستگان در این ماه با فرمولهای اعلام شده مطابقت نداشته است. این در حالیست که بازنشستگان بر اجرای همسان سازی و افزایش حقوقها به بالای ۱۲ میلیون تاکید دارند.

در این روز بازنشستگان که با دیدن فیش های حقوقی خود به خشم آمده و با تجمعات بزرگ خود در شهرهای مختلف و با شعار فقط کف خیابون، بدست میاد حقمون صدای اعتراض خود را  به سطح نازل حقوقها و فقر و فلاکت و بی تامینی بلند کردند. تجمعات بازنشستگان تامین اجتماعی در این روز در تهران در مقابل مجلس اسلامی و در شهرستانها مقابل ادارات تامین اجتماعی برگزار شد. بنا بر گزارشات تا کنونی علاوه بر تهران این تجمعات در شهرهای بجنورد، کرمان، کرمانشاه، یزد، ایلام، اراک، مشهد، کرج، خرم آباد، اهواز، شوش و هفت تپه، تبریز، بهشهر، نیشابور، قم بجنورد، کرمان، کرمانشاه، یزد، ایلام، اراک، مشهد، کرج، خرم آباد، اهواز، شوش و هفت تپه، تبریز، بهشهر، نیشابور، قم  و قزوین برگزار شده است.  در این تجمعات حضور زنان چشمگیر بود.

در تهران بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی ابتدا در مقابل مجلس اسلامی تجمع کردند و سپس شعارگویان به سمت سازمان برنامه و بودجه دست به راهپیمای زدند. شعارهای بازنشستگان در این راهپیمایی عبارت بودند از:” خط فقر ۱۲ میلیون/ حقوق ما ۳ میلیون”، “حقوق های نجومی فلاکت عمومی”، “شریعتمداری حیا کن وزارت و رها کن”، “هم سان سازی کجا بود دروغ تزویر ریا بود”،  ” سالاری استعفا استعفا”

بازنشستگان همچنین با شعار “اسماعیل گرامی آزاد باید گردد” خواستار آزادی این معلم بازنشسته که از چهاردهم فروردین بازداشت و به زندان بزرگ تهران منتقل شده، گردیدند.  سپس تجمع کنندگان در مقابل سازمان بودجه با شعار “نوبخت بیا پایین بدبخت بیا پایین”، فریاد اعتراضشان بلند تر شد. بازنشستگان در شعارهایشان اعتراض خود را به فقر، به حقوقهای نجومی و تبعیضها و به دزدی ها و اختلاس ها فریاد زدند.

در تهران همزمان شماری از دارو سازان نیز در اعتراض به شرایط کاری خود تجمع داشتند و بازنشستگان با شعار  “ما همه با هم هستیم، نترسید”، ” داروساز حمایت حمایت”، همبستگی خود را با آنها اعلام داشتند.

در تبریز شمار بسیاری از بازنشستگان جمع بودند و با شعارهای خود به زبان ترکی همصدا با دیگر بازنشستگان اعتراض خود را به سطح نازل حقوقها و گرانی ها اعلام داشتند. بازنشستگان در تبریز شعار میدادند:” بازنشسته اویاخدی / اوز حققینه دایاخدی! ” ) بازنشسته بیدار است، حقش را میخواهد)، “بازنشسته آج قالیپ / خوش گونه حسرت قالیپ” (بازنشسته گرسنه است، در حسرت روز خوش است)، “بوینو یوغون وزیرلر / کارگری ازیللر وزرای گردن کلفت، کارگران  را له میکنند”، “می‌میریم می‌میریم / حقمونو می‌گیریم”، ” افزایش با تورم / حق مسلم ماست”، “ما دیگه رای نمی‌دیم / از بس دروغ شنیدیم”

در کرمان بازنشستگان بعد از تجمع با شعار تامین اجتماعی خجالت، خجالت وارد ساختمان شدند و شعارهای اعتراضی خود را سر دادند.

در ایلام یکی از مسئولین تامین اجتماعی ناگزیر در جمع بازنشستگان حاضر شده و با گفتن اینکه در محاسبات اشتباه شده، سعی در آرام کردن فضا را داشت که با فریاد اعتراض بازنشستگان روبرو شد.

در اراک جمعیت بزرگی از بازنشستگان به نشانه اعتراض به فقر و گرسنگی دور سفره خالی ای جمع شده و با کف زدن  و شعار “فقط کف خیابون، بدست میاد حقمون ” بر پیگیری مطالباتشان تاکید کردند.

 شعارهای اعتراضی دیگر تجمعات این روز عبارت بودند از:”ظلم و ستم کافیه، سفره ما خالیه”، ” بازنشسته می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد”، “حقوق ما ریالیه، هزینه ها دلاریه “

خواستهای بازنشستگان عبارتند از: اجرای کامل همسان سازی و افزایش حقوقها به بالای ۱۲.میلیون، درمان رایگان و تحصیل رایگان برای همه و داشتن حق مسکن، پایان دادن به اختلاس ها و بازگردانده شدن پولهای به سرقت رفته به صندوق بازنشستگی، پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و آزادی اسماعیل گرامی و همه زندانیان سیاسی، حق تشکل، حق تجمع و حق اعتراض بدور از هرگونه امنیتی کردنی،

بازنشستگان این مطالبات را در تجمعاتشان و در بیانیه و قطعنامه هایشان فریاد زدند. اینها همه خواستهای کل جامعه است و از اعتراضات و مطالبات آنها باید وسیعا حمایت کرد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۵فروردین ۱۴۰۰، ۱۴آپریل ٢٠٢١ —
tel:00447435562462

http://rowzane.com/news/article=217348?fbclid=IwAR2vOQZzHTedFn40yXhRavKB9uh7eWOhwqCleH5z5GyFHN9O6mS8Sgn0eOw

اینرا هم بخوانید

فراخوان معلمان به تجمع در ۱۳ اردیبهشت در تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه در شهرستانها مقابل مقابل اداره آموزش و پرورش

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای روز پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت به تجمع در …