۲۵ نوامبر “روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان”، روز اعتراض به قوانین ضد زن است

روزشنبه ۲۵ نوامبر که امسال با چهارم آذر مصادف شده، روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان است. تاریخچه این روز مهم جهانی به فعالیت سیاسی چهار خواهر میرابال علیه دیکتاتوری جمهوری دومینیکن و مخالفت با دیکتاتور وقت رافائل تروخیو بر میگردد. قتل وحشیانه خواهران میرابال در روز ۲۵ نوامبر، باعث شد روز کشته شدن آنها، از سال ۱۹۹۱ به عنوان روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان انتخاب شود و شورای عمومی سازمان ملل متحد در ۱۷ اکتبر ۱۹۹۹ نامگذاری این روز را به عنوان روزی جهانی تصویب کند.

در کنار “هشت مارس؛ روز جهانی زن” و تاثیرات گسترده این روز در موقعیت زن در جوامع مختلف، روز ۲۵ نوامبر می تواند روزی  برای یادآوری عزم سراسری برای مبارزه با خشونت علیه زنان در دنیا مورد توجه قرار بگیرد. هر ساله در سراسر جهان، نهادها و سازمانهای مدافع حقوق زنان، فعالین اجتماعی و همه انسانهایی که یک جامعه بدون خشونت را شایسته انسان می دانند، این روز را فرصتی مهم برای تاکید بر حذف خشونت و عوامل تولید و بازتولید کننده خشونت علیه زنان میشمرند و با انجام فعالیت های مختلف، مبارزه برای رهایی زنان را قویتر پیش می برند.

به همین مناسبت هر ساله انقلاب زنانه به همه فعالین جنبش نوین رهایی زن، فعالین دانشجویی، فعالین کارگری، دیگر فعالین اجتماعی و همه انسانهای آزادیخواه و برابری طلب، فراخوان حرکت های اجتماعی در راستای مبارزه با خشونت علیه زنان میدهد. با توجه به موقعیت بسیار ضد انسانی حاکم در جامعه ایران و با توجه به فشار مضاعفی که زنان بدلیل جنسیت شان در ایران متحمل می شوند، شاهد قویتر و گسترده تر شدن جنبش های اعتراضی علیه وضعیت موجود در ایران هستیم و با توجه به افزایش موج استقبال ها در سالهای اخیر از روز ۲۵ نوامبر، این روز می رود که به یک روز مهم در تقویم مبارزاتی جنبش نوین رهایی زنان در ایران تبدیل شود.

در چند سال اخیر، با توجه به حساسیت بالای موضوع خشونت علیه زنان، فعالیت های جهانی حول این محور، از یک روز به ١٦روز، تحت عنوان جهان نارنجی ( از روز ٢٥ نوامبر تا ١٠ دسامبر)، گسترده شد تا فعالین فرصت بیشتری برای پرداخت به این موضوع مهم داشته باشند.

در یکسال گذشته و از ٢٥ نوامبر ٢١٦ تا کنون، در ایران تلاش های زیادی توسط جنبش نوین رهایی زن برای عقب راندن قوانین و فرهنگ مذهبی و سنتی حاکم انجام گرفته شده است و محورهایی همچون حجاب اجباری، تفکیک جنسیتی، ورود زنان به ورزشگاه ها در ایران، دوچرخه سواری زنان و تعرض و آزار و تجاوز جنسی، محورهای تقابل و جدال جامعه با حاکمیت و شرایط حاکم بوده است. زنان و مردان برابری طلب با تلاش بیوقفه، به چالش حجاب اجباری، تفکیک جنسیتی و محدودیت های وسیع زنان در سطح جامعه، بخصوص در اماکن عمومی پرداخته، عملا ارزشهای تحمیل شده حاکمیت بر زنان را بصورت وسیعی زیرپا گذاشته و اعتراض خود نسبت به قوانین و فرهنگ طبقه حاکم را بوضوح و به اشکال مختلف نشان دادند.

در ماههای اخیر و با براه افتادن کمپین جهانی علیه آزار و تجاوز جنسی که مشخصا نگاه کالایی به زنان بعنوان یک نوع ابزار ارضای جنسی را مورد اعتراض قرار میدهد، بخش وسیعی از زنان و بخش پیشرو جامعه، قوانین نرینه سالار که بر پایه دین و شریعت اسلام بنا شده است را مورد چالش و اعتراض شدید قرار داده است. این بخش پیشرو جامعه بر این باور است که تعرض، آزار و تجاوز جنسی، هم در محیط زندگی و هم در محیط کار و تحصیل و در بخشهای مختلف جامعه به اشکال مختلفی وجود دارد و بصورت روانی و جسمی، زنان زیادی را بصورت آشکار و پنهان مورد حمله و آسیب قرار میدهد.

هر انسان ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی رتبه چهارم در بدترین کشورها برای زنان را بین ١٤٤ کشور را در سال ٢٠١٧ کسب کرده است.

انقلاب زنانه معتقد است خشونت علیه زنان در ایران، یک خشونت نهادینه قانونی، دولتی و سیاسی است و مسئولیت آن با حکومتی است که با تقویت قوای سه گانه مققنه، اجراییه و قضائیه تلاش میکند حلقه فشار بر زنان را تنگ تر و تنگ تر کند.

بهمین مناسبت انقلاب زنانه از همه فعالین جنبش های اعتراضی اعم از زنان، دانشجویی، کارگری، دفاع از زندانیان سیاسی، دفاع از حقوق کودکان و دفاع از محیط زیست میخواهد که روز ٢٥ نوامبر، روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان را به روز مبارزه با ریشه های خشونت علیه زنان و به یک روز اعتراضی علیه وضعیت موجود در محل تحصیل، کار و زندگی خود تبدیل کنند.

با توجه به فرا رسیدن ۲۵ نوامبر روز جهانی مبارزه با خشونت بر زنان، و ١٦ روزی که از ٢٥ نوامبر تا ١٠ دسامبر به جهان رنگ نارنجی  زده و هشدار از وجود خشونت علیه زنان داده شده است، انقلاب زنانه راهکارهایی عملی و علنی که میتوان در داخل ایران بکار گرفت را بشرح زیر پیشنهاد میدهد:

١- راه اندازی ستاد هماهنگی و برنامه ریزی ٢٥ نوامبر در بین فعالین پیشرو جنبش های مختلف در محل تحصیل، کار و زندگی.

٢- راه اندازی گفتمان وسیع، تبلیغات و سازماندهی در سطح شبکه های اجتماعی برای فضاسازی و حرکت سراسری و فراخوان به مشارکت حداکثری در بین جنبش زنان، دانشجویان و جامعه.
پایدار نگه داشتن گفتمان بر سر مبارزه با خشونت علیه زنان در شبکه های اجتماعی با ارسال پیامهای حمایتی تصویری بصورت عکس و ویدئو، پیام های حمایتی صوتی و دست نوشته ها و تجربیات، گزارشات و مقالات با طرح مطالباتی علیه آزار جنسی، علیه حجاب اجباری و علیه تفکیک جنسیتی، علیه قوانین نوشته و نانوشته محدودیت فردی و اجتماعی زنان، علیه هر نوع خشونت روحی و روانی، جسمی و جنسی بر زنان.

٣- تهیه و تنظیم یک بیانیه از طرف فعالین عرصه های اجتماعی با تاکید بر الزام تصویب قوانین منع خشونت علیه زنان، تصویب قوانین حمایت از قربانیان خشونت، آزار و تعرض روحی روانی، جسمی و جنسی، و تاکید بر اعتراض سراسری بر هر عاملی که خشونت علیه زنان را در جامعه تولید و بازتولید میکند.

٤- برگزاری برنامه های مختلف همچون سمینار، کنفرانس، پخش فیلم، اجرای تاتر، میزگرد، بحث آزاد، نمایشگاه عکس، در محل تحصیل، کار و زندگی و دعوت از فعالین پیشرو جنبشهای اعتراضی اعم از زنان، دانشجویی، کارگری، دفاع از حقوق کودکان و دفاع از محیط زیست و فراخوان به مشارکت حداکثری زنان، دانشجویان و دیگر بخشهای جامعه.

٥- تهیه طومارهایی با خواست فوری توقف خشونت علیه زنان، جمع آوری امضاء و ارسال آنها به نهادها و سازمانهای دولتی و به راه انداختن گفتمان بر سر اینکه دولت و سازمانهای دولتی موظف اند در این راستا اقدامات جدی در دستور کار خود قرار دهند.

٦- در صورت امکان برگزاری تظاهرات و یا تجمعات اعتراضی با پلاکاردها و بنرهایی که نشان از اعتراض به خشونت علیه زنان باشد.

٧- تئاتر خیابانی و یا فلش موب با موضوع اعتراض به خشونت علیه زنان.

٨- میز کتاب یا میز اطلاعاتی در محل تحصیل، کار و زندگی با اطلاع رسانی از میزان خشونت علیه زنان در ایران و جلب حمایت مخاطبین از زنان در ایران.

٩- فراخوان به هنرمندان و سینما گران و ورزشکاران شناخته شده برای مشارکت در این اعتراض سراسری، ساخت کلیپ ها، سرودن اشعار، ارسال پیام هایی که حساسیت مخاطبین را به موضوع خشونت علیه زنان را برانگیزد.

١٠ حمایت وسیع از زنان پیشرو و مبارزی چون آتنا دائمی که در زندان بسر می برند و در سطحی شدیدتر متحمل خشونت قانونی در ایران می شوند.

١١- مشارکت سراسری در طوفان توییتری شنبه ٤ آذر ٩٦، بمناسبت روز ٢٥ نوامبر روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان با هشتگ #خشونت_علیه_زنان_را_متوقف_کنید
ساعت ٨ شب تا ٩ و نیم شب بوقت ایران
برابر با ١٠ و نیم تا ١٢ شب بوقت اروپای مرکزی

 

انقلاب زنانه از همه شما که در محل تحصیل، کار و زندگی اقدامی را انجام میدهید میخواهد، گزارش کتبی، عکس و فیلم از برنامه خود را وسیعا پخش کنید و یک نسخه به انقلاب زنانه ارسال کنید تا به انتشار فعالیت های شما وسعت بخشد.

همراهان گرامی به یاد داشته باشید که تنها با مبارزه جمعی، متشکل، هدفمند و سازماندهی شده که بر پایه مواضع آزادیخواهانه و برابری طلبانه ، سکولار و انسان محور باشد میتوانیم یک جامعه آزاد، برابر و عاری از هرگونه خشونت علیه زنان و دیگر اقشار جامعه را تضمین کنیم.
به انقلاب زنانه حتما بپیوندید، این ضرورت امروز ماست.

 

انقلاب زنانه
٢٣آبان٩٦
١٤نوامبر٢٠٧

…………………………..

همراهان گرامی برای تماس با انقلاب زنانه لحظه ای دریغ نکنید!

?ارتباط با انقلاب زنانه ?

?پیام خصوصی به صفحه فیسبوک انقلاب زنانه

facebook.com/womens.revolution1

 

پیامگیر انقلاب زنانه در تلگرام @sjktamas

?کانال تلگرام انقلاب زنانه

telegram.me/enghelabezananeh

 

?دایرکت به اینستاگرام انقلاب زنانه

instagram.com/women.revolution

?توئیتر انقلاب زنانه

twitter.com/enghelabezanan

اینرا هم بخوانید

شرایط کنونی کانون های بازنشستگی تامین اجتماعی: کانونهای بازنشستگی تشکل‌های زرد بی‌خاصیتی شده اند

شرایط کنونی کانون های بازنشستگی تامین اجتماعی در جریان اعتراضات بازنشستگان تامین اجتماعی علیه مداخله …