۵۰۰ میلیون یوروئی برداشتی از صندوق ذخیره ارزی

طاهر موهبتی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درباره سرنوشت ۵۰۰ میلیون یوروئی برداشتی از صندوق ذخیره ارزی برای حوزه سلامت گفت: مُر مصوبه از سمت ما، کاملا رعایت شده و این پول به حساب دانشگاه‌ها رفته است، اما درباره واریز آن به حساب شرکت‌های داروئی و تجهیزات پزشکی از سوی دانشگاه‌ها بی‌خبریم.البته به نظر بنده باید این پول به شرکت‌ها پراخت شده باشند، چرا که حساب خاص و تحت نظارت بوده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت کشور گفت: هزینه‌کرد ۵۰۰ میلیون یوروئی که از صندوق ذخیره ارزی برداشته شده بود، به طور کامل در کمیسیون بهداشت توضیح داده شد. پولی که در اختیار ما قرار داده شده بود، ۴۴۱۲ میلیارد تومان بود. ولی یک نکته‌ای وجود دارد که آن ۵۰۰ میلیون یورور مشخصا برای تامین دارو نبوده است.  نامه‌ای که از دفتر مقام معظم رهبری ابلاغ شده بود، برای سه فاکتور دارو، تجهیزات پزشکی و سایر بدهی‌های خدمات درمانی بود. هیج جا هم عنوان نشده بود که فلان درصد به دارو داده شود یا فلان درصد به تجهیزات تعلق بگیرد. تنها سه محور مذکور در این ابلاغیه عنوان شده بودند.

وی در توضیح  برداشت ۵۰۰ میلیون یوروئی از صندوق ذخیره ارزی گفت: اینکه عده‌ای از ابتدا تصور کرده‌اند، این پول برای دارو اختصاص داده شده، درست نیست. البته صحبت شده بود که یک پولی مستقیما به واردکننده‌ها و تولیدکنندگان دارو داده شود که معلوم نشد، چه شد. ما بر مبنای این سه فاکتور مبلغ ۵۰۰ میلیون یورو برداشت کردیم که تقریبا برای کلیه خدمات درمانی کشور و شامل همه فعالیت‌ها و بدهکاری‌های سازمان درمانی کشور می‌شد. این پول هم در یک پروسه دو یا سه ماهه در اختیار ما قرار گرفت و به محض آنکه در اختیار ما قرار می‌گرفت، آن را پرداخت می‌کردیم.

: یک بخش از این پول را به دانشگاه‌ها دادیم. به گمانم ۳۲۰۰ میلیارد تومان به دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت کردیم. بعد پرسیدیم چقدر بدهی در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی دارید تا آنها را در اولویت قرار بدهیم که از طریق وزارت بهداشت ۱۷۰۰ میلیارد اعلام شد. برای جلوگیری از هزینه‌‌کردهای غیرداروئی با این پول، آن را به حساب جداگانه‌ای ریختیم که از آن حساب تنها می‌شد، برای تجهیزات پزشکی و دارو هزینه شود که از اینجا به بعد سازمان بیمه سلامت دیگر نظارتی ندارد.

وی در ادامه گفته است:بنابراین مُر مصوبه از سمت ما کاملا رعایت شده است و پول به حساب دانشگاه‌ها رفته است. نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد هم بابت کل بدهی سازمان بیمه سلامت برای سه ماه که از سال ۹۶ باقی مانده بود، تسویه کردیم. یک بخش هم بابت باقی بدهکاری به بخش خصوصی دادیم که شد ۴۴۱۲ میلیارد تومان یا همان رقمی که به ما تعلق گرفته بود.از دانشگاه ‌به بعد ما نظارت نداریم. دانشگاه‌ می‌بایست، آن پول را به شرکت‌های داروئی و شرکت‌های تجهیزات پزشکی می‌داد. اینکه آیا دانشگاه‌ها این پول را به حساب شرکت‌های داروئی و تجهیزات پزشکی واریز کرده‌اند، ما نمی‌دانیم، اما به نظر بنده آنها باید این پول را پراخت کرده باشند، چرا که حساب خاص بوده است و تحت نظارت بودند. به هرحال در مصوبه نوشته شده بود که مسئولیت رعایت مقررات ابلاغیه مقام معظم رهبری تا نقطه آخر به عهده دانشگاه‌ها است. الان پول‌ها پرداخت شده‌اند و هیچ پولی هم در حساب سازمان بیمه سلامت نیست.ایلنا

اینرا هم بخوانید

وزیر کشور رژیم: ۱.۳ میلیون تن از اتباع خارجی در یک سال اخیر «اخراج» شدند

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، از اخراج یک میلیون و ۳۰۰ هزار اتباع خارجی …