۵ راهکار پیشنهادی برای جبران کسری بودجه

وحید شقاقی شهری، استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی کارشناس اقتصادی برای جبران کسری بودجه دولت گفته است: به نظرم دولت در این شرایط ۵ راهکار دارد؛ نخست آنکه دولت از شرایط بازار سرمایه استفاده کند و عملاً با فروش شرکت‌های خود درآمد آن را صرف بودجه عمرانی کند که آن نیز می‌تواند باعث تحرک در اقتصاد شده و درآمدهای مالیاتی را افزایش دهد. البته نباید فراموش کرد که استفاده از این درآمدها در بودجه جاری می‌تواند خطر بزرگی داشته باشد. راهکار دوم این است که دولت دارایی‌های راکد و مازاد خود را فروخته یا مولدسازی کند. برای مثال بانک‌ها اموال مازاد بسیاری دارند که می‌توانند از این راه مولدسازی کند.

راهکار سوم آن است که دولت در هزینه‌های جاری خود صرفه‌جویی کند مثلاً دستگاه‌های اجرایی می‌توانند مصرف انرژی مانند آب، برق و گاز خود در مجموع ۱۵ درصد کاهش دهند.

همچنین در این شرایط اقتصادی دولت می‌تواند برای کارمندانی که واریزی حقوق‌شان بیشتر از ۶ یا ۷ میلیون تومان است مازاد این میزان را اوراق با سررسید یکساله مثلاً برای خرداد ماه سال آینده و با سود یک یا دو درصدی تسویه کند. برای مثال کارمندی که حقوق واریزی آن ۹ میلیون تومان است می‌تواند ۶ میلیون تومان آن را نقدی و ۳ میلیون تومان آن را به صورت اوراق دریافت کند که رقم به بزرگی می تواند برای دولت باشد.

وی راهکار چهارم را انتشار اوراق بدهی دانست و افزود: همچنین دولت در این شرایط می‌تواند اوراق بدهی منتشر کند که البته خریداران عمده آن بانک‌ها هستند، بنابراین در حال حاضر نمی‌توان خریداری برای آن متصور شد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: راهکار دیگر آن است که دولت از کشورهای واردکننده نفت مانند چین و ژاپن استقراض کند. دولت می‌تواند با مذاکره با این کشورها وام مثلا یک تا ۳ میلیارد دلاری دریافت کرده و در مقابل این مبلغ، در سال آینده نفت با تخفیف مناسب عرضه کند.از ایلنا

اینرا هم بخوانید

اعتصاب کارگران آزمون فلز و برق، ابزار دقیق، شرکت نیروآرا اندیش پتروشیمی در شرکت بهین فراراد

کانال تلگرامی « شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت»:افزایش دستمزد ها فوریادامه اعتراضات همکاران بر …