۶۰ ماهواره استارلینک برای ایجاد شبکه اینترنت پرسرعت جهانی به فضا رفتند

شرکت فضایی اسپیس‌ایکس نخستین سری ماهواره‌های خود را که قرار است در مجموع یک شبکه بزرگ ارایه اینترنت پرسرعت را پدید آوردند به فضا فرستاد.

در ساعات پایانی روز پنجشنبه (۲۳ مه) یک موشک فالکن ۹ از پایگاه فضایی کیپ کاناورال فلوریدا به سوی مدار زمین پرتاب شد که حاوی ۶۰ ماهواره کوچک بود.

این ماهواره‌ها که هرکدام چند صد کیلوگرم بیشتر وزن ندارند قرار است با قرار گرفتن در مداری نسبتا نزدیک به زمین شبکه‌ای شامل ۱۲ هزار ماهواره را به وجود بیاورند که به کمک آنها شرکت اسپیس‌ایکس قادر خواهد بود اینترنت پرسرعت برای کاربران روی زمین فراهم کند.

ایلان ماسک، بنیان‌گذار و مدیرعامل این شرکت آمریکایی چند روز پیش ویژگی‌های بلندپروازانه این طرح را که “استارلینک” نامیده شده تشریح کرد.

اسپیس‌ایکس یکی از معدود شرکت‌های تجاری جهان است که اجازه نصب یک ابرشبکه اینترنتی در فضا را اخذ کرده است.

شرکت دیگری که از ماه فوریه طرح مشابهی را آغاز کرده “وان وب” نام دارد که یک کمپانی بریتانیایی است و با ۶ فضاپیما در حال نصب ماهواره‌ها و شکل دهی شبکه خود در مدار زمین است.

آمازون هم برای ورود به این بازار جدید فناوری ارتباطات طرح مشابهی راه اندازی کرده که “پروژه کیوپر ۳۲۰۰ آنلاین” نام گرفته است.

ایده کانونی این پروژه‌ها این است که با نصب ماهواره‌ها در مدارهایی که تنها چند صد کیلومتر با زمین فاصله دارند داده‌ها با حداقل تاخیر در شبکه ارتباط اینترنتی ردو بدل خواهند شد.

اینرا هم بخوانید

یوتیوب حساب وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی را مسدود کرد

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه روز سه‌شنبه هشتم خرداد، اعلام کرد حساب یوتیوب وزارت امور …