۶۴ درصد کاربران ایرانی از فیلترشکن استفاده می‌کنند

روح الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن، گزارش این کمیسیون در بررسی کیفیت اینترنت را به مجلس داد. وی می گوید: طبق بررسی‌ها، ۶۴ درصد از کاربران از فیلترشکن استفاده می‌کنند و سهم پهنای باند ناشناس به ۲۵ درصد رسیده است. وی مدعی شد:”استفاده از فیلترشکن موجب افزایش ترافیک شبکه و مانع تسهیل دسترسی کاربران به اینترنت می‌شود”

بخش هایی از گزارش برگرفته ازایسنا ضمیمه است.

این گزارش می گوید:شاخص‌های کیفیت اینترنت در کشور در حال حاضر مطابق با نتایج آخرین گزارشات نهاد‌های بینالمللی در سال ۲۰۲۲ (EGDI (ایران در بین ۱۹۳ کشور مورد ارزیابی، رتبۀ ۹۱ و در بین ۴۷ کشور آسیائی ارزیابی شده، رتبۀ ۲۷ را اخذ نموده است. این در حالی است که در سال ۲۰۲۰ رتبه ایران ۸۹ بوده و با توجه به کاهش دو رتبه‌ای این جایگاه نیاز به ارتقا دارد.

برخی موانع پیش روی شهروندان در دسترسی آسان به اینترنت مطابق با گزارش‌های اخذ شده و بررسی‌های صورت گرفته در طی ماه‌های اخیر، شهروندان و کسب و کار‌های اینترنتی در دسترسی به سایت‌های اینترنتی با سه نوع اختلال مواجه می‌باشند:

۱ – یکی از انواع موانع در دسترسی کاربران به اینترنت، زمانی است که کاربر با تجربه اختلال در دسترسی به سایت اینترنتی مورد نظر، پیام وقفه (Time Out) دریافت می‌کند که این وضعیت می‌تواند ناشی از دو عامل باشد: عامل نخست زمانی است که سایت مدنظر مجرمانه تلقی شده و بدون آن که کاربر دلیل آن را بداند درخواست دسترسی به آن قطع می‌شود. این درحالیست که به استناد ماده ۲۲ قانون جرایم یارانه ای- مصوب پنجم خرداد ماه ۱۳۸۸، تشخیص سایت‌های مجرمانه تنها در حوزه اختیارات کمیته تعیین مصادیق می‌باشد، و چنانچه سایتی با تشخیص کمیته قانونی مذکور فیلتر شده باشد، بایستی همچون روال سال‌های گذشته، صفحه ” پیوندها” که درآن دلیل مسدودی سایت مذکور بنابر حکم کمیته تعیین مصادیق اشاره می‌شد، اکنون نیز همان صفحه یا صفحه‌ای مشابه با همان کارکرد، برای کاربر نمایش داده شود.

علاوه بر کمیته تعیین مصادیق مجرمانه بخش‌های زیر نیز در اعمال محدودیت و مسدودسازی نقش آفرین هستند:

بر اساس آیین نامه داخلی برخی اختیارات برای مواجهه فوری با برخی محتوای مجرمانه به دبیرخانه کارگروه واگذار شده است.

مقامات قضائی بر اساس شکایت خصوصی بر اساس ماده ۲۲ قانون جرایم رایانه‌ای قدرت پالایش محتوا دارند.

علاوه بر دو مرجع مذکور، برخی از شورا‌ها و تنظیم گران بخشی نیز مصوباتی برای اعمال محدودیت و مسدودسازی دارند.

عامل دوم در مواجهه با پیغام وقفه (Time out) برای کاربر می‌تواند ناشی از مسدود شدن سایت مقصد به دلیل تحریم‌های خارجی باشد که به نظر می‌رسد این عامل مسدودی نیز، مشابه مورد قبل، نیازمند اطلاع رسانی به کاربر در راستای شفاف سازی عامل فیلترینگ سایت مدنظر می‌باشد. بر اساس بررسی‌های به عمل آمده بیش از ۳۰۰ هزار سکو و سرویس کاربران ایرانی را مورد تحریم قرار داده اند که در بین آن‌ها سرویس‌های پر کاربردی قراردارند. متاسفانه کاربران که از موضوع تحریم اطلاع ندارند، محدودیت در دسترسی به این سرویس‌ها را ناشی از تصمیمات مراجع فیلترینگ در کشور می‌دانند و همین امر میزان نارضایتی کاربران را افزایش داده است.

۲ – مانع دیگر برای دسترسی آسان به درگاه‌ها زمانی است که علی رغم آن که فیلترشکن بر روی گوشی تلفن همراه کاربر روشن نیست کاربران می‌توانند متوجه پیام‌های دریافتی در اپلیکیشن‌های مسدود شده شوند، اما امکان مشاهده پیام‌های مذکور را نخواهند داشت.

۳ – مانع دیگر در دسترسی آسان به اینترنت که به کرات از سوی شهروندان و کسب و کار‌های اینترنتی مورد اشاره قرار گرفته است، هنگامی است که کاربر، درخواست اتصال یا دسترسی به یک دامنه یا سایت را ارسال می‌کند، اما آنچنان با کندی سرعت مواجه است که در نهایت کاربر از ورود به سایت مورد نظر انصراف می‌دهد. دلیل این اختلال نه به خاطر اعمال سیاست مسدودسازی توسط دستگاه‌های متولی، بلکه به علت کاهش پهنای باند و افزایش ترافیک می‌باشد که می‌تواند هم ناشی از محدودیت‌های اعمال شده بر روی پهنای باند و هم ناشی از افزایش استفاده از فیلترشکن باشد که در هردو صورت منجر به کاهش سرعت اتصال و افزایش هزینه کاربران می‌گردد.

اینرا هم بخوانید

پرستاران در چندین شهر دست به تجمع زدند  

پرستاران طبق فراخوان قبلی امروز در شهرهای اصفهان، قم، کاشان، شیراز و قروه دست به …