۷۵ درصد بازار فروش تسلیحات در اختیار چین وآمریکا

موسسه تحقیق درباره صلح بین‌المللی استکهلم، سیپری، می‌گوید شرکت‌های چینی و آمریکایی در سال ۲۰۱۹ سلطه اصلی را بر بازار تسلیحات جهان داشتند و بیش از ۷۵ درصد فروش اسلحه را انجام دادند.

بر اساس این گزارش که روز دوشنبه ۱۷ آذر منتشر شد، از ۲۵ شرکت بزرگ فعال در بازار تسلیحاتی جهان در سال ۲۰۱۹، دوازده شرکت آمریکایی بودند که ۶۱ درصد فروش تسلیحات و ادوات نظامی را انجام دادند، حال آن‌که سهم شرکت‌های چینی در این زمینه ۱۵.۷ درصد بوده است.

سیپری می‌گوید که چهار شرکت چینی برای نخستین بار وارد این فهرست شده‌اند. هیچ‌یک از این شرکت‌ها در سال‌های گذشته به‌دلیل فقدان اطلاعات در این لیست نبودند.

فروش تسلیحات توسط این ۲۵ شرکت تسلیحاتی بزرگ جهان با هشت‌ونیم درصد رشد به ۳۶۱ میلیارد دلار رسیده است.

دو شرکت روسی نیز در این فهرست جای گرفته‌اند، «آلماز آنتی» در رده پانزدهم و «یونایتد شیپ‌بیلدینگ» در رده بیست‌و‌پنجم. سیپری می‌گوید که فروش این شرکت‌ها در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال پیش از آن کاهش نشان می‌دهد و چهار درصد کل فروش تسلیحات را به خود اختصاص داده‌اند.

فروش تسلیحات توسط سومین شرکت روسی، یونایتد ایرکرافت، حدود ۱.۳ میلیارد دلار افت کرد و به همین دلیل از فهرست ۲۵ شرکت برتر تسلیحاتی جهان در سال ۲۰۱۹ خارج شد.

پنج شرکت برتر فهرست سپیری جملگی شرکت‌های هوایی آمریکایی هستند: لاکهید مارتین، بوئینگ، نورثروپ گرومان، ریتئون و جنرال داینامیکز.

شرکت‌های چینی آویک، سی‌ای‌تی‌سی و نورینکو در رده‌های ششم، هشتم و نهم قرار دارند. شرکت بریتانیایی بی‌آای در رده هفتم است.

به گفته سیپری، ایالات متحده آمریکا دهه‌هاست که بر بازار تسلیحاتی جهان سلطه دارد ولی شرکت‌های چینی در سال ۲۰۱۹ توانستند فروش خود را پنج درصد افزایش دهند.

بر اساس این گزارش، یک شرکت خاورمیانه‌ای برای نخستین بار توانسته است که وارد فهرست ۲۵ کمپانی برتر تسلیحاتی شود. شرکت «ای‌دی‌جی‌ای» متعلق به امارات متحده عربی که وارد این فهرست شده است، در سال ۲۰۱۹ از ادغام ۲۵ موسسه دفاعی شکل گرفت.

موسسه تحقیق درباره صلح بین‌المللی استکهلم سال ۱۹۶۶ و با مصوبه پارلمان سوئد راه‌اندازی شد و از آن زمان هزینه‌ها نظامی و فروش تسلیحات در جهان را دنبال می‌کند.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل: مرگ رئیسی نباید باعث فراموشی نقض حقوق بشر در ایران شود

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در نامه‌ای سرگشاده تاکید کرد مرگ رئیسی نباید باعث شود نقض …