گفت‌وگو با یک فعال سیاسی در بانه درباره اعتصاب‌ها در این شهر

رادیو فردا:اعتصاب کسبه و مغازه‌داران در شهر بانه، در استان کردستان، روز پنج‌شنبه ششم اردیبهشت برای دوازدهمین روز پیاپی ادامه یافت.

به نوشته رسانه‌های محلی، اعتصاب‌کنندگان دو خواسته «کاهش تعرفه‌های گمرکی و باز شدن گذرگاه‌های مرزی» را برای پایان اعتصاب خود مطرح کرده‌اند.

باز شدن گذرگاه‌های مرزی از خواسته‌های ده‌ها هزار کولبر مناطق غربی ایران نیز هست.

برخی گزارش‌ها از افزایش شهرهای شاهد اعتصاب کسبه حکایت دارد تا علاوه بر بانه، شهرهای مرزی جوانرود، سقز، مریوان و پیرانشهر را نیز شامل شود.

پیش از این خبرگزاری مهر گزارش داده بود که دولت حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران، اجرای طرح جلوگیری از کولبری و اجرای «مبادلات مرزی با کارت پیله‌وری» را از نهم اسفند پارسال و در بازارچه سیرانبند در بانه آغاز کرد.

این طرح از همان زمان با اعتراض کولبران و مغازه‌داران و همچنین انتقاد شدید نمایندگان شهرهای غربی ایران در مجلس مواجه شد.

رسول محمود، خبرنگار رادیو فردا در شهر اربیل پایتخت اقلیم کردستان عراق، در گفت‌وگو با محمود محمودی، فعال سیاسی و اقتصاددان در شهر بانه، دلایل اعتصاب اخیر در این شهر و مناطق اطراف آن را جویا شده است.

https://www.radiofarda.com/a/strikes-continue-in-baneh/29193953.html

 

محمود محمودی: اعتصابی که اکنون شهر بانه و مناطق مرزی شاهد آن است، به دلیل بسته شدن گذرگاه‌های مرزی آغاز شد. این گذرگاه‌ها که به صورت غیر رسمی باز شده بود و منبع درآمدی برای مردم بود، اکنون بسته شده است. دولت در صدد مدیریت یک‌پارچه بر مرزها است. طبیعتا به خاطر این‌که اکنون شغل دیگری برای مردم وجود ندارد، این (وضعیت) تأثیر خیلی مستقیمی بر زندگی و کسب و کار مردم گذاشته. به همین دلیل مردم اعتصاب کردند تا حد اقل «سوبسیدی» به مردم مرز نشین داده شود تا بتوانند از فرصت‌ها برای بازرگانی که در مناطق مرزی وجود دارد استفاده کنند، یا این‌که بتوانند شغل دیگری دست و پا کنند. چون متأسفانه با توجه به این‌که بسترهای توسعه در مناطق مرز نشین بسیار ضعیف است و امکان این وجود ندارد که مردم راحت به شغل‌های تولیدی مشغول شوند، طبیعتا برای مردم آسان نخواهد بود که بتوانند کسب و کار جدیدی پیدا کنند.

آیا اعتصاب مردم بیشتر به خاطر مسائل اقتصادی و معیشتی بوده یا مسائل دیگری همچون مسائل سیاسی هم مطرح است؟

اعتصابی که اکنون در جریان است، صرفا اعتصابی است که به خاطر بسته شدن مرزها آغاز شده. مردم احساس امنیت لازم غذایی و درآمدی را ندارند و شغلی را که داشتند از دست دادند. بسیار طبیعی است وضعیتی که اکنون وجود دارد و باعث این اعتصاب‌ها شده، این گذرگاه‎‌های مرزی است که مسدود شده نه مسائل دیگر.

شما فعال سیاسی هستید. آیا از مردم پرسیدید این اعتصاب را تا چه زمانی ادامه می‌دهند؟

خواسته مردم از دولت باز شدن مرزها و ادامه روند کسب و کارشان است، یا ایجاد فرصت شغلی دیگری برای مردم. طبیعتا در صورتی که دولت بتواند رضایت مردم را جلب کند، مغازه‌ها دوباره باز خواهند شد.

آیا تا به حال برخورد خشنی از سوی نیروهای امنیتی با مردم در شهرستان بانه و اطراف آن شده است؟

در این باره خیر، من چیزی تا حالا در این باره نشنیدم. مردم خیلی آرام درخواست مشخصی را به دولت ارائه دادند و دولت هم طبیعتا باید پی‌گیر این موضوع شود. هیچ‌گونه برخوردی تا حالا من نشنیدم که ایجاد شده باشد.

قرار بود امروز (پنج شنبه) معاون رئیس‌جمهوری ایران به بانه سفر کند. آیا در این باره خبری دارید؟

آری، هیئتی از وزارت کشور و قسمت‌های مرتبط با مرزها در سیستم حکومتی امروز آمده‌اند. اما چه کاری را انجام خواهند داد؟ متعاقبا باید رسانه‌ای شود تا مردم اطلاع حاصل کنند. فعلا خبری از اقدام‌های آن‌ها داده نشده است.

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …