2017 سال تشدید تورم و گرانی

بنا بر ارزیابی صندوق بین الملی پول رشد اقتصادی جهان در سال 2017 به میزان 5/3 در صد افزایش خواهد یافت و یک نتیجه این افزایش تورم و گرانی خواهد بود. در این گزارش گفته شده: “بازگشت تورم دراقتصاد های بزرگ غربی، افزایش نرخ بهره در بازارهای مالی جهان، سنگین تر شدن بدهی های دولتی کشورهای غربی، افزایش قیمت مواد اولیه و انرژی، خصوصاً افزایش قیمت نفت خام، افزایش قیمت دلار نسبت به دیگر پول های جهان و کاهش موازین و مقررات محدود کننده در بخش های مالی و بانکی، صنایع انرژی و دارویی از جمله تغییراتی هستند که می توانند چهارچوب های رشد و توسعه اقتصاد جهانی را دگرگون نمایند.”

به عبارت دیگر از “رشد و توسعه” اقتصاد سرمایه داری توده مردم نصیبی نخواهند برد. کارگران و   نود و نه درصدی های جامعه مرغ عزا و عروسی هستند. در رکود و کاهش نرخ رشد فلاکت و بیکاری نصیبشان میشود و در توسعه و افزایش نرخ رشد تورم و گرانی!

اما مساله به همینجا ختم نمیشود. صندوق بین المللی پول از پروتکشنیسم و ناسیونالیسم اقتصادی که مبنای جهتگیری و  سیاست  اقتصادی  ترامپ و احزاب راست افراطی در اروپا است بعنوان “بازگشت گفتمان محافطه کارانه اقتصادی” یاد میکند و آنرا برای کارکرد جهانی سرمایه مالی نگران کننده میداند. اما مساله مردم چیز دیگری است. برای کارگران و توده مردم کار کن جهان این پروتکشنیسم و محافظه کاری اقتصادی بجز سفت کردن هر چه بیشتر کمربندها و تشدید ریاضتکشی معنائی نخواهد داشت. ترامپ در کمپین انتخاباتی اش صریحا با افزایش حداقل دستمزدها مخالفت کرد و مسلما باز گذاشتن دست سرمایه داران در تعیین دستمزد و دیگر شرایط کاری یکی از مبانی کنسرواتیسم اقتصادی دولت تازه آمریکا خواهد بود. در این میان گرانی و تورم نیز ارزش واقعی دستمزد کارگران را بیش از پیش تنزل خواهد داد.  پاسخ و نسخه پیچی صندوق بین المللی پول یا بانک جهانی در قبال این شرایط هر چه باشد پاسخ کارگران و نود و نه درصدیهائی که هیچ منفعتی در سلطه سرمایه ندارند روشن است: سیستم و نظم اقتصادی که در رونق و رکود به نفع یک درصدیهای حاکم و به ضرر توده مردم کار میکند باید از اساس تغییر کند. گرایش عمیق توده مردم به تغییر وضع موجود، که در شرایط حاضر به تخته پرش نیروهای فاشیستی به قدرت تبدیل شده، تنها با جایگزینی کاپیتالیسم  با سوسیالیسم میتواند معنی واقعی خود را بازیابد. تنها سوسیالیسم میتواند شکاف عظیم بین دره فقر و کوه ثروت را از میان بردارد و آزادی و رفاه توده مردم را به ارمغان آورد.

 

حمید تقوائی

5 ژانویه 17

 

اینرا هم بخوانید

انتصاب پزشکیان و ادامه کابوس حکومت – حمید تقوایی

مندرج در ژورنال شماره ۷۷۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …