قتلهای ناموسی: دخالت شما مهم است! خطاب به زنان مبارز! کارگران! معلمان و دانشجویان!

نام فائزه ملکی نیا به اسامی قربانیان قتلهای ناموسی از جمله، نگین (گلاله) شیخی(سقز)، شهین نصراللهی(اورامان)، سرگل، اسرین و نسرین و…اضافه شد. مثله کردن و تکرار قصه تلخ فائزه، و صدها قربانی دیگر، نمونه هایی دردناک از فاجعه بزرگ خشونت علیه زنان و قتل‌های ناموسی در کردستان و البته در ایران و جهان است. با هر قتل ناموسی و با هر خشونت آشکار علیه زنان یک سوال اساسی در برابر ما در محیط های کار و زندگی و میدیای اجتماعی و در جمع و محافل نزدیک قرار میگیرد: راه های مقابله کدامها هستند! مردم، فعالین آزادیخواه و برابری طلب چه برنامه ای در محل در دفاع از زنان و علیه خشونت بر علیه زنان و قتلهای ناموسی باید داشته باشند؟

زنان پیشرو و مبارز در سنندج و مریوان با برپایی تجمعات اعتراض به سکوت و قوانین اسلامی شریعه و فرهنگ مذهبی ــ مرسالارانه دست به اعتراض زدند. قاعدتا اعتراضات زنان مبارز در سنندج و مریوان می بایست با فعالیتهای اجتماعی در ابعاد وسیع ادامه می یافت و افکار عمومی جامعه در ارتباط با قتلهای ناموسی و خشونت علیه زنان را تحت تاثیر قرار میداد. در کردستان صدها فعال زنان پیشرو، فعالین اجتماعی، کارگران، معلمان، دانشجویان و زیست محیط حضور دارند. اتوریته اجتماعی دارند. شناخته شده هستند، دخالتهای موثر آنها در عرصه اجتماعی و مبارزاتی مردم برای مردم و جامعه آشنا است.

مبارزه علیه خشونت علیه زنان و قتل ناموسی به ابتکارات فوری فعالین عرصه های مختلف اجتماعی نیازمند است. فعالین زنان و مردان که دارای محبوبیت و اتوریته در میان مردم هستند و مردم به گفتار و سخن و رهنمود و اعتراض آنها اعتماد میکنند، اینها در روشنگری و آگاهگری و بسیج جامعه علیه جنایتهای ناموسی تجربه کافی دارند.

جامعه ایران مورد تبعیض جنسیتی قرار گرفته است. زنان مورد هجوم قوانین و تسلط حکومت مذهبی قراردارند. نابرابری جنسیتی و ستمکشی بر زنان سایه سیاه و خوفناک خود را بر زندگی و حیات زنان گسترده است. د.

زنان و مبارزات آنها علیه تبعیض جنسی و ستم کشی بر زنان عرصه ای بسیار وسیع و تعرضی علیه نظام و سیستم حاکم در جامعه است. زنان بخش پیشرو و تعرضی جامعه علیه اسلام سیاسی و حکومت اسلامی هستند. اعتراض به موقع زنان پیشرو و مبارز در سنندج و مریوان جلوه های درخشان از این اعتراضات هستند. در شرایط کنونی به میدان آمدن کارگران، معلمان و دانشجویان و فعالین مدنی و زیست محیطی و تقویت اعتراضات زنان علیه خشونت و قتلهای ناموسی، اهمیت هزار باره ای را پیدا کرده است.

زنان پیشرو! کارگران! معلمان ! و دانشجویان! به میدان بیایید و سخنگوی اجتماعی و علنی مبارزه علیه خشونت علیه زنان و قتلهای ناموسی بشوید. برای شما مبارزه موثر علیه خشونت و قتلهای ناموسی فعالیتی ملموس و قابل دسترس است. چنین مبارزه ای امر انسانی و آرمانی هر انسان آزادیخواه و برابری طلب است. در جامعه ایران و کردستان میلیون ها نفر انسان برابری طلب و آزادیخواه در اعتراضات و خیزشهای توده ای حضور دارند. این نیروی اجتماعی و مبارز در جامعه را علیه خشونت و ستمکشی بر زنان فعال کنید. شما میتوانید نقش و دور برجسته ای در کوتاه کردن دست جنایت و کثیف ناموس پرستی علیه زنان را نمایندگی و هدایت کنید!. مورد شهین، نگین، فائزه و… به اندازه کافی تکان دهنده است. سکوت و انجام ندادن اقدامات جمعی جایز نیست. راه حلها زیادند و این راه حلها در دست زنان پیشرو، کارگران، معلمان و دانشجویان است.

عکس العمل اعتراضی علیه قتل ناموسی فائزه و… توسط کارگران بشکل ویدئویی و کتبی در میدیای اجتماعی اقدامی موثر علیه خشونت علیه زنان است. برای هزارها خانواده کارگری و مردم آموزنده است. فضای اعتراض و مبارزه علیه ستم کشی بر زنان و انزجار از قتلهای ناموسی را صد چندان تقویت میکند. میدان اعتراض و مبارزه زنان و مردان معلم وسیع است. تاثیرات اجتماعی فوری و موثری در میان والدین میلیونی محصلین را دارد. نامه و قطعنامه و گفتارهای تصویری و صوتی معلمان خطاب به جامعه درباره ستمکشی بر زنان و قتلهای ناموسی قطعا تاثیر گذار و موثر واقع میشود. صدها ویدئو و کامنتهای اعتراضی در میدیای اجتماعی فضای انسانی و مبارزه جویی را تقویت و تاثیر گذار میکند. درسهای ارزنده برای بسیج و مخالفت علیه خشونت علیه زنان و ناموس پرستی را هدایت و بسیج میکند.

دانشگاه ها در این روزها که مردم شاهد قتلهای ناموسی و خشونت علیه زنان هستند نمی بایست آرامش همیشگی اش را میداشت. سمینار و تهیه ده ها کامنت و ویدئو علیه قتل و سوزاندن فائزه میبایست در فضای اعتراضی و سیاسی دانشگاه ها دست به دست میشد. این روزها دانشگاه ها باید با اعتراضات تصویری و نوشته های روشنگر به میدان بیایند. مدیای اجتماعی، محیط دانشگاه ها و شهرها توسط آنها علیه خشونت و ناموس پرستی و قتلهای ناموسی نمایندگی میشد. دانشگاه ها سنتا محلهای مناسب برای دامن زدن به آرمانخواهی و برابری طلبی و دفاع از زنان است.

محلات مناسبترین مکان برای اعتراض و مبارزه علیه خشونت و ناموس پرستی است. با قتل جانکاه فائزه، جوانان با تجمع های ساده و با شعارهایی که امروز در دست آنها علیه ناموس پرستی دیده میشود، با قرار قبلی و از طریق مدیای اجتماعی در گردهمایی های چند دقیقه ای فضای مبارزه علیه خشونت را می توانستند سازماندهی و از ساکنین محلات دعوت کنند در صفوف آنها چند دقیقه حضور داشته باشند و با پیامهای جمعی علیه خشونت و قتلهای ناموسی بایستند و کیفرخواستشان را اعلام می کردند.

با اقدامات توده ای ما می توانیم فضای مبارزه و نارضایتی و تنفر از ناموس پرستی و خشونت علیه زنان را وسیعا دامن بزنیم و این سنت و جنایت را بشدت حاشیه ای کنیم. شرایط کنونی دوره بکارگیری ابتکارات توده ای است. مدیای اجتماعی قوی ترین تریبون و کارسازترین وسیله برای مادیت دادن و تبدیل کردن ابتکارات به نیروی انسانی و مبارزاتی و قدرتمند کردن اعتراض و مبارزه برای رهایی و آزادی است.

میدیای اجتماعی تریبونی دائمی، زنده و قابل دسترس است. فعالیتهای مختلف در جامعه از مراکز کار و فابریک و کارگاه و دانشگاه و محلات مبارزات را قدرتمند و تاثیر گذار میکند. فضای آزادی خواهی و اعتراض علیه هر نوع ناموس پرستی و خشونت و نابرابری را تقویت میکند.

جنبش نوین زنان و عروج زنان پیشرو یکی از مهمترین عرصه های مبارزه است. فعالین جنبش زنان باید با ابراز وجود علنی علیه قتلهای ناموسی به میدان بیایند. در مدیای اجتماعی و رسانه های علنی علیه قتلهای ناموسی، زنان و مردان آزادیخواه را به مبارزه و اعتراض سازماندهی کنند. امروز ما شاهد حضور موثر طیف وسیعی از زنان آزادیخواه در تشکل انقلاب زنانه هستیم. تقویت و پیوستن به انقلاب زنانه به منظور مبارزه علیه قتلهای ناموسی امری ضروری است. زنان آزادیخواه را فرا می خوانیم به این جنبش بپیوندند.

١٣ اکتبر٢٠٢١

اینرا هم بخوانید

“انتخابات” مضحکه‌ای که همواره رسوا است و شکست می‌خورد! نسان نودینیان

در روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ انتخابات دوازدهمین دوره مجلس اسلامی و هم‌زمان انتخابات ششمین …