فتانه ولیدی بر شانه‌های زنان سنندج – مینا بهروزی

مندرج در ژورنال شماره ۸۴۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز پنجشنبه ۵ مهر جمع کثیری از مردم سنندج، هنرمندان و فعالین حقوق زنان در خاکسپاری هنرمند نامی سنندج زنده‌یاد فتانه ولیدی شرکت کردند. در این مراسم خاکسپاری زنان مبارز سنندج پیکر این هنرمند را بر دوش کشیدند و این هم یک سنت شکنی دیگری در تقابل با اسلام و  رژیم اسلامی بود.

جمهوری سلامی در طی ۴۵ سال گذشته تا کنون تلاش‌های زیادی کرده که زنان  را در پستوی خانه‌ها نگه دارد و از صحنه جامعه محو کرده و به آنها به‌زور حجاب اسلامی را تحمیل کند. این آرزوی رژیم با مبارزات مردم و به‌ویژه زنان دود شده و به هوا رفت. در ادامه این نبرد عظیم اجتماعی اما ما شاهد قتل حکومتی ژینا امینی برای حفظ حجاب اجباری، این بربریت اسلامی بودیم که باعث شعله‌ورشدن انقلاب زن، زندگی، آزادی شد.

رژیم اسلامی همچون طالبان در افغانستان علیه آوازخوانی زنان فتوا صادر کرد، اما زنان در ایران علیه این عقب‌ماندگی اسلامی ایستادند و به ارتجاع و عقب‌ماندگی اسلامی نه گفتند. نمونه این نبرد سرنوشت‌ساز در حفظ هویت انسانی زنان فتانه ولیدی خواننده محبوب مردم سنندج است که به‌خاطر صدای زیبایش که عرش اسلام را به لرزه درآورده است ممنوع بود و به‌خاطر همین سنت‌شکنی ضداسلامی توسط مردم گرامی داشته شد و پیکرش بر دوش زنان سنندج حمل گردید. حمل تابوت بر دوش زنان هم یکی دیگر از سنت‌شکنی‌های ضداسلامی است که در سنندج به نمایش در آمد تا این پیام به رژیم داده شود صدای زنان بسیار بلند است و رژیم در تقابل با مردم درمانده‌تر از همیشه است.

چه بدرقه زیبایی. زنان سنندج تابوت را استوار بر دوش کشیدند و تا آرامگاه حملش کردند و صدای زیبای زنانه‌اش را زن و مرد با هم تکرار کردند. فقط همین یک حرکت گواهی بر این است که بر تمام قوانین اسلامی‌شان، از جمله ممنوعیت خوانندگی زنان  مهر باطل زده شود. دست آورد‌های انسانی انقلاب زن زندگی آزادی به‌سرعت دارد به‌پیش می‌رود و ارزش‌های انسانی  بیش‌ازپیش  زندگی  را رقم می‌زند و قوانین تبعیض‌آمیز اسلامی را زیر پای خودش له می‌کند. زنده‌باد زن زندگی و آزادی و بیداری و ارزش‌های جهان‌شمول انسانی.