معادلات و معاملات در افغانستان

بایدن حق دارد تخلیه امروز سفارت امریکا در کابل، هیچ شباهتی به فرار نیروهای امریکایی شکست‌خورده در سایگون پایتخت ویتنام در سال ۱۹۷۵ندارد.
در آن سال دولت امریکا در جبهه‌های جنگ در ویتنام در مبارزات وسیع و گسترده جهانی علیه جنایات این دولت از جمله در قلب پایتخت کشور امریکا به زانو درآمد.
اما امروز افغانستان ۴۰ سال شخم‌خورده از انواع بمب و انتحاری و غرقه در خون و جنایت شرق و غرب و همسایه‌ها و تبهکاران داخلی بازهم به سوژه معامله در معالات قدرت در منطقه تبدیل شده است.


امروز افغانستان در کانون رقابت چین و روسیه از یکطرف و امریکا و متحدین از طرف دیگر است، اما این تمام صورت مسئله نیست افغانستان در کانون مخاصمات منطقه‌ای یک دوجین دولت مرتجع هم هست، از نظام داعشی شیعه در تهران تا دولت راسیست هند، نظام اسلامی عربستان، پاکستان و ترکیه و دیگران.
در افغانستان چند نسل چشم بر جنگ گشوده اند، هیولای اسلام سیاسی از یکطرف و مدرن‌ترین تجهیزات نظامی ۴۶ دولت مؤتلف دولت امریکا از طرف دیگر، یک ترلیون دلار هزینه این تعرض و میلیاردها دلار درآمد حاصل از قاچاق مواد مخدر، شیرازهای یک جامعه مدنی را از هم گسیخته‌اند در این چهل سال هیچکس و هیچ جا جز لانه سران در امان نبوده است، بیمارستانها بمباران شده‌اند، نوزادان بدنیا نیامده در رحم مادر کشتار شده‌اند، مدارس دخترانه منفجر شده‌اند زنان شاغل ترور شده‌اند و …و …، به جرات میتوان گفت که تاریخ معاصر افغانستان آئینه جنایت، زن ستیزی، بمباران و نابودی در آخر قرن بیست و آغاز قرن ۲۱ است!


اما اگر “میت بیردن” (Milt Bearden) مامور و جاسوس CIA در افغانستان ماموریتش در زمان خروج نیروهای شوروی از افغانستان و قدرت‌گیری تروریست‌های مسلمان تحت تعلیمش پایان یافت، دوران سیاه تباهی زندگی مردم در امارت اسلامی پایان نیافت و هنوز هم ادامه دارد.
امروز دولت امریکا پس از بیست سال جنگ در افغانستان بازهم مطلوبترین سناریویش تحویل دادن دولت از “اشرف غنی” به “ملا برادر” است.


برنامه عمل دقیقی در مذاکرات بین دولت امریکا و طالبان در دوحه تدوین میشود، موضوع این است که طالبان بی‌پایه و بدون توش و توان هستند باید برای کسب قدرت و حفظ افغانستان در مدار قدرت امریکا تقویت شوند! مذاکرات دوحه در قطر این بار تحت سرپرستی تبهکاری افغان به اسم زلمای خلیل‌زاد اجرایی میشود، طالب نیازمند سرباز است پس به دستور دولت امریکا دولت افغانستان اسرای تروریست طالب را گله گله رها میکند تا طالب تجدید قوا کند! به فرماندهان نظامی دستور واگذاری شهرها را میدهند و در تصویری باورنکردنی در عرض یک هفته موتورسواران طالبان تروریست ارتشی تا بن دندان مسلح و مجهز و مدرن را تحویل میگیرند و اگر جایی مقاومت هست خود سران و استانداران به بهانه جلوگیری از کشتار تارومارشان میکنند!


طالب مطالبه عجیبی را اعلام میکند. آنها درصورتی با دولت غنی مذاکره میکند که غنی استعفا دهد و دولت امریکا بلافاصله دستور استعفای غنی را صادر میکند ظاهراً دیگر دولتی برای مذاکره وجود ندارد که با طالب مذاکره کند ، اما رئیس اصلی مذاکره در میانه میدان است زلمای خلیل زاد و نوچه‌هایش کرزای و حکمتیار!
باقدرت گیری طالبان نقداً منافع دولت ایالات متحد امریکا تامین است!
طالب سنی و ضد شیعه است، طالب سنتاً ضد روس و چین است! طالب فرزند خوانده دولتهای سعودی و پاکستان متحدین دولت فخیمه امریکاست!
منافع دولت امریکا و متحدینش هم از نظر مالی هم نظامی و از همه مهمتر در رقابت با چین و امریکا و افسار زدن به خامنه‌ای در زیر شمشیر ضد زن و ضد بشر طالبان تا دور اطلاع ثانوی تامین است!


هیچ اتفاق خارج از برنامه‌ای روی نداده و رهبر میدانی این معامله یعنی خلیلزاد رسوا اما موفق عملکرده است!
امروز زندگی، شرافت، انسانیت، حق زن و حق آزادی در حال فرار از کابل و یا پنهان در مخفی‌گاه‌ها نفس میکشد.
اما این دوران دوران اقتدار طالبان علیه اشغالگری نیست! در همدستی با اشغالگران علیه مردم است، ضد زن است، و ضد دنیای چندین قرن کلوتر از خودشان! دوران اقتداری پوشالی که ناچار به تقابل نظامی با زنان و مردان آزاده خواهد بود!


دیگر تنها حامی مردم اتحاد و تشکل و برنامه روشنشان برای سرنگونی حکومت ائتلافی دولت امریکا و طالبان است!
۱۵ اوت ۲۱

اینرا هم بخوانید

معادلات و معاملات در حاشیه فاجعه کشتار در غزه! سیاوش مدرسی

۱۴ نوامبر ۲۰۲۳ کلیت حکومت نکبت اسلامی در کشمکش “بودن و نبودن” با اکثریت قاطع …