وزارت بهداشت: “افزایش۴۶درصدی تعرفه‌های پزشکی جبران گذشته است”- محمد شکوهی

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت هفته گذشته در دفاع از مصوبه شورای‌عالی بیمه مبنی بر افزایش تعرفه‌های پزشکی از سال آینده، گفته است” :افزایش۴۶درصدی تعرفه‌های پزشکی در واقع جبران گذشته است، چراکه۱۵درصد افزایش تعرفه‌ها از سال گذشته باقی‌مانده است!وی مدعی شد:”طی سال‌های گذشته، تعرفه‌های پزشکی پایین بوده. این در حالی است که مسائلی مانند هتلینگ، قیمت غذا، ملزومات و تجهیزات پزشکی با افزایش نرخ تورم، افزایش می‌یابد”.وی در واکنش به اعتراضاتدر مورد افزایش تعرفه‌های پزشکی،گفته:”برخی تعرفه‌های پزشکی را با حقوق کارگران و دستمزد کارمندان مقایسه می‌کنند باید بدانند که پایین‌بودن تعرفه‌های پزشکی به معنای دست‌بردن در جیب مردم است، چراکه هنگامی که نرخ تعرفه‌های پزشکی پایین باشد، بیمه‌ها، حق بیمه را پرداخت نمی‌کنند.”!

سخنان این مقام وزارت بهداشت نقطه اوج ضدانسانی بودن سیاست‌های حکومت در بخش بهداشت و درمان را به نمایش می‌گذارد. سیاست‌هایی که تلاش می‌کندهزینه‌های بهداشت و درمان برای مردم را بالا برده و فشار مضاعف دیگری بر هزینه‌های سرسام‌آور زندگی با دستمزدهای چندین برابر زیر خط فقر رسمی حکومتی را تحمیل کند. وقاحت وبی‌شرمی این مقام وزارت بهداشت حد و مرزی ندارد. آنجا که می‌گوید۱۵ درصد این افزایش از سال قبل مانده و برای جبران گذشته است، بخوان پر کردن کیسه‌های دزدان حکومت ووزارت بهداشت و شرکت‌های بیمه و باندهای حکومتی، توجیهی به‌مراتب ضدانسانی‌تر در دفاع از افزایش تعرفه‌های پزشکی برای سال آینده است. این جناب می‌گوید که تورم سال گذشته و امسال هزینه‌های بیمارستان‌ها و خدماتی را که گویا به بیماران می‌دهند، بالا برده و بیمارستان‌ها و بیمه‌ها از پس پرداخت این هزینه‌ها بر نمی‌آیند و با وقاحت تمام مدعی شده “هنگامی که نرخ تعرفه‌های پزشکی پایین باشد، بیمه‌ها، حق بیمه را پرداخت نمی‌کنند.”این روی دیگر ضدانسانی بودن توجیهات حکومتی و وزارت بهداشت برای افزایش تعرفه‌های پزشکی است.

آن افزایش ۱۵درصدی تعرفه‌های پزشکی که وی می‌گوید از سال گذشته بوده و برای جبران آن است،یک کلک رسمی و تحمیل هزینه‌های بیشتر به مردم در قالب تعرفه‌های پزشکی سال آینده است.تورم پارسال را اینها بالای ۴۰ درصد اعلام کردند و هزینه‌های دوا و درمان و کل تعرفه‌های پزشکی را بر اساس همین رقم تورم بالا بردند و الان ادعا می‌کنند پارسال این کار را نکرده‌اند!

لازم به توضیح است طبق اعلام وزارت بهداشتتعرفه‌های پزشکی سال ۱۴۰۱ در بخش‌های دولتی و خصوصی به طور میانگین ۱۹.۵ و ۲۴ درصد افزایش‌یافته بود. علاوه بر این یک لیست تعرفه‌های وزارت بهداشت به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اعلام شده بود که نشان می‌داد میانگین افزایش تعرفه‌های پزشکی سال گذشته رقمی بالای ۳۴ درصد و در مواردی، از جمله بخش‌های تخصصی و سی‌پی‌یو، معالجه بیماری‌های خاص، از جمله سرطان، کم‌خونی، عمل قلب و غیره تا بالای ۷۰ درصد افزایشداشته‌اند.

مقایسه‌ای که این مقام وزارت بهداشت در مورد دستمزدهای کارگران و تورم موجود کرده و ادعا می‌کند که عدم افزایش تعرفه‌های پزشکی”دست‌بردن در جیب مردم است”، دروغ و شارلاتانیسم اسلامی بیش نیست. بد نیست بدانید طبق اعلام وزارت کار و دولت سال ۱۴۰۱ سبد معیشت کارگران، ۸ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان برای خانوارهای ۳.۳ نفری تعیین شده بود. همچنین نرخ تورم طبق اعلام مرکز آمار، تا بهمن‌ماه سال ۱۴٠٠ به ۴۱.۴ درصد رسیده بود.براین‌اساس حکومت مدعی شد که دستمزدهای کارگران برای سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۱۴۰۰، ۵۷ درصد افزایش یافت. دقت کنید مجموع دریافتی‌های کارگران نه دستمزد پایه یا حداقل دستمزد. حداقل دستمزد سال گذشته رقمی نزدیک ۵ میلیون تومان بود.

افزایش ۴۶ درصدی تعرفه‌های پزشکی برای مردم معنایی جز هزینه‌کردن۴۶ درصد بیشتر از دستمزدهای چندرغازشان برای امر بهداشت و درمان نیست. این یعنی هزینه مضاعف دیگری بر سبد غذایی، اینجا بخش بهداشت و درمان است که اکثریت حقوق‌بگیران قادر به پرداخت این هزینه‌های مضاعف نیستند. در کنار این افزایش تعرفه‌های پزشکی، موضوع افزایش قیمت داروهاست. هزینه‌های داروهای موردنیاز بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها را بیمه‌ها نمی هند. بیمارستان‌ها با سازمان تأمین اجتماعی قرارداد دارند که داروهای موردنیاز را باید بیماران خودشان از داروخانه‌ها بخرند. این یک هزینه مضاعف دیگر بر سبد غذایی، بخش بهداشت و سلامت مردم است. داروها هر روز گران می‌شوند. خود حکومت صحبت از مافیای دارو می‌کند و می‌گوید کمبود دارو داریم و داروها پیدا نمی‌شوند. متقابلاً همین دولت،بیمه‌ها و بیمارستان‌ها برای بیماران نسخه نوشته و حتی اسم داروخانه‌ای که داروی موردنیاز بیمار را دارد هم نوشته و به دست همراهان بیمار می‌دهند تا داروهای موردنیاز بیمار را بسیار گران‌تر از داروخانه‌های طرف قرارداد با سازمان تأمیناجتماعی و دولت بخرند. اینجا یک مافیای عظیم حکومتی تولید و توزیع و تعیین قیمت دارو در بازار آزاد سازماندهی شده که از محل آن دزدان حکومتی سودهای سرسام‌آور به جیب می‌زنند.

وضعیت هزینه‌های بستری‌شدن در بیمارستان‌ها و… که هر روز تقریباً افزایش می‌یابد، در کنار مجموعه افزایش تعرفه‌های پزشکی، هزینه داروها و… وضعیتی بر مردم تحمیل کرده است که بخش اعظم مردم قدرت و توان مداوا در بیمارستان را ندارند. طبق نوشته مجلات سازمان تأمین اجتماعی و اعتراف دست‌اندرکاران بخش بهداشت و درمان حکومت، اگر کسی مریض بشود و راهش به بیمارستان بیفتد ورشکست می‌شود.سازمانتأمین اجتماعی هم با وقاحت می‌گویدسالانه هزاران خانوار که به بیمارستان و دوا و درمان مراجعه می‌کنند به دلیل افزایش هزینه دوا و درمان، هست و نیستشانرا از دست می‌دهند، زندگی‌های شانازهم‌پاشیده و به زیر خط فقر رانده می‌شوند.

این وضعیت فعلی است و نقشه‌هایی که حکومت و وزارت بهداشت برای سال آینده در بخش بهداشت و درمان در نظر دارند، وضعیت برخورداری و دسترسی مردم حتی به حداقل‌های بهداشت و درمان را به‌مراتبگران‌تر و غیرممکن‌تر از قبل هم خواهد شد.

دولت در لایحه بودجه سال۱۴۰۳افزایش دستمزدها را کمتر از۲۰درصد پیش‌بینی کرده است. تورم هم که خودشان می‌گویند آخر دی‌ماه امسال بالای ۴۳ درصد رسیده است. این یعنی هیچ و تعرضی دیگر به زندگی و معیشت مردم از سال آینده. در مقابل این سیاست انجماد دستمزدها، وزارت بهداشت افزایش۴۶درصدی تعرفه پزشکی برای سال آیندهرا در نظر دارد. سیاستی که هدف آن افزایش درآمد بیمارستان‌هاو کلاً بخش بهداشت و درمان از این طریق و بی‌نیاز شدن از بودجه‌های دولت است.

طب پولی، افزایش تعرفه‌های پزشکی،خصوصی‌سازی بهداشت و درمان با هدف افزایش درآمد برای دولت در بخش بهداشت و درمان سال‌هاست که سیاست رسمی حکومت شده است. برخورداری از بهداشت و دوا و درمان در کشور در نتیجه این سیاست‌های ضدمردمی حکومت تبدیل به یک کالای لوکس شده است. سیاستی که اکثریت مردم را ناچار کرده عملاً قید هزینه‌کردن برای سلامت و درمان را زده و تلاش بکنند که مریض نشوند و آنجا هم که دچار بیماری می‌شوند، بهدلیل هزینه‌های سرسام‌آور مداوا، به بیمارستان مراجعه نمی‌کنند.

کل جامعه در برابر این سیاست‌های ضدانسانی خصوصی‌سازی بهداشت و درمان، بالابردن هزینه‌های پزشکی باید بایستند. نباید اجازه داد حکومت تعرض دیگری را بر زندگی و معیشت مردم سازمان بدهد. اعتراضات سراسری سازمان‌یافته علیه سیاست‌های خصوصی‌سازی و پولی‌کردن بهداشت و درماندر این وضعیت و مشخصاً علیه افزایش تعرفه‌های پزشکی و بالابردن هزینه‌های دوا و درمان توسط حکومت تنها راه است. اعتراض، مقاومت و مبارزه مردم در برابر این سیاست‌ها آن نیرویی است که می‌تواند جلوی تعرض حکومت را گرفته و حکومت دزدان و آدمکشان را وادار به عقب‌نشینی بکند. بهداشت و درمان رایگان، دسترسی سهل و آسان به امکانات درمانی با استانداردهای امروزی حق مسلم و بی‌چون و چرای مردم است.

محمد شکوهی

۸ فوریه ۲۰۲۴

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …