آبان تریبونال و کانال جدید؛ شکست انحصار خبر

دادگاه آبان تریبونال اتفاق مهم سیاسی بود. این دادگاه تمام شد اما همه می دانند اصل ماجرا تمام نشده است و این اتفاق مرحله ای مهم در مبارزات جاری مردم علیه جمهوری اسلامی بود. اتفاق مهم سیاسی بسیار مهم دیگر در جریان برگزاری این دادگاه پخش زنده جریان کل دادگاه از کانال جدید بود.


شاید گفته شود این دادگاه از تلویزیونهای دیگر نیز پخش شد؛ نکته اینجاست که “انحصارخبر” با این اقدام کانال جدید شکست. این اما باید اقدام اول باشد. یکی از کارهای کمونیستها در ایران ( شاید در همه جای دنیا) از انجام آن ابا دارند این است که نمی خواهند ( این که نمی توانند بحث جدا گانه ای است) “منبع خبر” باشند. بدست گرفتن “نبض خبر” به نظرم من یکی از مهم ترین کارهای سیاسی است که باید در دستور کار حزب کمونیست کارگری باشد.
درست یا غلط توده مردم ( از کارگر گرفته تا هر بخش دیگر جامعه) پیش از آنکه شنونده تحلیل سیاسی باشند ببننده خبر سیاسی هستند. منبع خبر در نزد مردم یعنی ارگانی است که تعیین تکلیف می کند. برای همین باید یکی از کوششهای حزب کمونیست کارگری این باید باشد که نبض خبر را بدست گیرد و در نزد توده مردم منبع مورد اطمینان خبر تبدیل شود.


منابع خبری بورژوازی اصلا بی طرف نیستند. خبر کاملا جهت دار تنظیم و پخش می شود. واژه های که خبر را می سازند بگونه ای کنار هم می نشینند که تا به اهداف معین سیاسی مورد نظرشان برسند. در ایران ما حزب جدی سیاسی از طرف بورژوازی نداریم اما تمام ارگانهای خبری، ارگان حزبی و سیاسی هستند ( در سطح بین اللملی هم اینگونه است تنها شکل آن فرق می کند.) “بمباران خبری جامعه” یک ابزار مهم ارگانهای تبلیغاتی و در واقع سیاسی بورژوازی است باید این ابزار مهم بورژوازی را بلا اثر کرد. در این راستا اقدام کانال جدید بسیار مهم بود.


یکی از بحث های مهم چپ ایران “جنگ آلترناتیوها” است. چپ های سنتی از این نگرانی بشدت دلواپس هستند و از شدت نگرانی در مهم ترین برزنگاهای سیاسی غیب شان می زند! نمونه اش دادگاه آبان تریبونال. تا اینجا که من بررسی کردم در قبال این دادگاه سکوت کردند.( این را مقایسه کنید در پوشش دادگاه حمید نوری از سوی این جریانات)؛ دوستی برای من به متلک نوشت” چه خبره! شیوا محبوبی، مسیح علینژاد و شادی صدر … در کنار هم!!؟ همین متلک به اندازه کافی گویایی وضعیت چپ سنتی ایران است. قایم شدن و بعد دلواپس هستند که اپوزیسیون راست دوباره سردمدار شود و تنها کار را افشا کردن راست آنهم فقط در نزد خود تعریف کرده اند که مبادا یک وقت تن شان به تن یکی مانند شادی صدر یا مسیح علینژاد بخورد. من شخصا از تلاش برگزار کنندگان این دادگاه به شدت قدردانی می کنم.


دادگاه برگزار شده بخوبی نشانگر جو اعتراضی ومبارزاتی جامعه است. آبان ادامه دارد، این ادامه دار بودن نه برای متینگ سیاسی و دلجویی صرف از مادران دادخواه بلکه مبارزه تا سرنگونی جمهوری اسلامی است اما چپ سنتی خودش را بلاتکلیف میداند و آنجای که باید باشد غیب اش می زند و از تجربه انقلاب 57 به این نتیجه رسیده است که به وقت اش نباید حضور داشته باشد!


کانال جدید نشان داد که حزب کمونیست کارگری چقدر جدی ومصمم است که رهبری اعتراضات جاری را بدست گیرد. بخش مستقیم دادگاه آبان تریبونال یک نقطه عطف سیاسی در حیات جنبش کمونیستی ایران است. باید این شیوه کار گسترش یابد. کانال جدید به عنوان یک رسانه کمونیستی باید ( امیدوارم توان فنی اش و مالی اش اجازه دهد یا پیدا کند) انحصار خبر را بیشتر از این بشکند.

اینرا هم بخوانید

اول مه فرصتی برای ابراز چپ اجتماعی- یاشار سهندی

میثاقی در شش بند از سوی هشت تشکل کارگران، بازنشستگان، دادخواهان، پرستاران و زنان به …