آتش زدن قرآن؛ احضار سفیر سوئد در تهران و دستور به سفیر سوئد در بغداد برای ترک خاک عراق

دولت عراق در پی تشدید اختلافات دیپلماتیک با سوئد بر سر آتش زدن قرآن در این کشور به سفیر سوئد دستور داده تا خاک آن کشور را ترک کند. عراق همچنین کاردار خود را از سوئد فراخوانده است. در تهران هم سفیر سوئد به وزارت خارجه ایران احضار شده است.

دفتر نخست‌وزیری عراق اعلام کرده که این اقدامات در پاسخ به آنچه «مجوز مکرر مقامات سوئدی برای سوزاندن قرآن، توهین به مقدسات اسلامی و پرچم عراق» خوانده، انجام شده است.

پس از حمله به سفارت سوئد در بغداد و آتش زدن قسمتی از آن، این سفارتخانه هم اعلام کرده که تا اطلاع ثانوی فعالیت‌هایش را متوقف کرده و امکان تماس با سفارت وجود ندارد.

شب گذشته معترضان عراقی در اعتراض به سوزانده شدن قرآن در بیرون از مسجدی در استکهلم، به سفارت سوئد در بغداد حمله کرده و بخش‌هایی از این سفارت را به آتش کشیدند.

گزارش‌ها از بغداد حاکی از آن است پلیس این شهر حمله‌کنندگان به سفارت سوئد را با استفاده از ماشین‌های آب‌پاش متفرق کرده است.

دولت عراق به سوئد اطلاع داده که در صورت تکرار سوزاندن قرآن، روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع می‌کند.

مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعی هم در توئیتی خواهان برخورد قاطع‌تر دولت‌های عربستان و ایران با قرآن‌سوزی شد.

دفتر نخست‌وزیری عراق اعلام کرده دادن مجوز به چنین اقداماتی به بهانه آزادی بیان، «تحریک‌آمیز» تلقی خواهد شد.

دفتر نخست‌وزیر عراق در عین حال حمله شب گذشته به سفارت سوئد در بغداد را به شدت محکوم کرد و آن را یک نقض امنیتی دانست که باید فورا به آن رسیدگی شود.

وزیر امور خارجه سوئد نیز حمله شبانه به سفارت کشورش در عراق توسط تظاهرات کنندگان علیه آتش زدن قرآن در استکهلم را محکوم کرد.

توبیاس بیلستروم حمله به سفارت را «کاملا غیرقابل قبول» خواند و گفت کاملا واضح است که مقامات عراقی در مسئولیت خود برای حفاظت از سفارت در بغداد کوتاهی کرده‌اند.

دولت سوئد گفته که همه کارکنان سفارت در سلامت هستند و دولت عراق اعلام کرده با عوامل پشت پرده این حمله برخورد خواهد کرد.

برخی رسانه‌های خبری گفته‌اند که حمله شب گذشته به سفارت سوئد از سوی طرفداران مقتدی صدر صورت گرفته بود.

شامگاه پنجشنبه شب (به وقت محلی) رسانه‌های ایرانی از احضار سفیر سوئد در تهران به وزارت خارجه ایران خبر دادند.

به گزارش رسانه‌های رسمی در ایران ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، به سفیر سوئد گفته: «تکرار بی‌حرمتی به قرآن کریم و مقدسات اسلامی در سوئد را به شدت محکوم می‌کنیم و مسئولیت کامل پیامدهای تحریک احساسات مسلمانان جهان را متوجه دولت سوئد می‌دانیم.»

بر این مبنا آقای کنعانی مجوز به سوزاندن قرآن در سوئد را «بی‌توجهی‌ دولت این کشور به مصوبات نهادها و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری» توصیف کرده است.

حدود دو هفته پیش پلیس سوئد به مردی اجازه داد تا صفحات قرآن را در مقابل مسجد اصلی شهر استکهلم به آتش بکشد.

سلوان مومیکا ۳۷ ساله که مسیحی و اصالتا عراقی است، از پلیس سوئد مجوز اعتراض گرفت و چهارشنبه دو هفته پیش، همزمان با عید قربان، چندین صفحه از قرآن را در مقابل بزرگترین مسجد سوئد آتش زد.

پلیس سوئد گفته بود که در راستای حمایت از آزادی بیان اجازه این اقدام را داده و همزمان تحقیقاتی را در مورد این مرد به اتهام «تحریک علیه یک گروه قومی» آغاز کرده است.

چند روز پس از آن هم فردی که پلیس سوئد به او اجازه آتش زدن قرآن و تورات را داده بود از انجام آن سر باز زد و گفت پیامش این است که همه ادیان برابرند و به هیچ دین و مذهبی نباید توهین شود.

این دومین حمله به سفارت سوئد در بغداد از زمان سوزانده شدن صفحات قرآن است.

در حمله اول طرفداران مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه در مقابل سفارت سوئد در بغداد دست به تجمع زدند و معترضان خشمگین، دقایقی وارد سفارت این کشور شدند.

در آن زمان نخست‌وزیر سوئد ورود معترضان به سفارتخانه این کشور در بغداد را کاملا «غیرقانونی» و «غیرقابل قبول» دانست.

همزمان وزارت خارجه عراق با احضار سفیر سوئد، تصمیم این کشور برای اعطای مجوز آتش زدن قرآن را اقدامی «افراطی» خواند و گفت این اقدامات «احساسات مسلمانان در سراسر جهان را شعله‌ور می کند و نشان دهنده یک تحریک خطرناک است».

همچنین دفتر آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعه در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل، مجوز پلیس سوئد به دلیل «آزادی بیان» برای قرآن‌سوزی را «شرم‌آور» خواند و گفت این اقدام «تعرض آشکار به مقدسات بیش از دو میلیارد مسلمان در جهان است و به ایجاد فضای مناسب برای اشاعه افکار افراطی و رفتارهای غلط منجر می‌شود».

در بسیاری از کشورها، مسلمانان معترض در خیابان‌ها علیه سوئد شعار دادند و سران بسیاری از حکومت‌های اسلامی از جمله ایران و عربستان و ترکیه هم قرآن سوزی را محکوم کردند.

حکومت طالبان هم در اعتراض به قرآن‌سوزی در سوئد، دستور توقف تمامی فعالیت‌های این کشور در افغانستان را صادر کرد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان گفت تا زمانی که سوئد از مسلمانان بابت «توهین به قرآن» عذرخواهی نکند تمامی فعالیت‌های این کشور در افغانستان متوقف خواهد بود.

همچنین سازمان کنفرانس اسلامی جلسه فوق العاده‌ای در جده تشکیل داد و با صدور بیانیه‌ای قرآن سوزی را محکوم کرد.

پیش از این و در ماه ژانویه امسال، یک فعال راستگرای افراطی یک نسخه از قرآن را در برابر سفارت ترکیه در استکهلم سوزاند که خشم رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را برانگیخت.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

زهرا شفیعی، کارگردان، در پی ضربات ماموران به سرش دچار سکته مغزی شد

سعید دهقان، وکیل حقوق بشری، روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه (۱۰ ماه مه) از ابتلای …