آتش سوزی دربند ۷ و ۸ زندان اوین. بازداشت شدگان اعتراضات جاری در بند ۷ زندانی اند.ادعاهای مقامات و رسانه های حکومتی

*بند ۷ که طبق گزارش‌ها آتش‌سوزی از آنجا آغاز شده است، از سال ۱۳۸۸ محل نگهداری زندانیان سیاسی بود، اما بعدها به بند زندانیان مالی تبدیل شد. خبرنگار رادیو فردا اما اطلاع یافته است که از چند ماه پیش زندانیان سیاسی زندان تهران بزرگ را نیز به بندهای ۷ و ۸ اوین منتقل کرده‌اد.طبق این گزارش، شورش زندانیان در شامگاه شنبه از بند ۷ شروع شده و بعد به بند ۸ کشیده که زندانیان سیاسی و مالی در آن قرار دارند.

*مرکز رسانه قوه قضاییه رژیم، ساعتی پیش بود که تصاویری از بروز آتش سوزی در زندان اوین تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. پیگیری‌ها از سازمان زندان‌ها نشان می‌دهد در پی درگیری بین تعدادی از زندانی‌های محکومیت مالی و سرقت یک کارگاه کارآفرینی زندان دچار حریق می‌شود.

بلافاصله پس از بروز درگیری و آتش گرفتن کارگاه خیاطی بند زندانیان محکومیت مالی و سرقت انتظامات زندان برای کنترل درگیری وارد عمل شده و ایستگاه آتش نشانی مستقر در زندان نیز بلافاصله عملیات اطفا حریق را آغاز کرده و هم اکنون اتش سوزی مهار و خاموش شده است.

*ایرنا به نقل از «یک مقام امنیتی» با تائید آتش سوزی به درگیری زندانیان با زندان بانان اشاره کرد و نوشت که گروهی از زندانیان شامگاه شنبه ۲۳ مهر ماه «انبار لباس زندان را به آتش کشیده اند.» «اکنون شرایط به صورت کامل تحت کنترل درآمده و آرامش در زندان برقرار است و عوامل آتش نشانی در حال اطفای حریق هستند و عوامل ایجاد آشوب نیز از سایر زندانیان جدا شده و دیگر افراد تحت بازداشت نیز به بندهای خود بازگشته اند.»زندانیان عادی و مالی در بند ۸ نگهداری می شوند

همشهری آنلاین به نقل از علی صالحی دادستان تهران مدعی شد: اوضاع زندان اوین از ساعاتی پیش آرام شده و آرامش برقرار است. وی تاکید کرد: درگیری امروز زندانیان هیچ ارتباطی با اغتشاشات اخیر ندارد و اساساً بند مرتبط با زندانیان امنیتی از بندهای سارقان و محکومان مالی که آشوب و درگیری آنجا رخ داده جداست و با آن فاصله دارد. همشهری در ادامه نوشته:ساعتی پیش بود که تصاویری از بروز آتش سوزی در زندان اوین تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. پیگیری‌ها از سازمان زندان‌ها نشان می‌دهد در پی درگیری بین تعدادی از زندانی‌های محکومیت مالی و سرقت یک کارگاه کارآفرینی زندان دچار حریق می‌شود.

*رادیو فردا:یک شاهد عینی در خیابان درکه، مشرف به زندان اوین تهران، به خبرنگار رادیو فردا گفت که ساکنان منطقه صدای پنج انفجار مهیب را شنیده‌اند.به گفته وی، سوله‌ای که در تصاویر ویدیویی پیداست آتش گرفته، احتمالا اندرزگاه ۷ زندان اوین باشد و زمانی در حدود ۱۳-۱۴ دقیقه طول کشید تا ماشین های آتش‌نشانی وارد زندان بشوند.این شاعد عینی در عین حال گفت، مردم در اطراف زندان اوین در حال سر دادن شعارهای ضدحکومتی بودند که نیروهای امنیتی موتور سوار به آنها حمله کردند.

خانواده‌های زندانیان سیاسی که در نزدیک زندان اوین قرار دارند، می‌گویند، آتش‌سوزی تمام شده و صدای تیراندازی نیز قطع شده است، اما از داخل زندان کسی خبری ندارد.بر اساس ویدئوهای منتشر شده از زندان اوین در شامگاه شنبه دست‌کم سه انفجار در داخل زندان اتفاق افتاده است.

خبر قبلی در این باره

https://rowzane.com/2022/10/15/263492/

اینرا هم بخوانید

سالن مجمع عمومی سازمان ملل در مراسم یادبود رئیسی خالی ماند

مراسم یادبود ابراهیم رئیسی روز پنج‌شنبه ۱۰ خرداد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار …