آلمان: گشت اروپایی در تنگه هرمز منوط به کاهش تنش باشد

هایکو ماس: گشت اروپایی در تنگه هرمز منوط به کاهش تنش باشد

وزیر خارجه آلمان می‌گوید ماموریت دریایی اتحادیه اروپا در خلیج فارس باید اوضاع را آرام‌تر کند و نتایج نشست جی ۸ را در نظر بگیرد. وزیر دفاع آلمان نیز هر تصمیم را مشروط به این کرده که تلاش‌های دپیلماتیک به خطر نیفتند.

مشاوره و تصمیم‌گیری احتمالی پیرامون تشکیل گشت دریایی اروپایی در خلیج فارس، از جمله موضوعات اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپاست. این نشست، کار خود را ظهر پنجشنبه ۲۹ اوت (۷ شهریور) در پایتخت فنلاند شروع کرد.

خبرگزاری آلمان می‌نویسد بعید است این اجلاس به سرعت پیرامون گشت دریایی اروپایی به اجماع برسد. این در حالی است که ماموریت ناوگان دریایی بین‌المللی با فرماندهی آمریکا در آب‌های خلیج فارس، کار خود را رسما با مشارکت بریتانیا، استرالیا و بحرین آغاز کرده است.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، در هلسینکی اعلام کرد که پیشنهاد قبلی‌اش در این زمینه، باید با ارزیابی نتایج نشست جی۷ بررسی شود. از جمله مسائلی که قرار است در این نشست مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد، تحولات ناشی از میانجی‌گری امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، بین ایران و آمریکاست که در حاشیه نشست قدرت‌های اقتصادی عضو گروه هفت انجام گرفت.

ماس چند هفته قبل این پرسش را پیش کشیده بود که آیا یک گشت دریایی اروپایی، می‌تواند تنش جاری در “بحران ایران و آمریکا” را کاهش دهد یا نه؛ و در پاسخ گفته بود: «هر چیزی که به آرام شدن وضع کمک کند مفید خواهد بود.» او خواسته بود که اروپایی‌ها در این زمینه متحدا چاره‌اندیشی کنند.

خانم آنه‌گرت کرامپ – کارن باوئر، وزیر دفاع آلمان نیز مشابه این اظهارات را بیان کرد. او به شبکه تلویزیونی ARD گفت: «ما از یک سو خواهان آزادی تردد در آبراه‌ها هستیم و از سوی دیگر تمایل دیپلماتیک ویژه‌ای در مسئله توافق اتمی با ایران داریم.» سیاستمدار حزب دمکرات مسیحی آلمان افزود هر اقدامی که انجام دهیم، باید به این شرط باشد که تلاش‌های دیپلماتیک به خطر نیفتند.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، اوایل ماه اوت پیشنهاد یک گشت دریایی اروپایی در تنگه هرمز را ارائه کرد تا ناظر بر هر گونه حادثه در آب‌های ایران و عمان باشد، خرابکاری‌های احتمالی را آشکار کند و مانع تشدید تنش شود.

بسیاری از کشورهای اروپایی نمی‌خواهند به ماموریت ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس ملحق شوند زیرا بیم دارند که این مشارکت به تنش بیشتر با ایران بیانجامد. وزیر امور خارجه آلمان نیز از جمله کسانی است که نسبت به اثربخشی ماموریت ناوگان دریایی آمریکا و متحدانش در خلیج فارس به دیده تردید می‌نگرد.

در اجلاس جی ۷، رئیس جمهور فرانسه برای وساطت در تنش میان تهران و واشنگتن، با وزیر خارجه ایران ملاقات کرد.در همین نشست، دونالد ترامپ از “یک فرصت بسیار خوب برای ملاقات با حسن روحانی” سخن گفت.

آمریکا در سال ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از توافق اتمی “برجام” خارج شد تا ایران را با فشارهای حداکثری به تغییر رویکرد در سیاست خارجی تهاجمی‌اش وادارد.

تحریم‌های اقتصادی آمریکا، فشار سنگینی بر جمهوری اسلامی وارد کرده و تنش بین دو کشور را بالا برده است. یکی از پیامدهای این تشدید تنش، ناامن شدن تردد کشتی‌ها در تنگه هرمز بود. ایران یک نفتکش بریتانیایی را توقیف کرد و آمریکا نیز تهران را مسئول حملات مرموز به کشتی‌ها و نفتکش‌های دیگر خواند.

ایران اتهام حملات به کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را رد کرده‌ است. همزمان با نشست هلسینکی، روزنامه “نیویورک تایمز” گزارش داد که آمریکا با حملات سایبری، توان سپاه پاسداران در ردگیری نفتکش‌ها در آب‌های جنوبی ایران را مختل کرده است. نیویورک تایمز نوشت که این حملات در واکنش به ساقط شدن هواپیمای بدون سرنشین آمریکا انجام شده‌اند.

اینرا هم بخوانید

آژانس اتمی از افرایش ذخیره اورانیوم۶۰ درصدی ایران و توقف مذاکرات خبر داد

دو گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گویند که موجودی اورانیوم ایران با غلظت نزدیک …