آمریکا شبکه انتقال یک میلیارد دلار به سپاه پاسداران را تحریم‌ کرد

وزارت دارایی آمریکا اعلام کرده است که ۲۵ فرد و شرکت را به دلیل دور زدن تحریم‌ها و انتقال دلار و یورو به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران به فهرست تحریم‌های خود افزوده است.

دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت دارایی آمریکا در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه ۲۶ مارس منتشر کرد، مدعی شده است که شبکه‌ای سازمان‌یافته از سوی حکومت ایران را هدف قرار داده که جمهوری اسلامی هم‌زمان با افزایش فشارهای آمریکا به صورت روزافزون روی آن تکیه می‌‍کرده است.

در این بیانیه آمده است “ما شبکه‌ای وسیع از شرکت‌ها و افراد مستقر در ایران، ترکیه و امارات متحده عربی را با هدف مختل کردن برنامه‌ای هدف گرفته‌ایم که حکومت ایران از آن برای جابجایی بیش از یک میلیارد دلار پول نقد استفاده می‌کرد.”

استیو منوچین، وزیر دارایی آمریکا می‌گوید بانک انصار و دفتر خدمات ارزی آن در مرکز این شبکه قرار دارند که با استفاده از واسطه‌های مختلف ریال را به دلار و یورو تبدیل و به حساب‌های سپاه پاسداران و وزارت دفاع ایران منتقل می‌کنند.

بانک انصار، اولین بانک وابسته به سپاه پاسداران، حدود سی سال پیش به عنوان صندوق قرض الحسنه انصارالمجاهدین فعالیت خود را آغاز کرد و در دولت محمود احمدی نژاد به موسسه مالی و سپس بانک تبدیل شد.

در بیانیه وزارت دارایی آمریکا بانک انصار موسسه‌ای تحت کنترل سپاه پاسداران معرفی شده که با استفاده از شرکت‌های صوری در ایران، ترکیه و امارات تحریم‌ها را دور می‌زند و به سیستم مالی بین‌المللی دسترسی پیدا می‌کند.

بنابر این بیانیه تنها در یک سال و نیم گذشته چهار شرکت تجاری صوری شامل ساکان، لبرا مون و ناریا در امارات و شرکت ارزی هیتال در ایران – که همه آنها امروز تحریم شده‌اند – معادل هشتصد میلیون دلار برای بانک انصار تامین کرده‌اند.

وزارت دارایی آمریکا گفته است که شرکت اطلس دوویز در ترکیه هم به عنوان منبع ثانوی تامین ارز برای دفتر خدمات ارزی انصار فعال بوده است.

وزارت دفاع ایران که پیشتر به دلایل دیگری از جمله حمایت از افراد فعال در برنامه هسته‌ای و نظارت بر برنامه توسعه موشکی ایران تحریم شده بود، امروز از سوی آمریکا به “پشتیانی لجستیک از نیروی قدس سپاه پاسداران و گروه‌های نیابتی آن در منطقه” هم متهم شده است.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

قطع قرارداد کارگران برخی مراکز درمانی و بیمارستانی با شرکت‌ بیمه‌گر

کارگران راه‌آهن از قطع قرارداد برخی مراکز درمانی و بیمارستانی با شرکت‌ بیمه‌گر طرف قرارداد …