کردهای سوریه خواستار تحویل اعضای داعش به محاکم بین‌المللی شدند

نیروهای کرد تحت حمایت آمریکا در سوریه خواستار پیگرد نفرات اسیر داعش در یک دادگاه بین‌المللی شده‌اند.

عبدالکریم عمر، از مقامات دفتر ارتباط خارجی نیروهای دموکراتیک سوریه، گروه به رهبری کردهای این کشور که از حمایت آمریکا برخوردار است، گفته است که این نیروها بیش از ۹ هزار تن از نفرات مسلح خارجی عضو داعش از جمله تعدادی شهروند کشورهای اروپایی را دستگیر کرده و در اختیار دارد. وی خواستار آن شده است که یک دادگاه بین‌ا‌لمللی این افراد را برای محاکمه احتمالی تحویل بگیرد.

عبدالکریم عمر گفته است که نیروهای دموکراتیک کرد گزینه دیگری غیر از این ندارند زیرا کسی مسئولیت قبول این افراد را برعهده نمی‌گیرد.

کردهای سوریه که رهبری نیروهای دموکراتیک در جنگ علیه داعش را برعهده داشته‌اند گفته اند که کشورهای غربی مایل نیستند اتباع خود را که عضو داعش بوده‌اند بپذیرند زیرا از نظر قانونی، امکان پیگرد بسیاری از آنان را در محاکم قضایی خود ندارند و نگران آن هستند که این افراد پس از بازگشت، امنیت این کشورها را به مخاطره اندازند یا به تبلیغ اسلامگرایی افراطی بپردازند.

جیم جفری، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه که در یک نشست خبری در محل وزارت خارجه آمریکا شرکت داشت، در پاسخ به سئوالی در مورد تحویل افراد داعش به محاکم بین‌المللی گفته است که در حال حاضر، چنین اقدامی “در دستور کار ایالات متحده نیست.”

در مورد نفرات داعش که در اختیار نیروهای کرد هستند او گفت که تعداد دقیق آنها مشخص نیست اما براساس بعضی گزارش‌ها، تا آخر هفته گذشته این تعداد به هفت هزار نفر می‌رسید که احتمالا افزایش یافته است. به گفته نماینده ویژه آمریکا، بسیاری از جنگجویان دستگیر شده داعش شهروند عراق و سوریه هستند.

در حالیکه دولت عراق احتمالا این افراد را خواهد پذیرفت مشخص نیست که سرنوشت سوری‌های عضو داعش چه خواهد بود.

دولت سوریه دارای سابقه تاریکی در زمینه حقوق بشر است و علاوه بر این، برخی منابع غربی معتقدند که در جریان جنگ داخلی سوریه، رئیس جمهوری سوریه عمدا تندروهای اسلامی را که زندانی بودند آزاد کرد تا کشورهای دیگر از بیم قدرت گرفتن این گروه‌ها، دست از حمایت از مخالفان مسلح بردارند.

نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه گفته است که اولویت اصلی برای آمریکا این است که کشورهای دیگر شهروندان خود را، چه مرتکب جرم شده باشند و چه نشده باشند، تحویل بگیرند و در صورت لزوم آنان را محاکمه، یا برای بازگشت به جامعه، بازپروری کنند.

جیم جفری همچنین گفته است که با وجود اینکه داعش دیگر بر هیچ بخشی از خاک عراق یا سوریه مسلط نیست اما نباید شکست نظامی را به معنی از میان رفتن این گروه دانست. وی گفته است که از محل ابوبکر البغدادی و امکاناتی که برای ارتباط با سایر اعضای گروه و ادامه فعالیت در اختیار دارد اطلاعی در دست نیست.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

 کارگران پیمانکاری شهرداری ارومیه خواستار قراردادهای مستقیم هستند.

شماری از کارگران قرارداد حجمی شهرداری ارومیه که در بخش فضای سبز مشغول کارند، خواستار …