آنچه حکومت از آن به عنوان”بحران آب در خوزستان” اسم می برد، بحران دست ساخت خود حکومت است!

کمبود آب آشامیدنی مورد مصرف مردم یا آنچه حکومت از آن به عنوان “بحران آب در خوزستان” اسم می برد، در چند ماه اخیر منجر به اعتراضات گسترده در چندین شهر برعلیه سیاستهای ضد مردمی حکومت و علیه “طرح های آب رسانی” در این استان شد. خوزستان برای چند هفته عملا از دست رژیم خارج شده بود. چندین شهر در دست مردم بود. حکومت به دست و پا افتاد و مجبور شده وعده تامین آب خوزستان را تا ١٥ تیرماه را داده و ضربتی اقدامات موقتی را برای فروکش کردن اعتراضات در حال گسترش مردم را در دستور خود بگذارد. آنچه حکومت از آن به عنوان”بحران آب در خوزستان” اسم می برد، بحران دست ساخت خود حکومت است. مسئول کم آبی و کمبود آب آشامیدنی در خوزستان حکومت وطرح های بشدت ضد مردمی اش در اجرای طرح های انتقال آب برای مصارف دیگر حکومتی می باشد. این را همه مردم می دانند و بدرست این سیاست حکومت را نشانه گرفته اند. بدنیست نگاهی گذرا به سیاستهای آبی و طرح های انتقال آب حکومت بیندازیم تا عمق ضد مردمی بودن و بخشا  به نابودی کشاندن کل زندگی مردم و محیط زیست این استان و چند جای دیگر در کشور،مشخص تر بشود. ابتدا از یک اعتراف باندهای حکومتی در استان خوزستان شروع بکنیم.

 

یکی از لابی ها عمده سپاه در مجلس که در هیات مدیره قرارگاههای سپاه، نظیر خاتم؛ کوثر می باشد، اخیرا گفته است با هزار میلیارد تومان میشود طرح های بهینه سازی شده پروژه های آبرسانی به مردم در خوزستان را به پایان رساند. به اعتراف حکومت و دست اندرکاران طرح های انتقال آب؛ در یک دهه گذشته بیش از ١٥ هزار میلیارد تومان صرف این طرح ها کرده اند که اکثرا یا به پایان نرسیده و یا با مشکل مالی  دارند.اینجا به مواردی  اشاره میشود.

 

*مقامات حکومتی در استان خوزستان اعلام کرده اند که ١٢ طرح بزرگ آبرسانی از چهار سال پیش با هزینه بالای ١٠ هزار میلیارد تومان شروع کرده اند که تا کنون به نتیجه نرسیده و نیاز به تامین اعتبار بیشتری دارند.از جمله این طرح ” طرح غدیر” است که قرار گاه سپاه به دنبال اعتراضات چند هفته گذشته وعده داده راه اندازی خواهد کرد؛ میباشد.

 

*مسئولان سپاه ومقامات اجرایی حکومت در باره پیشرفت کارهای این طرح گفته اند:اين طرح كه قرار بود با اجرای آن دو سوم آب شرب استان و از جمله شهرهای خرمشهر و آبادان در یک چشم انداز ٢٠ ساله از سدهای کرخه و دز تامین شود در عمل ناقص مانده یا مدام دچار مشکلات فنی می‌شود و با وجود صرف هزینه‌های قابل توجه نتوانسته کمکی به آبرسانی مردم منطقه كند.

 

*از طرح های زیر مجموعه این پروژه بزرگ حکومت ،انتقال آب در طرح بهشت آباد برای مصرف در بخش کشاورزی و صنعت می باشد. آب انتقال یافته از سرشاخه‌های کارون ابتدا باید به اصفهان انتقال داده می‌شد و سپس به استان‌های یزد و کرمان منتقل می‌شد که معین شد آب مورد نیاز استان‌های یزد و کرمان به‌طور مستقیم از سرشاخه‌های کارون منتقل شود. پروژه هنوز ادامه دارد.

 

*در همین رابطه تونل کوهرنگ که سومین طرح این زیر مجموعه است نهایتا آب را به مراکز پر مصرف صنعتی رسانده اند . هدف این طرح رساندن آب به صنایع فولاد، مجتمع های پتروشیمی و زمین های تحت تصرف وزارت کشاورزی و جهاد سازندگی  بوده است که این پروژه هایشان تمام شده.

*علاوه بر این حکومت چند ین طرح آبرسانی برای صنایع آبر ،نظیر فولاد و آهن و شیمی در خوزستان در دست اجرا دارد. در ماهشهر که مرکز پتروشیمی های حکومتی می باشد، دهها کانال و پروژه آبرسانی ایجاد کرده و عملا آب آشامیدنی را قطع کرده و یا آنجایی که مردم آب دارند، آب آلوده و شور می باشد.

*آب زاینده رود را از کشاورزان قطع کرده و مشغول احداث طرح های انتقال آب و آبرسانی به باندهای  جهاد سازندگی در استان یزد می باشند. دهها هزارهکتار زمین کشاورزی با اجرای این طرح تبدیل به بیابان شده و هزاران نفر کارشان را از دست داده اند که نمونه اش اعتراضات چند اخیر کشاورزان می باشد.

 

*پروژه سد گتوند و ماجرای این سد و باند بازی نهادهای حکومتی برای انتقال آب به زمین های کشاورزی حکومتی برای تولید سزیجات، باغ های سیب و.. غیره می باشد.این سد برای تولید برق و مصارف کشاورزی احداث شد که بعدا روستاهای اطراف آن را باندهای سپاه و حکومتی به بهانه “امنیتی” در دست گرفتند، مردم را کوچ داند و مشغول پیشرد پروژه های کشاورزی و آبر رسانی به واحدهای صنعتی احداث شده می باشند. منطقه سد گتوند عملا خالی از سکنه و منطقه امنیتی شده است.

 

*طرح انتقال آب کارون به استان قم از سر شاخه های کارورن در دست اجراست.حکومت مدعی شده سالانه ۶۷ میلیون متر مکعب آب از سرشاخه‌های کارون برای مصارف آشامیدنی  به استان قم منتقل خواهد شد. چند ماه پیش استاندار قم اعلام کرد که با اجرای طرح انتقال آب به قم؛ این شهر تبدیل به یک قطب کشاورزی میشود!

 

*سال ١٣٩٥ حکومت ادعا کرده بود: در صورتی که سه طرح آب رسانی غدیر با حدود ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار، طرح آبرسانی جنوب شرق از سد کوثر با ۲۰ میلیارد ریال اعتبار و طرح انتقال آب شمال شرق استان با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال اجرایی شود، شاهد رفع مشکلات استان در بخش تامین آب آشامیدنی در تمامی شهر‌های استان خواهیم بود. که به اعتراف استانداری خوزستان هنوز به پایان نرسیده است.

 

*از اسفند ١٣٩٥  طرح آبرسانی”غدیر” برای تامین آب شهرهای مرکز، غرب و جنوب استان از سد دز پیش بینی شده که هم اکنون در حال اجراست. همچنین طرح آبرسانی شمال شرق نیز آب را از سد کارون 3 به شهرهای شمالی می‌رساند و طرح آبرسانی جنوب شرق نیز از محل سد کوثر اجرایی می‌شود.شمسایی از مسئولین طرح های آبرسانی ستادهای اجرایی سپاه در جنوب کشوروعده داده بود: چشم‌انداز این طرح‌ها تامین نیاز آبی ٨٠ درصد استان با جمعیت هشت میلیون نفر است.

 

اگر فقط همین موارد طرح های انتقال آب حکومتی را در نظر بگیریم، حکومت هزاران میلیارد تومان پول هزینه کرده ولی مردم استان خوزستان هنوز آب آشامیدنی ندارند آنجایی هم که آب دارند آب شور و غیر بهداشتی می باشد. باز به اعتراف خود دست اندرکاران حکومتی خیلی از این طرح ها تمام نشده و نیاز به اعتبار دارند. از جمله طرح “غدیر” که در دست اجراست. بالا هم توضیح داده شد حکومت در جریان اوج گیری اعتراضات مردم خوزستان با عجله دست به کار شد و ادعا کرد یک فاز این طرح که هدفش رساندن آب به آبادان و خرمشهر می باشد، تمام شده! اینکه تا چه اندازه این طرح مشکل آب مردم را حل خواهد کرد، هنوز زیر سوال است.

حکومت وباندهای سپاه و دولت هزاران میلیارد پول را خورده و طرح های آبرسانی به صنایع آب بر را اجرا کرده اند. اولویت اینها تهیه آب لازم و تضمین تولید صنایع آبر نظیر فولاد، آهن، پتروشیمی بوده است که آب به اندازه کافی دارند. مزارع و شرکت های کشت و صنعت و مجتمع های عظیم کشاورزی که در دست وزارت کشاوری، جهاد سازندگی و باندهای حکومتی هستند، آب دارند و تولیداتشان هم بالاست. میلیونها نفر از مردم در یک چنین وضعیتی آب خوردن ندارند.

برای همه این طرح های مورد نظر حکومت پول هست و زیاد هم است. در کنار این هزینه ها هزاران میلیارد هم از پول این طرح ها را بالا کشیده و خورده اند. هنوز هم با پررویی خواهان اختصاص بودجه های بیشتر به این طرح های ضد مردمی می باشند. در کنار این وضعیت هزار میلیاردتومان پول که طبق ارزیابی باندهای حکومتی برای آبرسانی به مردم خوزستان لازم است را ندارند و با “کمبود بودجه”مواجه می باشند. هزار میلیارد برای نجات جان و زندگی نزدیک به 5 میلیون انسان در استان خوزستان را در کنار دزدیهای افسانه ای فقط در همن یک ماه گذاشته بگذارید تا معلوم شود که حکومت دزدان وقاتلان چه بر سر مردم آورده  و چه فاجع های را رقم زده است. خود حکومت میگوید در ماجرای افزایش قیمت دلار، ٩ میلیارد دلار گم شده، دولت نزدیک به ٥٠ هزار میلیارد تومان از “نوسانات ارزی” چند هفته اخیر درآمد داشته است. ١١٠ هزار میلیارد تومان رقم تازه بدهکاران بانکی باندهای حکومتی می باشد. این رشته سر دراز دارد.

جمهوری اسلامی حکومت دزدان، آدمکشان اسلامی سرمایه در ایران است. همه چیز در ایران به اندازه کافی برای یک زندگی بهتر برای همه مردم وجود دارد.  اما جمهوری اسلامی نمی خواهد و نمی گذارد. دزدی و غارت کل جامعه و مردمانش در دستور حکومت می باشد. همه چیز در خدمت دم و دستگاه سرکوب و ادعام دولت دزدان و قاچاقچیان می باشد. آنجا هم اگر مردم چندغازی برای زندگی کردن دارند، به زور اعتراض و مبارزه به حکوت تحمیل کرده اند.

اعتراضات چند هفته گذشته در خوزستان از اعتراض به کمبود آب شروع شد، تبدیل به یک جنبش بزرگ اعتراضی توده ای برعلیه حکومت شد. خواستها و مطالباتی که مردم در این اعتراضات مطرح کردند، همه قابل دفاع بوده و مردم باید صحنه را ترک نکنند تا این مطالبات را به حکومت تحمیل نمایند. در کل جامعه ایران اعتراض و مبارزه ای بی امان بر علیه حکومت در جریان است. صفوف حکومت در هم ریخته تر و بی افق تر از هر زمانی است. مردم وارد نبرد نهایی با حکومت شده اند. در این میان اعتراضات مردم در خوزستان به کمبود آب، یک مبارزه و اعتراض گسترده بر علیه حکومت دزدان و آدمکشان اسلامی سرمایه می باشد. این مبارزات باید گسترش یافته و سراسری شده  که نهایات باید بساط کل حکومت اسلامی سرمایه داران را به زیر بکشد. و مردم در ایران و خوزستان درگیر این کارند.

محمد شکوهی

17 تیر 1397 ، 8 جولای 2018

 

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …