آیا روحانی استیضاح خواهد شد؟

پس از استیضاح و برکناری وزرای کار و اقتصاد اکنون به نظر می رسد که نوبت به روحانی رسیده است که صندلی قدرت از زیر پای او کشیده شود. او به برای پاسخگویی به پنج سئوال به مجلس فراخوانده شد. نمایندگان مجلس اسلامی از پاسخ های روحانی به چهار سال قانع نشدند. این سئوالات اکنون به قوه قضائیه ارسال می شوند و چنانچه تعداد سوالات ارسال شده به قوه قضائیه درباره او به عدد ۶ برسد طرح استیضاح رئیس جمهور در دستور کار مجلس اسلامی قرار می گیرد. آیا قرار است آخر این ماجرا به استیضاح حسن روحانی بیانجامد؟

در جمهوری اسلامی همه چیز البته ممکن است. وقتی که طلاب در اجتماع خود روحانی را تهدید به قتل می کنند، استیضاح که سهل است حتی بعید نیست که روحانی نیز سرنوشتی نظیر رفسنجانی پیدا کند. با اینحال استیضاح و برکناری روحانی اگر چه یک سناریو محتمل است ولی به نظر نمی رسد که به و قوع بپیوندد. بخشی از مسئله بر سر این است که جناح مخالف روحانی در جمهوری اسلامی می خواهد شاخ رقیب را بشکند و او را تحت فشار سیاسی بیشتر قرار دهد. اما تا همین حد نیز همه چیر گواه بر این است که جمهوری اسلامی در آستانه تسویه حسابهای درونی شدیدی قرار دارد.

زمینه های این نزاعهای تند درون حکومتی را مردم با اعتراض و مبارزه خود فراهم آورده اند. عمیق شدن شکاف در بالا حاصل عمیق شدن مبارزات مردم در پایین است. عده ای مثل وزیر کار و اقتصاد قربانی می شوند تا نظام از زیر خشم و نفرت مردم خارج شود. عده ای می خواهند نشان دهند “بی کفایتی” روحانی و دولتش نشانه “بی کفایتی” نطام نیست. غافل از اینکه مردم تصور دیگری دارند. مردم می دانند که نه “اصولگرا” و نه “اصلاح طلب” دوای درد آنها نیستند بلکه هر دو عامل مشقات و مشکلات آنها هستند. مردم در اعتراضات خود پایان عمر هر “دو بال” این نظام را اعلام کرده اند. از این نظر جمهوری اسلامی کارت جدیدی برای رو کردن و فریب دادن مردم ندارد. اقتدار هر چه بیشتر جناح “اصولگرا” تنها می تواند با اعمال خشونت هرچه بیشتر برای آرام کردن اوضاع منجر شود چرا که جمهوری اسلامی هیج جوابی برای حل مشکلات اقتصادی مردم ندارد.

جنگ اصلی در ایران نه جنگ جناح های درونی حکومت با یکدیگر بلکه جنگ میان مردم وحکومت با همه جناحهایش است. در این جنگ جمهوری اسلامی نهایتا مغلوبه خواهد بود. چرا که مردم ایران تصمیم خود برای سرنگونی این رژیم را گرفته اند. زمانی که بالایی های به جان هم افتاده اند فرصت و غنیمتی است که مردم کار انداختن رژیم را با شدت بیشتری دنبال کنند.

اینرا هم بخوانید

به یاد فرامرز اصلانی– حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۶۸۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …