آیا “نرمش قهرمانانه” دیگر خامنه ای در راه است؟

خبر

خامنه‌ای امروز در دیدار با دار و دسته های گرد آمده اش در سازمان انرژی اتمی گفته است:”توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد”!همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب مقررات پادمانی باید حفظ شود و از قانون اقدام راهبردی مجلس نباید تخطی کرد.خبرگزاری فارس وابسته به سپاه تروریست در باره خزعبلات امروز خامنه ای نوشته:”ما روی مبنای اسلامی‌مان نمی‌خواهیم طرف سلاح برویم والا اگر این نبود جلویش را نمی‌توانستند بگیرند؛ همچنانی که جلوی پیشرفتهای هسته‌ای ما را تا الان نتوانستند بگیرند”.در همین حال رسانه های حکومتی روز یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ از بازدید خامنه ای از نمایشگاه «دستاوردهای صنعت هسته‌ای رژیم» خبر دادند. عکس

* چند نکته

جمهوری اسلامی با بحران هسته ای با توافق و بدون توافق چشم انداز تیره و تاری دارد.

خامنه ای در صدد”عادی نمایی” وضعیت نظام است. امری که به اعتراف مقالات بالای حکومت؛ هیج چیز نظام عادی نیست! انقلاب زن زندگی آزادی علیرغم بربریت و وحشیگیری در سرکوبش توسط حکومت، کل نظام نائب امام زمان را با چالش های بسیار جدی و ویران کننده ای روبرو کرده است. حجاب اسلامی در خیابان سرنگون شده، گشت ارشاد گم شد، طرح های “حجاب و عفاف” نوع احمد رضا رادانی هم به جایی نرسید. روزنامه همشهری ارگان پاسدار زاکانی شهردار سپاهی تهران تیتر زده: “سردار تنها!

مقاومت و اعتراض در اشکال مختلف علیه حکومت دزدان و آدمکشان ادامه دارد. افق و چشم انداز رژیم تیره و تارتر از هر زمانی است. در این میان حربه اعدام و بربریت و آدمکشی علنی حکومت نیز نتوانسته مردم را مرعوب و روانه خانه هایشان بکند.

فشار انقلاب در جبهه های مختلف سیاسی، فرهنگی،مدنی و اجتماعی دمار از روزگار حکومت در آورده. همین دیروز زنان در کنسرت وزارت کشور بدون حجاب حاضر شدند. دیروز در کرج برنامه حکومتی محیط زیست، تبدیل به مراسم رقص و شادی زنان و جوانان بدون حجاب شد. اعتراضات خانواده های جانباختگان انقلاب و مادران داد خواه هر روز سازمانیافته میشود. روز جمعه نیروی انتظامی در پارک لابه به عده‌ای از مردم که در حال بازی و شادی در پارک با کودکان بودند؛ به اتهام رقص و شئونات غیر اسلامی؛ حمله کردند و… کل جمعه در حال اعتراض و نه گفتن به نظام کثیف است.

بازگشت اسدی دیپلمات تروررست حکومت، زمینه چینی برای آزادی بقیه رندانیان غربی در دست رژیم؛ بهبود روابط با حکومت عربستان، عقب نشینی از برخی پروژه های هسته ای براساس گزارش آژانس اتمی، در کنار فشار تشدید تحریمهای غرب، سخنان افشاگرانه ظریف در جنگ باندهای حکومتی و….از همه مهمتر فشار انقلاب و اعتراض مردم در داخل کشور… همه و همه نشان می دهد که خامنه ای دارد زمینه برای یک نرمش قهرمانانه دیگر را می چیند.مسئله این است که چقدر حاضر است هزینه بدهد. سخنان امروز وی هم چراغ سبز دیگری در این مسیر است.

جمهوری اسلامی در طول بیش از ٤٤ سال گذشته در مقاطع حساس و خطر برانگیز برای نظام، عقب نشینی های کرده تا بتواند خودش را حذف بکند. اما این بار اوضاع فرق کرده. هشت ماه پیش انقلابی در ایران آغاز شده که تصمیم دارد حکومت را به زیر بکشد. هر گونه عقب نشینی هسته ای حکومت از سر ضعف و امتیاز دهی رژیم به غرب و آمریکا، مردم را دوباره به صحنه می آورد. در این شکی نیست. عقب نشینی حتی چندغازی رژیم در برابر غرب؛ حکومت تضعیف و بی افق شده در برابر مردم را، ضربه پذیرتر از هر دوره ای خواهد کرد. خامنه ای فکرمی کند اینبار با توجه به مجموعه مشکلاتی که نظام دارد، توافق هسته ای یا هر توافق دیگری، می تواند دوباره برای حکومت فرصت بخرد و دلارهای نفتی بدستش برسد تا دوباره خودش را جمع و جور بکند.اما واقعیت برخلاف حدس و گمان خامنه ای است. موج بازگشت دوباره انقلاب زن زندگی آزادی به خیابان و در دستور قرار گرفتن امر سرنگونی حکومت،اینبار برای تعیین تکلیف نهایی با نظام، محتمل ترین گزینه اوضاع امروز ایران است. و این ترس و وحشت بر جان کل نظام انداخته است.

محمد شکوهی

11 جون 2023

اینرا هم بخوانید

نامه سرگشاده با نمایندگان کارگری در اجلاس سالیانه ILO- حمید دائمی- کارگر کارگاهی

ما جمعی از فعالین کارگری، معلمان، بازنشستگان و فعالین مدافعین حقوق کودک این نامه را …