کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری، واحد خوزستان: اخباری از خوزستان

شماره ۲۳ا خباری از خوزستان

اعتراضات کارگری در استان خوزستان همچون دیگر شهرها گسترده است. روز ۱۲ اسفند کارگران کارخانه پارس در هفت تپه برا ی هشتمین روز متوالی در اعتراض به سطح نازل حقوقها ، مشکلات معیشتی و کاری شان دست از کار کشیدند و در محوطه شرکت تجمع کردند.  افزایش حقوقها، حذف شرکت های پیمانکاری مستقر در شرکت و برخورداری از قراردادهای دائمی و مستقیم با شرکت سه خواست فوری این کارگران است. در این شرکت ۸۰۰  کارگر به کار اشتغال دارند.

همچنین درروز ۹ اسفند کارگران فصلی نیشکرهفته تپه در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی و به پایان رسیدن موعد قراردادهایشان  تجمع کردند و با شعار دادن  خواستار تمدید قراردادهایشان شدند. کارگران فصلی نیشکر هفت تپه بارها در رابطه با این موضوع و با خواست دائمی شدن قراردادهایشان تجمع و اعتراض داشته اند. بعلاوه در هشتم اسفند در پاسخ به فرخوان ۳۱ تشکل مستقل بازنشستگان به تجمعات سراسری، بازنشستگان در شهر اهواز و شوش و هفته تپه  نیز تجمع داشتند.  در این روز بازنشستگان فولاد در اهوار هم تجمع داشتند. تعیین مزد بر مبنای هزینه های واقعی زندگی متناسب با هزینه واقعی سبد معیشت خانوار و افزایش آن طبق تورم واقعی، بیمه درمانی کارآمد و رایگان، پرداخت دیون دولت به صندوق بازنشستگی و برگرداندن پولهای به سرقت رفته به این صندوق، پرداخت عیدی برابر دو ماه حقوق و آزادی اسماعیل گرامی و دیگر زندانیان از جمله مطالبات اعلام شده بازنشستگان است.

تداوم بازداشت امین و آرمان انصاری فر در زندان بهبهان

امین انصاری فر و آرمان انصاری فر، شهروندان ساکن بهبهان و پدر و برادر فرزاد انصاری فر یکی از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸، کماکان در زندان این شهر در بازداشت بسر می‌برند. امین انصاری فر در تاریخ ۳۰ بهمن ماه، در پی مراجعه به دادسرای عمومی و انقلاب بهبهان بازداشت و به زندان این شهرستان منتقل شد. همچنین روز یکشنبه ۱ اسفند‌ماه، آرمان انصاری فر توسط ماموران اداره اطلاعات در منزل خود بازداشت و نخست به بازداشتگاه این نهاد امنیتی و نهایتا به زندان بهبهان منتقل شد.  به گفته خانواده این بازداشت شدگان، اتهام آرمان انصاری فر “تبلیغ علیه نظام” عنوان شده و این شهروندان هم اکنون از حق ملاقات با خانواده محروم هستند. امین انصاری فر پیشتر طی ابلاغیه ای جهت دفاع از خود در خصوص اتهامات انتسابی به شعبه ۴ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بهبهان به ریاست قاضی کاظم طیب احضار شده بود. اتهام مطروحه علیه وی “تبلیغ به نفع گروه ها یا سازمان های مخالف نظام جمهوری اسلامی” عنوان شده است.

بعلاوه آرمان انصاری فر در تاریخ ۲۳ آذرماه امسال طی ابلاغیه ای به شعبه چهارم بازپرسی دادسرای بهبهان احضار شده بود.

هم اکنون کارزاری برای آزادی بازداشت شدگان آبان در جریان است. دادگاه بین المللی  مردمی آبان داگاهی در محکومتیت جنایات حکومت اسلامی در سرکوب جنایتکارانه خیزش مردمی در آبانماه بود. بازداشت شدگان آبان و تمامی زندانیان سیاسی باید  فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند.

اجرای حکم اعدام یک زندانی در زندان دزفول

صبح روز پنجشنبه ۱۲ اسفندماه، حکم اعدام یکی از زندانیان در دزفول توسط جنایتکاران جمهوری اسلامی  اجرا شد. دادستان عمومی و انقلاب شوش با اعلام این خبر عنوان کرده که زندانی مذکور از بابت اتهام قتل یک مامور نیروی انتظامی به اعدام محکوم و حکم وی در دیوان عالی کشور تایید شده بود. اعدام ها و پرونده سازی های واهی بخشی از سیستم سرکوب و جنایت حکومت اسلامی است.

بر اساس گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در بازه زمانی (اول ژانویه ۲۰۲۱ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۱) دستکم ۲۹۹ شهروند اعدام شدند و ۸۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۴ کودک-مجرم اشاره کرد. بنا بر همین گزارش بیش از ۸۸ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند. هم اکنون یک جنبش قدرتمند علیه اعدام در ایران جاری است. جنبشی که صدای آن جهانی شده است. باید وسیعا به این کارزارها پیوست. بساط این حکومت سرکوب و اعدام را باید جارو کرد.

هجوم گرد و غبار و طوفان خاک به خوزستان

از ساعات اولیه صبح روز جمعه ۱۳ اسفند ماه بار دیگر خوزستان زیر آوار گردوخاک قرار گرفته است.   آغاز بروز این بحران به سال ۱۳۸۲ برمی گردد، بحرانی زیست‌محیطی که با سلامتی مردم کاملا مستقیم در ارتباط است. پروژه‌های  غیر استاندارد سدسازی، استفاده بی‌رویه از منابع آبی، نوع کشت و کار و … باعث خشکیدگی و کاهش رطوبت خاک شده است. علاوه بر این در سال‌های اخیر، خشک‌کردن تعمدی تالاب هورالعظیم توسط سپاه پاسداران برای استخراج آسان‌تر و ارزان‌تر نفت نبز از دلایل اصلی گردوغبار خوزستان است. مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان اعلام کرده است که میزان غلظت گرد و خاک در هوای خرمشهر به بیش از ۵۴ برابر حد مجاز رسیده است . منابع دیگر هم میزان گردوغبار در اهواز آبادان و شادگان را بیش از ۵۰ برابر حد مجاز اعلام کرده‌اند. خیزش مرداد ماه مردمی در اعتراض به تخریب محیط زیست و علیه بی آبی و وضع بد فاضلاب های شهری و شرایط زیستی در این استان بود. این موضوع همچنان یک محور اعتراضات مردم در این استان است.

بلاتكليفی يك زندانى در اهواز

عباس تميمى از اهالى كوى علوى شهر اهواز بهمن ماه سال ۱۳۹۹ توسط اداره اطلاعات اهواز بازداشت و از آن تاریخ تاکنون در بلاتكليفى در زندان سپيدار اهواز بسر مى برد. بستگان تميمى مى گويند؛ نيروهاى امنيتى ساعت شش صبح چهارم بهمن ۹۹ به منزل تميمى يورش برده و بعد از بازرسى و مصادره وسائل شخصى اش، بدون ارائه حكمى از دادگاه او را بازداشت و بعد از مدتى وی را به زندان سپيدار منتقل كردند. منابع نزديک به خانواده تميمى گفته اند:عباس تميمى يک فوتباليست معروف كوى علوى است و از روز بازداشت تا این لحظه مسئولان امنيتى و قضائی پاسخی در مورد علت بازداشت و اطلاعاتی در مورد پرونده دستگیری عباس تميمى به خانواده اش ارائه نکرده اند.

کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری، واحد خوزستان

۱۴ اسفند۱۴۰۰، ۵ مارس ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

فراخوان معلمان به تجمع در ۱۳ اردیبهشت در تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه در شهرستانها مقابل مقابل اداره آموزش و پرورش

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای روز پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت به تجمع در …