اخبار نفت،اعتصاب مجدد کارگران فاز ۱۴ عسلویه و پتروپالایش کنگان و اخباری دیگر


– روز  ۲۷ شهریور کارگران شاغل در فاز ١٤ نیروهای اکسیر  در بخش ١٠٦ و ١٠٨ در اعتراض به خلف وعده پیمانکاران  مجدداً دست به اعتصاب زده و با شعار نترسید، نترسید ما همه با هم هستیم بطرف دفتر مدیریت مپنا راهپیمایی کرده و در آنجا تجمع کردند. کارگران خواستار افزایش دستمزد خود بر اساس ارقام پیشنهادی خود و اجرای نوبت کاری ۲۰ روز کار و ۱۰ روز مرخصی هستند. بنا بر خبر در کوران اعتصاب پیمانکار برای بازگرداندن این کارگران به کار وعده هایی برای پذیرش خواستهای آنها داده بود . اما در روزهای اخیر به کارگران شاغل در فاز ۱۴ اعلام شد که  دستمزد آنان فقط ۱۵ درصد افزایش می یابد و در نوبت کاری آنان نیز تغییری صورت نخواهد گرفت و کارگران در مقابل این خلف وعده دوباره دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.

بنا به یک گزارش دیگر روز شنبه ۲۷ شهریورماه کارگران شرکت پیمانکاری پارس قدرت شاغل در پتروپالایش کنگان نیز در اعتراض عملی نکردن وعده های داده شده از سوی پیمانکار مجدداً دست به اعتصاب زدند. این کارگران پیشتر و با قول مساعد پیمانکاران مبنی بر قبول شرایط آنان به سر کار بازگشته بودند اما اینک و با خُلف وعده از سوی پیمانکاران دوباره دست از کار کشیدند.

در جریان اعتصابات سراسری نفت در بسیاری از شرکت ها پیمانکاران از در وعده و وعید وارد شدند تا با بازگرداندن بخشی از کارگران به کار اعتصاب را تمام کنند. اما در جاهایی خبر از نقض این وعده ها گزارش میشود و کارگران نیز در مقابل آن ایستاده وکوتاه نمی آیند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت با موفقیت آمیز بودن اعتصاب سراسری در نفت و داشتن دستاوردهای مهمی برای کارگران از اینکه در بیش از هفتاد درصد مراکز اعتصابی پیمانکاران ناگزیر به عقب نشینی شده و به رقم های پیشنهادی کارگران بر سر دستمزد و بیست روز کار و ده روز مرخصی  تن داده اند، گزارش میدهد. بعلاوه این شورا بر ادامه اعتراضات در مقابل خلف وعده های پیمانکاران و همینطور برای اجرایی شدن دیگر مطالبات کارگران در محل کار تاکید کرده است.

بنا بر خبر منتشر شده دیگری از نفت روز شنبه ۲۷ شهریور جمعی از کارکنان پتروشیمی بندر امام در اعتراض به  انتقال ۳۰۰ نفر از کارگران زیر کنترل شرکت عملیات غیرصنعتی بندر ماهشهر، برای نهمین  روز دست به اعتراض زده و در مقابل پتروشیمی بندر امام دست به تجمع زدند. بنا بر خبر این انتقال در اواخر سال گذشته صورت گرفته و در نتیجه آن دریافتی های کارگران و از جمله برخی از مزایای شغلی کارگران مانند پاداش تولید آنها کاهش می یابد و کارگران آنرا تعرضی به زندگی و معیشت خود دانسته به آن معترضند.  این کارگران بیش از ۱۰ الی ۱۵ سال سابقه کار دارند و به این انتقال اعتراض داشته و  خواستار بازگشت خود به شرکت مادر هستند. پتروشیمی بندر امام یک شرکت هلدینگ بوده و شرکت عملیات غیرصنعتی زیرمجموعه آن است و تنها نیروهای رسمی و قراردادی را می‌توانند به شرکت دیگری انتقال دهند و انتقال نیروهای پیمانکاری تنها با رضایت خودشان قابل انجام است.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۷ شهریور۱۴۰۰ ، ۱۸ سپتامبر  ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

فراخوان معلمان به تجمع در ۱۳ اردیبهشت در تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه در شهرستانها مقابل مقابل اداره آموزش و پرورش

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای روز پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت به تجمع در …