تجمعات سراسری معلمان مقابل مراکز آموزش و پرورش

امروز ۲۷ شهریور معلمان در سطحی سراسری در اعتراض به وضع بد معیشتی و شغلی و با خواست اجرای فوری رتبه بندی به میزان ۸۰ درصد هیات علمی و پیگیری دیگر مطالباتشان در شهرهایی چون شیراز، اصفهان، یاسوج، اهواز، دهدشت، تبریز، خرم آباد و کرج تجمع داشتند. در این تجمعات جمعیت کثیری از معلمان شرکت داشتند. در اصفهان معلمان بازنشسته نیز شرکت داشتند و یک موضوع فوری اعتراض آنها عدم پرداخت پاداشهایشان است که قبلا در تهران نیز معلمان بازنشسته در همین رابطه تجمع داشتند. در این روز معلمان موسوم به کارنامه سبز (قبول‌شدگان آزمون استخدامی سال ۹۹ آموزش و‌ پرورش) نیز با خواست استخدام رسمی در آموزش و پرورش در تهران برای پانزدهمین روز متوالی تجمع داشتند. برای این تجمعات جمع‌هایی از این معلمان از شهرهای مختلف کشور به تهران آمده‌اند و در مقابل آموزش و پرورش تحصن کرده و شب را در همان جا سپری میکنند.  در این اعتراضات معلمان علیه فقر و بی تامینیُ‌علیه تبعیض و نابرابری فریاد زدند و صدای اعتراضشان را به سانسور خبری صدا و سیمای جمهوری اسلامی بلند کردند.

با گسترده شدن تحرکات اعتراضی در میان معلمان حکومت اسلامی به احضار ها و دستگیریهایش شدت داده است. روز ۲۳  شهریور یکی از معلمان بنام مهدی فتحی در پاسارگاد توسط نیروی انتظامی دستگیر شد. در روز ۲۱ شهریور نیز یعقوب یزدانی عضو انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی در بجنورد دستگیر شد. قبل از ان نیز در هفدهم شهریور غلامرضا غلامی در روستای کندار استان فارس و در همان روز جعفر ابراهیمی بازرس شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان دستگیر شدند. این درحالیست که اسماعیل عبدی معلم زندانی همچنان در بازداشت بسر میبرد و اسماعیل گرامی معلم بازنشسته با ۵ سال حکم زندان و ۷۴ضربه شلاق در زندان است. یک کارزار مهم معلمان کارزار برای آزادی معلمان بازداشتی و بسته شدن پرونده های امنیتی تمامی فعالین اجتماعی است. در تجمات امروز ۲۷شهریور  یک شعار اعتراضی معلمان از جمله در شیراز شعار معلم زندانی آزاد باید گردد بود.

شعارهای اعتراضی معلمان در تجمعات امروز عبارت بودند از: “هشتاد درصد حل نشه، کلاسا تعطیل میشه”، “تا حقمون نگیریم سر کلاس نمیریم”، ” خواسته ما یک کلام، رتبه بندی والسلام”، ” صدا و سیما کجاست ، صدای ما بی صداست”، “معلم داد بزن، حقت رو فریاد بزن”.

قبل از این با همین مطالبات معلمان در ۲۳ شهریور در شهرهای تهران، یزد، اهواز، خرم آباد و کرمانشاه تجمع داشتند. شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان نیز در بیانیه خود اولتیماتوم داده است که اگر تا آخر شهریور به خواستهای معلمان پاسخ داده نشود ناگزیر به فراخوان برای گسترش اعتراض در سطح سراسری خواهند بود. شورای هماهنگی در بیانیه خود با اشاره به وضع بد معیشتی معلمان بر افزایش حقوقها به بالای ۱۲ میلیون تاکید دارد. همچنین بر خواست تحصیل رایگان برای همه کودکان و امروز در دل بحران کرونا اختصاص امکانات آموزشی لازم به رایگان در اختیار همه دانش آموزان و معلمان از جمله اینترنت رایگان و تبلت و تلفن های هوشمند تاکید کرده و واکسیناسیون رایگان تمامی معلمان و دانش آموزان بالای ۱۲ سال، اختصاص یک نیمکت مستقل به هر دانش آموز و توزیع روزانه ماسک و مواد ضدعفونی کننده در اختیار دانش آموزان را شرط رفتن کودکان به مدرسه اعلام کرده است و تاکید نموده است که تا وقتی این شرایط فراهم نیست همه دانش آموزان باید بتوانند از امکانات لازم جهت تحصیل رایگان از راه دور و بصورت مجازی برخوردار شوند. بدین ترتیب در آستانه شروع سال تحصیلی تحرکات اعتراضی در میان معلمان گسترده است و کارزارهای مبارزاتی وسیعی با خواست تحصیل رایگان برای همه و اینکه اجازه نمیدهیم از فرزاندان ما قربانی بگیرید به راه افتاده است.

ابعاد فاجعه بار فقر و بی تامینی، تبدیل بحران کرونا به یک فاجعه تمام عیار انسانی سال تحصیل امسال را به یک موضوع مهم چالش کل جامعه با حکومت تبدیل کرده است. حزب کمونیست کارگری ضمن اعلام حمایت قاطع از اعتراضات معلمان و خواستهایشان و از کارزارهای مبارزاتی مردم در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید همگان را به پیوستن به این اعتراضات فرا میخواند. بویژه خانواده های دانش آموزان لازم است از حرکت معلمان فعالانه حمایت کنند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۷ شهریور۱۴۰۰ ، ۱۸ سپتامبر  ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

وکیل بین‌المللی توماج صالحی: تنها راه نجات جان توماج فشار جامعه جهانی است

در ادامه حمایت‌های جهانی از توماج صالحی، خواننده معترض ایرانی محکوم به اعدام، تیمی از …