اخبار نفت، ویژه اعتصابات سراسری، شماره 19: تقلاهای پیمانکاران برای تفرقه در میان کارگران اعتصابی

بنا بر خبرهای دریافتی امروز ۱۲ تیر  بین ساعت ۹ تا ۱۲ ظهر پیمانکاران ۶ شرکت  مپنا، تناوب، پایندان، اکسیل صنعت، جهانپارس و اس تیم  با برخی از کارگران اعتصابی تماس گرفته و به آنها گفته اند  که با بخش بزرگی از مطالبات آنها موافق هستند و میتوانند به سرکارشان بازگردند. این تماسها با شمار معینی از کارگران و نه تمام کارگران اعتصابی گرفته شده است و هدف آن تفرقه در میان کارگران است. با این سیاست تفرقه افکنی و تلاش برای راضی کردن بعضی از کارگران اعتصابی به پایان دادن به اعتصاب، پیمانکاران تلاش دارند که بخشی از کارگران را به هر شکلی که شده به سر کار بازگردانند تا اعتصاب متحدانه کارگران به شکست کشیده شود. باید متحدانه مقابل این تلاشها و تقلاها ایستاد و بر عملی شدن مطالبات تمامی کارگران تاکید کرد.

اعتصاب کارگران پیمانی پروژه ای عسلویه بر بخش های مختلف کار زنجیره ای  تاثیر گذاشته است و بنا بر خبرها در طول این اعتصاب ۲۰۰۰ کارگر در عسلویه بدون  پرداخت حقوق توسط پیمانکاران  به خانه هایشان فرستاده شده اند و به آنها وعده داده شده است که در صورت پایان اعتصاب و عادی شدن وضعیت به کار بازخواهند گشت. بعلاوه نزدیک به چهار صد کارگر صنعتی نیز به دلیل اعتصاب اخراج شده اند.  هم اکنون یکی از مطالبات کارگران اعتصابی بازگشت به کار همکاران اخراجی شان است و در بیانیه های “شورای سازماندهی  اعتراضات” این کارگران بر روی این خواست تاکید شده است.

خبر دیگر اینکه روز نهم تیرماه  و امروز دوازدهم تیرماه توسط نیروهای مردمی برای کارگران اعتصابی نفت در ۵ کمپ عسلویه که خوابگاهها را ترک نکرده اند غذا و آب تهیه و توزیع شده است. بدینگونه اعتصاب نفت با قدرت ادامه دارد و کارگران در برابر دسیسه ها و تشبثات پیمانکاران ایستاده اند و همبستگی های مردمی هر روز ابعاد گسترده تری بخود میگیرد. 

گفتنی است که امروز ۱۲ تیر کارگران واحد ترابری شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در شیراز نیز دست به اعتصاب زده و در مقابل ساختمان ستاد مرکزی شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی  تجمع کردند.

 از سوی دیگر در نتیجه اعتصاب گسترده نفت بسیاری از جایگاههای سوخت بحال تعطیل در آمده است.  بنا بر خبری جایگاه‌داران در اعتراض به ثابت ماندن کارمزد خود و افزایش هر روزه قیمت قطعات مصرفی، سرویس‌های دوره‌ای و هزینه‌های استانداردسازی اولتیماتوم داده اند که دست به تجمع اعتراضی خواهند زد.

اعتصاب نفت دو هفته است ادامه دارد و ابعاد آن گسترده تر میشود. همراه با گسترش دامنه اعتصاب نفت حمایت ها نیز گسترش می یابد. از خواستها و مبارزات کارگران اعتصابی نفت وسیعا حمایت کرد

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۲ تیر۱۴۰۰،  ۳ ژوئیه  ٢٠٢١

لیست همبستگی ها با کارگران اعتصابی نفت:

-اعلام همبستگی رانندگان نفتکش در تهران

-همبستگی کارگران حمل و نقل از با کارگران نفت و اعلام آمادگی به پیوستن به اعتصاب در صورت پاسخ نگرفتن خواستهای کارگران

– همبستگی رانندگان کامیون دهلران و رانندگان نفتکش در اصفهان و کامیونداران یزد

– بیانیه های حمایتی کارگران فولاد اهواز و نیشکر هفت تپه

– بیانیه های حمایتی مستقل و یا جمعی تشکلهای مختلف کارگری از جمله اتحادیه آزاد کارگران ایران، انجمن برق و فلز کرمانشاه، سندیکای شرکت واحد، سندیکای نیشکر هفت تپه، اتحاد بازنشستگان، کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکلهای کارگری و کمیته پیگیری برای ایجاد تشکلهای کارگری، سندیکای فلزکار مکانیک، سندیکای نقاشان البرز، کارگران و استادکاران ساختمانی مریوان و سروآباد و…

– بیانیه های مستقل و یا جمعی و تشکلها و گروه هایی از معلمان، بازنشستگان، فعالین دفاع از حقوق زن، فعالین دفاع از حقوق کودک و دانشجویان از جمله شورای بازنشستگان ایران، کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر، کانون صنفی معلمان تهران، کانون های  صنفی معلمان الیگودرز، گیلان، سقز و زیویه)، مریوان، ندای زنان ایران،  و دانشجویان پیشتاز اصفهان، انجمن صنفی با اعتراضات کارگران نفت اعلام همبستگی کرده اند.

– همبستگی مادران و خانواده های دادخواه از جمله گوهر عشقی مادر ستار بهشتی که بدست جانیان اسلامی به قتل رسید و مادران آبانماه از جمله مادر نوید بهبودی ، مهرزاد رضایی و مادر رضا معظمی گودرزی 

همچنین طومارهای اعتراض از سوی فعالین کارگران در سنندج و نیز در آذربایجان غربی

– بیانیه ها و پیامهای حمایت فعالین کارگری ای چون اسماعیل بخشی، جعفر عظیم زاده، جوانمیر مرادی و فوزیه خالصی

– جمع ها و گروهایی از مردم از میان کولبران، کارگران بیکار، فعالین دفاع از حقوق کودک، فعالین دفاع از حقوق زن و دانشجویان.

– شورای اتحادیه های صنفی استرالیا (ACTU)

– اتحادیه عمومی کارگران بخش نفت و گاز عراق،

– نامه دبیر اتحادیه یونیفور کانادا به حسن روحانی

– شبکه سراسری نمایندگان محل کار انگلستان (NSSN)

–  فدراسیون بین‌المللی پتروشیمی اینداستریال

– شبکه بین‌المللی سندیکایی همبستگی و مبارزه مشتمل از دهها اتحادیه و تشکل و زیر مجموعه از کشورهای مختلف  از آمریکا. اروپا، آفریقا و عراق. ترکیه و..  

-شعار نویسی در شهرهای مختلف در حمایت از کارگران نفت و نصب پوسترهایی در خیابان‌های اردبیل در حمایت از کارگران و اعتصاب سراسری کارگران نفت —

اینرا هم بخوانید

نامه نرگس محمدی برای نیکای شجاع از زندان اوین

نامه نرگس محمدی برای نیکای شجاع از زندان اوین.متن نامه به شرح زیر است: «قامت …