اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۲۳ آبان ۹۸ – ۱۳ نوامبر ۲۰۱۹

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

طناب دار در مراسم چهلمین روز گرامیداشت رزگار زندی به آتش کشیده شد

مراسم چهلمین روز گرامیداشت رزگار زندی که روز ۹ مهر ۱۳۹۸ در شهر سنندج بر اساس قانون اسلامی و ضد انسانی قصاص به دار آویخته شد به نمایشی علیه اعدام تبدیل شد.

در این مراسم که در مزار شهرک ننله برگزار گردید، طناب دار به نشانه مخالفت با اعدام بطور سمبلیک به آتش کشیده شد.

پدر و مادر رزگار زندی ضمن تشکر از ابراز همدردی مردم و تلاش آنها برای نجات جان رزگار بر مبارزه علیه اعدام تاکید کردند و بویژه از خانواده هایی که با بخشش از مرگ انسانهای بیشتری جلوگیری می کنند، قدردانی کردند.

رزگار زندی به هنگام اعدام تنها ۲۷ سال داشت و پدر یک فرزند بود. او متهم به قتل در یک‌ نزاع خانوادگی بود. علیرغم تلاشهای گسترده مردم شهر سنندج برای نجات جان رزگار زندی، متاسفانه رزگار در روز ۹ مهر ۱۳۹۸ اعدام شد.

نامه سپیده قلیان در محکومیت سوء استفاده از نام زندانی سیاسی

رابطه‌ی زندانی سیاسی با حاکمیت، از هر جناح و دسته‌ای، رابطه‌ی قربانی و جلاد است. دستگاه‌های سرکوب و نهادهای امنیتی، فعال سیاسی را به عنوان ابزاری می‌بینند که با زندانی کردنش، با شکنجه‌اش و با ساختن نامستندهای صدا و سیما در موردش، سیاست ارعاب عمومی برای پیشگیری از اعتراضات را پیش ببرند. این نهادها زندگی شخصی، حیات شغلی و وضعیت تحصیلی زندانی را با بحران مواجه می‌کنند، تا دیگرانی که دل در گروی تغییر وضعیت موجود دارند، از سرنوشت زندانی سیاسی نتیجه بگیرند که بهتر است سکوت کنند.

جناح‌های دیگر حکومتی، که در درگیری‌های جناحی، نتوانسته‌اند بخشی از قدرت که مطلوب‌شان بوده است را به دست بیاورند هم، زندانی سیاسی را به شکل دیگری قربانی می‌کنند. مصداق بارز این قربانی سازی، استفاده از نام زندانیان سیاسی، در نطق‌های رای جمع‌کنی نمایندگان لیست امید است. برای آن‌ها زندانی سیاسی تنها یک نام است که با تکیه بر آن، اولاً خود را از خشونت و سرکوب‌گری مبری جلوه دهند و در عین حال در بازی‌های پشت پرده با برگ «نام زندانی سیاسی» قمار سیاست بازی کنند. این اصلاح‌طلبانِ معتدل شده، احتمالاً به عمد فراموش می‌کنند فاجعه‌ی خاتون آباد در دوره‌ی قدرت آن‌ها بروز کرده است و زندان‌های ایران در زمان یکه‌تازی آن‌ها در دولت و مجلس، مملو از معترضان سیاسی بوده است.

اما مبتذل‌ترین، سخیف‌ترین و رذیلانه‌ترین شکل سو استفاده از نام زندانیان سیاسی، توسط فرقه‌ی بهار و جناح بهاری جمهوری اسلامی انجام شده است. عبدالرضا داوری، در یک نمایش ناشیانه، والدین من را پیدا می‌کند، به آن‌ها وعده‌ی آزادی من را می‌دهد، برای آن‌ها و از طرف آن‌ها، نامه‌ای با تکیه بر دعواهای جناحی می‌نویسد و آن را در دبیرخانه‌ی قوه‌ی قضاییه ثبت می‌کند. تنها چند روز پس از آزادی من و زندانیان هفت‌تپه و روز کارگر، او مزورانه مدعی می‌شود که این آزادی مرهون آن نامه بوده است. هر چند نمی‌گوید نگارنده‌ی نامه خودش بوده است. اما خطاب به آقای رئیسی، طوری آدرس می‌دهد که بله! ایها الناس! بدانید که دعوای باندی و نامه‌ی ما، دلیل اصلی این آزادی بوده است.

جناح و فرقه‌ی بهار، هر قدر هم که تلاش کند، نخواهد توانست سال‌های خفقان و فشار و سرکوب فعالان سیاسی را از ذهنیت افکار عمومی پاک کند. برخی از محبوسین آن دوران، هنوز در زندان‌اند. بنابراین اگر قرار بر نامه نگاری باشد، داوری بهتر است نامه‌ای به احمدی‌نژاد بنویسد و از وضعیت زندانیان کهریزک و اوین و از خون‌های هشتاد و هشت بپرسد.

تزویر اهالی فرقه‌ی بهار، که تلاش می‌کنند مفسدین اقتصادی زندانی شده از گروهشان را به عنوان زندانی سیاسی حقنه کنند و این افراد را با صدها زندانی سیاسی گمنام جمع ببندند، بی‌آنکه من و ما بگوییم روشن است. اما در مقابل این قِسم سو استفاده، باید با قاطعیت و شدت ایستاد و افشاگری کرد.

من این رفتار عبدالرضا داوری را نه سو استفاده از شخص خودم، که پیش بردن یک سیاست مزورانه، خائنانه و در عین حال سرکوب‌گرانه می‌دانم، و تا آنجا که به من مربوط می‌شود، محکوم می‌کنم.

گلرخ ابراهیمی ایرایی بازداشت شد

گلرخ ابراهیمی ایرایی، زندانی سیاسی سابق توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

بازداشت  گلرخ  ایرایی بدون ارائه حکم صورت گرفته است. وی پیشتر به همراه آتنا دائمی، کنشگر مدنی زندانی در اوین در ارتباط با پرونده ای که در دوران حبس علیه آنان گشوده شده بود به ۳ سال و ۷ ماه حبس تعزیری دیگر و ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه ها و احزاب محکوم شده بود. حکم صادره در مرحله تجدید نظر نیز بدون تشکیل جلسه دادگاه تائید شده بود.

سهل‌انگاری در وضعیت درمانی لیلا حسین‌زاده، دانشجوی دربند!

لیلا حسین‌زاده دانشجوی انسان‌شناسی دانشگاه تهران که پس از بازداشت در منزل خود در تاریخ ۶ مردادماه سال جاری، با گذران ۱۰ روز از روند بازجویی‌های اعمال شده، جهت تحمل ۳۰ ماه حبس تعزیری به بند زنان اوین منتقل شده است، روز دوشنبه ۲۹ مهرماه، جهت درمان شکستگی انگشت دست راست که در خلال ورزش در سه روز گذشته (جمعه ۲۶ مهرماه) به وقوع پیوسته بود به بیمارستان طالقانی اعزام می‌شود. طی روند معالجه، وی را جهت درمان و قرار دادن پین در انگشت شکسته شده به اتاق جراحی (بخش ارتوپدی بیمارستان) با اعمال بیهوشی منتقل می‌کنند.

بنا به نظر پزشکان بیمارستان و مطابق نظر بهداری زندان، جهت جلوگیری از آسیب‌دیدگی و ضرورت خارج نمودن پین از انگشت، لیلا حسین‌زاده می‌بایست به بیمارستان اعزام شود. امری که طی روزهای گذشته با سهل‌انگاری مسئولین زندانْ جهت انتقال وی مواجه شده است. بدیهی است که این تعلل در حق دسترسی به درمان، سلامت این دانشجوی زندانی را به خطر انداخته است. /منبع شوراهای صنفی دانشجویان کشور

تجاوز و اقدام به خودکشی چندباره دختر ۱۲ ساله در کرمانشاه

دختر بچه ۱۲ ساله اهل کرمانشاه که در پی تجاوز مرد همسایه دست به خودکشی زده بود، در روزهای اخیر بار دیگر در پی اقدام به خودکشی در یکی از بیمارستان های تهران بستری شده است. به گفته وکیل خانواده این کودک دادگاه کیفری کرمانشاه کماکان در خصوص پرونده وی اعلام رای نکرده است. مرد همسایه که متهم شده بود در تاریخ ۲۰ شهریورماه به این دختر تجاوز کرده با شکایت والدین کودک بازداشت شده بود.

هنگامه پس از اینکه توسط مرد همسایه مورد تجاوز قرار گرفت، چندمین بار است که دست به خودکشی می زند.مصطفی احمدیان”، وکیل مدافع خانواده این کودک گفت:

هنگامه مجددا دست به خودکشی زده و این بار به بیمارستانی در تهران بستری شده است. وضعیت وی چندان مساعد نیست. در حالی که متهم به تجاوز به این کودک در تاریخ ۲۰ شهریورماه بازداشت و پرونده وی تحویل مراجع قضایی شده است دادگاه کیفری یک استان کرمانشاه رای نهایی خود را تاکنون اعلام نکرده است”.

وی همچنین افزود: “بستری شدن وی در بیمارستانی در تهران در حالی صورت گرفته است که خانواده موکل به لحاظ مالی در مضیقه بوده و توان پرداخت هزینه درمان کامل هنگامه را ندارند”.

لازم به یادآوری است در تاریخ ۲۰ شهریورماه مرد همسایه که به این کودک تجاوز کرده بود با شکایت والدین کودک بازداشت شد.

مادر هنگامه ۱۲ ساله، هنگام بازگشت از محل کار به خانه با صحنه تجاوز مرد همسایه به دخترش مواجه شده و پس از مراجعه پلیس و تایید تجاوز توسط پزشک قانونی فرد متهم بازداشت و جهت پیگیری پرونده تحویل مراجع قانونی شده است.


کانون نویسندگان ایران خواهان لغو فوری احکام صادره در خصوص ، هاله صفرزاده، پروین محمدی و علیرضا ثقفی شد

 روز گذشته کانون نویسندگان ایران در اعتراض به احضار علیرضا ثقفی  هاله صفرزاده و پروین محمدی برای اجرای حکم یک سال حبس، بیانیه ای منتشر کرد. در این بیانیه کانون ضمن دفاع از حق ایجاد تشکل‌ها و آزادی بیان خواهان «لغو فوری و بی‌ قیدوشرط حکم‌های صادره» شده است.

اعتصاب غذای سهیلا حجاب در زندان اوین

سهیلا حجاب، شهروند بازداشتی در بند زنان  زندان اوین از روز پنج شنبه ۹ آبان ماه دست به اعتصاب غذا زده است. اعتصاب غذای وی در اعتراض به ممانعت ازآزادی علیرغم تامین وثیقه صورت گرفته است. سهیلا حجاب پیشتر در دی ماه ۹۷ در شیراز بازداشت و به ۲ سال حبس محکوم شده بود. وی پس از ۵ ماه تحمل حبس در زندان عادل آباد شیراز با اعمال عفو از زندان آزاد و مجددا ۱۰ روز بعد بازداشت شد.

ایسکرا  ۲۰۱۴

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …