اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۱۴ اسفند  ۹۸ /  ۴  مارس ۲۰۲۰

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

پیام دایه شریفه و مادران زندانیان سیاسی

دایه شریفه، مادر رامین حسین پناهی، از زندانیان سیاسی اعدام شدە و همچنین جمعی از مادران زندانیان سیاسی محبوس خطاب به مسئولان رژیم ایران اعلام کردند، ما مادران زندانیان سیاسی، خواهان آزادی بی قید و شرط فرزندانمان از زندانهای رژیم در این شرایط بحرانی و نگران کنندە هستیم و در همین راستا از تمامی خانوادەهای زندانیان سیاسی در ایران تقاظا داریم کە متحد و همصدا، خواهان آزادی فرزندان دلیرمان از زندانها باشیم. دایه شریفه مادر زنده یاد رامین حسین پناهی کە یکی دیگر از فرزندانش بە اسم افشین حسین پناهی بە تحمل هشت سال ونیم زندان محکوم و هم اکنون جهت سپری کردن دوران محکومیتش در زندان سنندج به سر میبرد از وضعیت روحی و سلامتی فرزندش و همچنین تمام زندانیان سیاسی ابراز نگرانی شدید کرده است.

ندا ناجی از زندانیان سیاسی موقتا آزاد شد

ندا ناجی از زندانیان سیاسی که بخاطر شرکت در مراسم اول مه دستگیر شده بود، با قید وثیقه آزاد شد. آزادی او را به خانواده و دوستانش تبریک میگوییم. در این شرایط خطرناکی که پیش آمده باید فشار را بر گرده جمهوری اسلامی بگذاریم و همراه با همه خانواده های زندانیان بخواهیم که همه زندانیان از شرایط نکبت بار زندان آزاد شوند. آزادی همه زندانیان تنها راه مصون داشتن آنها و جامعه از شرایط ناهنجار زندانهاست که فاجعه ای دردناک را در پی خواهد داشت.

همه زندانیان باید فورا آزاد شوند.

روزان یزدانی‌پور، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مطالعات فرهنگی و رسانه دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، ساعت ۲۲ روز سوم اسفند در منزل مسکونی خانوادگی خود در تهران بازداشت شد و مأموران برخی وسایل شخصی او را نیز با خود برده اند. همچنان با گذشت بیش از ۷۲ ساعت هنوز خبری از وی نیست و محل نگهداری و دلیل بازداشتش نیز اعلام نشده است.


ممانعت مسئولان زندان از اعزام مرجان داوری به مرخصی

مرجان داوری، محقق و مترجم ۵۲ ساله محبوس در زندان قرچک ورامین که به دلیل شرایط جسمی نامساعد پدرش و قطع امید پزشکان از وی از دو هفته قبل درخواست اعزام به مرخصی کوتاه مدت داده بود، همچنان علیرغم تامین وثیقه از مرخصی محروم مانده است. خانم داوری اخیرا از اعدام تبرئه و در پرونده دیگری در شعبه یک دادگاه کیفری به ۷۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۲۵ سال آن قابل اجرا خواهد بود.

براساس حکمی که بهمن ماه امسال توسط شعبه یک دادگاه کیفری استان تهران صادر شده، خانم داوری از بابت اتهام “معاونت در ارتکاب سه فقره زنای در حکم عنف” به ۷۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۲۵ سال از این حکم قابل اجرا خواهد بود.

حسین دائمی پدر زندانی سیاسی آتنا دائمی

من نگران حال دخترم آتنا و دیگر زندانیان هستم، زندانیها هیچ دفاعی از خود در مقابل ویروس کرونا ندارند، بیش از سی نفر در یک بند نگهداری می‌شوند و هیچگونه خدمات برای پیشگیری از این ویروس ندارند و به آنها خدماتی برای پیشگیری از کرونا داده نمی‌شود، یا بچه های ما را آزاد کنید یا تا پایان این اپیدمی آنها را به مرخصی بفرستید.

 شهناز اکملی به مرخصی اعزام شد.

“شهناز اکملی”، مادر مصطفی کریم بیگی از جانباختگان اعتراضات پس از انتخابات سال ۸۸ که برای تحمل حکم زندان روز چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ راهی زندان اوین شده بود، به مرخصی اعزام شد.

او که پیشتر به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک ‌سال حبس محکوم شده بود، پیش از عزیمت به زندان در حساب توئیترش نوشته بود: “عکس‌ پسرم را با خودم می‌برم زندان چون می‌دانم قوت قلب من است. من یک مادرم که جرمم دادخواهی‌ و تکرار است. و یک پرسش ساده که هیچگاه پاسخ نگرفتم: چه کسی پسرم را کشت؟ ممنونم از همه مردمی که کنار من و خانواده‌ام بودید و هستید.ما خویشاوندان هم هستیم و به جز یکدیگر پناهی نداریم. به امید روزهای خوب”.

پروین محمدی به مرخصی رفت

پروین محمدی نائب رئیس هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران روز چهارشنبه هفتم اسفندماه به مرخصی آمد. پروین محمدی نماینده سابق کارگران کارخانه صنایع فلزی تهران و عضو هیأت مؤسس شورای کارگری بازنشستگان تأمین اجتماعی (بستا) از تاریخ ۱۶ آذرماه برای گذراندن دوران یکسال حبس خویش در زندان کچویی کرج زندانی شده بود. او در تاریخ ششم اردیبهشت ماه سال جاری به همراه تعداد دیگری از کارگران در پارک جهان نمای کرج دستگیر شده بود که پس ۱۵ روز بازداشت به قید کفالت آزاد شد. بعدتر پروین محمدی و علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده توسط دادگاه به تحمل یکسال حبس تعزیری محکوم شدند که دادگاه تجدیدنظر این حکم را عیناً تأیید نمود. اتحادیه آزاد کارگران ایران آزادی موقت پروین محمدی را به خانواده ایشان صمیمانه شادباش می گوید و خواهان آزادی کامل پروین و سایر کارگران زندانی و دیگر فعالین اجتماعی و سیاسی از زندان است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- 7 اسفندماه 98

۶ اتهام و ۲ پرونده جدید علیه نرگس محمدی در زندان

در تازه‌ترین مورد «نرگس محمدی» زندانی سیاسی، که اخیراً به صورت غیرقانونی و با ضرب و شتم از زندان اوین به زندان زنجان منتقل شد، با تشکیل ۲ پرونده جدید و ۶ اتهام امنیتی بابت وقایع دوران حبس خود مواجه شده است.

در پرونده نخست، نرگس محمدی به «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» (آن هم در حالی که زندانی بوده) متهم شده است. انتشار بیانیه‌های سیاسی، تشکیل کلاس‌های آموزشی و تحصن اعتراضی در بند زنان (در اعتراض به کشتارهای خیزش آبانماه) از جمله استناد دادستانی برای اتهامات این پرونده بوده است. اما پرونده دوم با شکایت «غلامرضا ضیائی» رئیس زندان اوین تشکیل شده و نرگس محمدی به «اخلال در نظم زندان و برهم زدن آسایش عمومی بند زنان از طریق برگزاری مجالس و نشست‌ها و خواندن سرود با صدای بلند» و همچنین توهین به ماموران دولت از جمله ضیائی و افترای شکنجه و ضرب ‌وشتم شدن توسط او، متهم شده است.


نرگس محمدی هم‌اکنون محکومیت ۱۶ ساله خود را می‌گذراند.

انقلاب زنانه فشار روی زندانیان سیاسی را نشانه ضعف جمهوری اسلامی میداند.

حکومت سرکوبگر به گمان خود با بازداشت و زندانی کردن، تلاش کرد مبارزات حق طلبانه را متوقف کند، اما این مبارزات نه تنها متوقف نشده است، بلکه در زندانها نیز به اشکال مختلف ادامه یافته.

 فروزان یزدانی‌پور، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مطالعات فرهنگی و رسانه دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، ساعت ۲۲ روز سوم اسفند در منزل مسکونی خانوادگی خود در تهران بازداشت شد و مأموران برخی وسایل شخصی او را نیز با خود برده اند.همچنان با گذشت بیش از ۷۲ ساعت هنوز خبری از وی نیست و محل نگهداری و دلیل بازداشتش نیز اعلام نشده است.

ایسکرا  ۱۰۳۰

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …