اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

تهیه و تنظیم: عزیزه لطف الهی

 

نجات ٨ زندانی زن از چوبه دار در زندان قرچک
به جرات میتوان گفت که امروز جامعه ایران یک جامعه ضداعدام است و خواست لغو مجازات اعدام یک خواست مهم عموم مردم است. همراه با سرنگونی حکومت اسلامی، مجازات شنیع و ضدانسانی اعدام، یعنی قتل عمد دولتی، نیز برای همیشه در ایران به پایان خواهد رسید

 

نگهداری فرزانه جلالی در بازداشتگاه اداره اطلاعات کرمانشاه

فرزانه جلالی فعال سرشناس مدنی و حقوق زنان به بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر کرمانشاه منتقل شده است.

به گزارش رسیده یکی از اعضای خانواده این فعال مدنی اعلام کرده که علی رغم اعلام آمادگی یکی از وکلای دادگستری برای قبول وکالت فرزانه جلالی شعبه هفتم بازپرسی با این درخواست مخالفت کرده و تصریح کرده اند که “تنها پس از استعلام از معاونت منابع انسانی قوه قضاییه و قرار داشتن نام وی در لیست وکلای رسمی و مورد تایید رییس قوه قضاییه” با این درخواست موافقت خواهند کرد.

مقام های  قضایی با درخواست اعضای خانواده وی برای ملاقات با فرزندشان مخالفت کرده و بدون اشاره به جزئیات اعلام کرده اند که فرزانه جلالی متهم به “اقدام علیه امنیت ملی” است.

 

سپیده قلیان آزاد شد
سپیده قلیان (قولیان) دانشجوی اهل اهواز شب گذشته با تودیع قرار وثیقه موقتا تا زمان برگزاری دادگاه از بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر آزاد شد.

به گزارش رسیده  از ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شامگاه یازدهم اسفندماه، سپیده قلیان (قولیان) دانشجوی ترم چهارم رشته‌ی دامپزشکی در اهواز با تودیع وثیقه ٢٠٠ میلیون تومانی موقتا تا زمان برگزاری دادگاه از بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر آزاد شد

 

طاهره ریاحی روزنامه نگار زندانی در تماس با خانواده: دیگر منتظر من نباشید

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گزارش داده است که طاهره ریاحی روزنامه نگار ایرانی که در زندان اوین به سر می‌برد، در تماس تلفنی کوتاهی با خانواده خود، به آن‌ها گفته است: «دیگر منتظر من نباشید».

یک منبع مطلع به وضعیت طاهره ریاحی، روزنامه نگار و دبیر سرویس اجتماعی خبرگزاری برنا که از ٢٧ دسامبر ٢٠١٦ در بازداشت به سر می‎برد با اظهار نگرانی از وضعیت او به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «طاهره ١٠ روز پیش تماس کوتاه چند ثانیه‎ای با خانواده‎اش داشته، خیلی بی‎تاب بوده و با گریه گفته دیگر منتظر من نباشید. اما از آن زمان دیگر هیچ خبری از او وجود ندارد. متاسفانه اجازه ملاقات یا تلفن داده نمی شود و حتی وکیلش هم نتوانسته خبری بگیرد».

 

حکم حبس طولانی مدت ‘شوهر اعظم’ قطعی شد
حکم ٣٠ سال و ٦ ماه حبس مردی که همسرش به نام «اعظم» و دو فرزندش را ٢١ روز در خانه حبس و مورد اذیت و آزار قرار داده بود، به دلیل «عدم اعتراض متهم و پایان مهلت قانونی»، قطعی شد. شعبه سوم دادگاه کیفری یک استان خراسان رضوی، متهم را به‌اتهام آدم‌ ربایی از طریق حبس و مخفی کردن به ١٥ سال حبس، به‌اتهام شروع به قتل به ١٠ سال حبس، به‌اتهام ایراد ضرب و جرح با چاقو به ٥ سال حبس و به‌اتهام کودک‌آزاری به ٦ ماه حبس محکوم کرده بود. به گفته وکیل اعظم، از این حکم، طبق ماده ١٣٤ قانون مجازات اسلامی، اشد آنها یعنی ١٥ سال حبس و ٦ ماه حبس نیز به‌خاطر کودک‌آزاری قابلیت اجرا دارد.

 

گزارش سازمان ملل از تجاوز و آزار جنسی زنان و کودکان پناهجو در مسیر به اروپا

در گزارش جدید صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف آمده است که زنان و کودکانی که می خواهند از طریق دریای مدیترانه از آفریقای شمالی خود را به ایتالیا برسانند تا از جنگ فقر و خشونت بگریزند مورد سواستفاده های جنسی و رفتاری قرار می گیرند.

 

دختران بختیاری به دلیل ازدواج زودرس ادامه تحصیل نمی دهند

بهروز امیدی، مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری روز دهم اسفندماه اعلام كرد”در سال تحصیلی ٩٦-٩٥ تعداد ٧٩٩ دانش‌آموز دختر بازمانده از تحصیل در دوره‌های متوسطه اول و دوم در سطح استان شناسایی شده است”.

این تعداد، ٢١٨ نفر، ازدواج زودموقع داشته اند

مهدیس میرقوامی

یک دختراهل  کردستان یک روز پس از آزادی از زندان اطلاعات اقدام بە خودکشی نمود

یک روز پس از آزادی از زندان اطلاعات اقدام بە خودکشی نمود.

مهدیس میرقوامی روز جمعە ٨ بهمن‌ماه تنها ١ روز پس از آزادیش از زندان اقدام بە خودکشی و روشنبە ٩ بهمن‌ماه در یکی از مراکز درمانی کرماشان جانش را از دست داد.

مهدیس میرقوامی روز سەشنبە ٥ بهمن‌ماه پس از احضار بە ادارە اطلاعات بازداشت و پس از دو روز در روز پنج‌شنبە ٧ بهمن‌ماه آزاد شدە بود.

این جوان ٢٦ ساله از طریق خوردن قرص برنج اقدام بە خودکشی کردە بود.

بە گفتە یک منبع موثق، ادارە اطلاعات خانوادە مهدیس میرقوامی را تحت فشار قرار دادە تا از انتشار هرگونە خبری در این رابطە خودداری نمایند.

 

سهیلا مینایی

روز چهارشنبه چهارم اسفندماه، سهیلا مینایی به مدت یک هفته به سلول انفرادی زندان کرمان منتقل شد.

این فعال سیاسی اهل کردستان  چند روز قبل از مسئولان زندان خواسته بود که برای مطالعه و اخذ کتاب به کتابخانه مراجعه نماید. مسئولان بند و حراست زندان اقدام به ثبت شکایت علیه سهیلا به دلیل توهین به رهبر و مسئولان دولتی کرده‌اند.

این منبع می‌افزاید: مأموران امنیتی زندان به شیوه‌های مختلف سهیلا را تحت فشار قرار داده‌اند و از بخشی از حقوق یک زندانی سیاسی محروم گشته است. هم‌اکنون این دختر ٢٧ ساله در سلول انفرادی زندان کرمان نگهداری و به وی اعلام کرده‌اند که به مدت یک هفته در بازداشت خواهد بود.

مردادماه سال ٩٤، سهیلا مینایی در شهر دیواندره بازداشت و سپس دادگاه انقلاب این فعال سیاسی  را به سه سال و یک ماه زندان تعزیری و تبعید به زندان کرمان محکوم کرد.

 

ثبت بیش از ٧٠ هزار همسر آزاری در سال

خبرگزاری هرانا ـ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت که ثبت بیش از ٧٠ هزار همسر آزاری در سال که همسرآزاری جسمی با ٤١ درصد رایج‌ترین آن است نشان‌دهنده صحت این ادعاست که نیاز مبرم به توجه بیشتر به مناسبات اخلاقی درون خانواده داریم.

 

 

جسد سوخته یک زن  معلم در کوهها پیدا شد

یک  معلم جوان به اسم “زینب بزیون” اهل کوی طالقانی سه – شهرستان رامهرمز که چند روز پیش گم شده.

جسد بی جان وی را پس از کلی جست جو دیروز در کوه های اطراف رامهرمز ١٠ کیلومتری این شهر وقتی پیدا کردند که به “طور کامل سوخته شده” بود.

این جسد سوخته توسط یک چوپان پیدا شد و پس از اینکه او به کلانتری اطلاع داد، هویت او مشخص شد.

نیروی انتظامی پس از یک ساعت پیاده روی به بالای کوه رسیدند.

فقط از طریق موبایلش توانسته اند هویتش را تشخیص دهند.

علت و عاملین این جنایت غیر انسانی وحشتناک مشخص نیست. خبر شوک بزرگی به مردم این شهر وارد کرده است

 

پدری در تبریز دو دختر ٣ و ١٠ ساله‌اش را کشت.

پدری در تبریز دو دختر خود را به قتل رساند. این حادثه شامگاه چهارشنبه در منطقه اخماقیه تبریز اتفاق افتاد.

فرمانده نیروی انتظامی تبریز این خبر را تایید کرد و گفت: این قتل شامگاه چهارشنبه اتفاق افتاده است.

گفتنی است یکی از این دخترها سه ساله و دیگری ١٠ ساله بوده است.

انگیزه قاتل هنوز مشخص نشده ولی این دو دختر توسط ضربات چاقو به قتل رسیده اند و قاتل دو ساعت بعداز وقوع حادثه توسط نیروی انتظامی دستگیر شده است.

 

معامله با مادران معتاد بر سر جنین در شکم


مادران باردار معتاد برای تامین مواد مخدر خود بر سر جنینی که در شکم دارند معامله می‌کنند. رقم پرداختی به آنها اما به مراتب کمتر از مبلغی است که قبل از فروش به آنها وعده داده شده است. خانم موسوی مددکار اجتماعی در این باره می گوید که پس از بررسی‌های صورت گرفته، مشخص شد که نوزادان پس از تولد در یکی از بیمارستان‌های جنوب شهر تهران، از بیمارستان خارج شده و پس از آن مدارک هویتی جعلی برای نوزادان تهیه می‌شود. به گفته وی، زنی که معتاد است و سرپناهی نیز ندارد، راحت به هر کاری دست می‌زند. اکنون معضل اصلی، شخصی نیست که اقدام به فروش نوزاد خود می‌کند بلکه این دلال‌ها و واسطه‌های خرید و فروش کودکان هستند که باید شناسایی و مجازات شوند

 

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …