اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۲۸ خرداد  ۹۹ / ۱۷ ژوئن ۲۰۲۰

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

اتحادیه آزاد کارگران خواستار آزادی فوری اکرم رحیم پور، ناهید خداجو، نسرین جوادی و دیگر اعضای اتحادیه شد

اتحادیه آزاد کارگران ایران بر سیاست شوم و ضد انسانی دستگاه های امنیتی برای به نابودی کشاندن تشکلهای مستقل از جمله اتحادیه آزاد و سرکوب و زندانی کردن فعالین واقعی جنبش کارگری آگاه است و ضمن اعتراض شدید به صدور حکم جدید علیه جعفر عظیم زاده خواهان آزادی فوری وی و حیدر قربانی و نیز توقف تعقیب قضایی از اکرم رحیم پور، ناهید خداجو، شاپور احسانی راد، نسرین جوادی و دیگر فعالین صنفی و اجتماعی است.

بدیهی است که چنانچه این رویه بیدادگاهی علیه اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران ادامه پیدا کند به هر شکل مقتضی و بیشتر از پیش دست به اعتراض خواهیم زد.

 پرونده سازی در زندان علیه آتنا دائمی

آتنا دائمی محبوس در زندان اوین روز یکشنبه ۱۸ خردادماه جهت تفهیم اتهام از بابت پرونده جدیدی که اخیرا برای وی گشوده شده در دادسرای اوین حاضر شد. در این جلسه آتنا دائمی توسط شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین به ریاست قاضی حاجی مرادی به اتهام اخلال در نظم زندان از طریق سر دادن شعار علیه جمهوری اسلامی مورد تفهیم اتهام قرار گرفت.

شب پیش از آن به آتنا اطلاع دادند که صبح روز قبل به دادسرای اوین احضار شده است. آتنا دائمی نیز به گمان آنکه این احضار درخصوص پرونده پیشین او است در دادسرا حاضر شد. اما به محض حضور متوجه شد که این یک پرونده جدید است و به اخلال در نظم زندان از طریق سر دادن شعار در شب ۲۲ بهمن ماه ۹۸ متهم شده است. آتنا دائمی نیز در جریان این جلسه بازپرسی اتهام وارده را رد کرده است.

پیشتر در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۹۹ جلسه رسیدگی به اتهامات آتنا دائمی از بابت پرونده ای دیگر در شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد برگزار شد.

 روایت مادر نرگس محمدی از ملاقات اخیر با او تبعید به زنجان برای بیشتر زجر کشیدن بود

نرگس امروز صدای گرفته‌ای داشت و با حزنی كه كم‌تر از او سراغ داشتم گفت اول خرداد صبح زود برای ورزش به حياط رفتم چند نفر بوديم. در سكوت صبحگاهی صدای شيون و فرياد و ضجه شنيديم. ايستادم و به صداها گوش كردم. صدای كودكانی بود كه پدرشان را صدا می‌زدند‌ فرياد زنانی بود كه در فضای زندان می‌پيچيد. اعدام مردی بود كه پس از ۴ سال انتظار به دار آويخته شد. از اجرا تا تحويل جنازه صدای شيون و فرياد لحظه‌ای در زندان قطع نمی‌شد.

نرگس می گفت ۲ روز پيش هم يكی از زنان هم‌بنديش را پس از ۶ سال انتظار اعدام كردند. اعدامی‌ها ٢٤ ساعت قبل از اجرای حکم به سلول انفرادی قرنطينه منتقل می‌شوند و اين مدت زمان وقايع اتفاقی هم برای اعدامی و هم برای هم‌بندان شكنجه روانی هولناكی است. نرگس می‌گفت يک هفته پيش از ماه رمضان هم ۲ نفر از مردان به دار آويخته شدند.

دخترم می‌گويد‌ سال ٩١ در اين بند بيش از ١٥ نفر محكوم به اعدام داشتيم ولی متاسفانه هنوز هم علیرغم اینکه مجازات اعدام از جرايم قاچاق مواد مخدر برداشته شده اما باز هم در اين بند با جرايم قتل و زنا زنان محكوم به اعدام داريم. نرگس می‌گفت من از اين آمار هولناک اعدام در شهرستان كوچكی مثل زنجان در تعجب و وحشتم. جامعه ما پيكر پر درد و رنجوری‌ست و زندان‌های عادی زخم‌های سر باز كرده‌ای هستند كه عمق پيكر پر درد و بی‌رمق آن را نشان می‌دهد.

نرگس می‌گفت سال ٩١ بازجوی وزارت اطلاعات در بازداشتگاه ٢٠٩ گفت تو را كه ادعای دفاع از حقوق زنان داری می‌فرستمت به زندان عادی زنان تا بدانی از چه زنانی دفاع می‌كنی الان هم با اينكه ١٠ سال از ١٦ سال حبسم صرفاً به دليل فعاليت‌هایم عليه اعدام است اما راضی نشدند و من را به زندانی فرستادند تا نظاره‌گر لحظه به لحظه اجرای احكامی باشم كه به دليل مخالفت با آن، متحمل حبس‌های سنگين و محروميت‌های سختی شده‌ام.

نرگس می‌گفت‌سال‌ها تحمل حبس و محروميت آسان نيست اما تاوان هم‌زيستی با زنانِ زير چوبه‌دار كه دميدن صبح و روشنایی مايه نفرت او و باز شدن زودهنگام درهای قفل شده‌ دليل مرگ و فرياد هراسناک ناخودآگاه اوست. دردناک و دردناک‌تر از همه تصوير تلخ و گزنده شهری‌ست كه قربانيش نه يک بار بلكه ده‌ها بار قربانی شده تا بعد از ديگری و نوبت خودش كه قطعاً فرا خواهد رسيد در سكوت و تماشاست..

تهدید به حمله و قتل زندانی سیاسی زهرا صفایی در زندان قرچک ورامین

زندانی سیاسی زهرا صفایی در زندان قرچک ورامین از طرف چند زندانی اجیر شده توسط وزارت اطلاعات مورد تهدید به حمله و قتل قرار گرفت.

قابل ذکر است که در این زندان بدلیل عدم رعایت اصل تفکیک جرائم، زندانیان سیاسی، امنیت جانی ندارند.

یادآوری میکنیم سال گذشته در همین روزها «علیرضا شیرمحمدعلی» از طرف دو زندانی اجیر شده توسط مامورین در زندان تهران بزرگ مورد حمله قرار گرفت و به قتل رسید.

تعیین زمان و شعبه دادگاه رسیدگی به اتهامات راحله راحمی پور

راحله راحمی پور با دریافت ابلاغیه‌ای به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران فراخوانده شد. براساس این ابلاغیه که به راحله راحمی پور ابلاغ شده است، وی باید در تاریخ ۲۷ خردادماه ۹۹ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی حاضر شود. اتهامات مطروحه علیه راحله راحمی پورتبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور عنوان شده است.

راحله راحمی پور در تاریخ ۲۱ آبان ۹۸ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد. وی نهایتا اواسط آذرماه با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

احضار فعالین ندای زنان ایران را قویا محکوم میکنیم

در آستانه روز جهانی حمایت از زندانیان سیاسی، صدای فعالین ندای زنان ایران باشیم. اسرین در کاله،  مریم محمدی، ناهید شقاقی و اکرم نصریان از اعضای ندای زنان برای اجرای حکم به زندان اوین احضار شدند. در حالی که کماکان وضعیت زندانها به دلیل شیوع کرونا به شدت خطرناک است، جمهوری اسلامی مرخصی زندانیان را تمدید نکرده و حتی در همین شرایط نیز فعالین را بازداشت و یا برای اجرای حکم حبسشان احضار می کند.

این وضعیت مصیبت باری است که جمهوری اسلامی برای فعالین و کل جامعه پدید آورده است؛ در حالی که کل جامعه دارد برای آزادی و مرخصی زندانیان در این شرایط بحرانی کرونا از اعتراض می جوشد، جمهوری اسلامی دارد احکام جدید صادر می کند و فعالین را برای اجرای حکم به زندان فرا می خواند. چند روز قبل نیز برای سه نویسنده احکام اجرایی حبسشان ابلاغ شده بود.

جمهوری اسلامی افسار گریخته است. تمام کلیت بی اعتبارش از سر ترس واستیصال به لرزه افتاده است.

فعالینی که فعالیتهایشان تماما در چهارچوب قوانین خودشان بوده است را میخواهد به زندان بیافکند تا بگوید همچنان قدر قدرت است. تنها جرم فعالین ندای زنان ایران ارتقا سطح سواد و آموزش زنان و آموزش مادران کودکان کار بوده است. حکومت اسلامی چنگ و دندان نشان میدهد و به صورت زخمی جامعه ای که زیر فشار فقر و بی عدالتی له شده است، چنگ میاندازد و امروز فعالین حقوق زنان را برای تحمل حبس به زندان فرا میخواند.

اما زهی خیال باطل، مردم کمر همت به جارو کردن تمام بساطشان بسته اند. جمهوری اسلامی جنایتکار باید بداند وقت رفتنش فرا رسیده است.

در آستانه روز جهانی حمایت از زندانیان سیاسی در ایران، صدای فعالین ندای زنان درایران باشیم و خشممان را بر سرشان فریاد کنیم.

۲۳ خرداد ۱۳۹۹/ ۱۲ ژوئن ۲۰۲۰

کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی در ایران

ایسکرا  ۱۰۴۵

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …