اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۲۹ مرداد ۹۹ / ۱۹ اوت ۲۰۲۰
تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

انقلاب در عراق در راه است، زنان در صف مقدم آن!
روز یکشنبە ٢۶ مرداد، در شهرهای بسیار زیادی در عراق اعتراضات سراسری از سر گرفته شد.
این اعتراضات در ادامه اعتراضات زمستان گذشته و قبل از پاندمی کرونا بود. اعتراضاتی علیه فقر و فلاکت و دولت عراق، و علیه حضور نیروهای جمهوری اسلامی در این کشور.
روز یکشنبه در میدان التحریر بغداد، زنان در صف مقدم علیه ستم بر زن و بیحقوقی های گسترده و علیه زن ستیزی های سازماندهی شده بودند. در شهرهای دیگر همچون بصره، نیروهای سرکوبگر با جوانان معترض درگیر شدند.
سرنوشت مردم ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه مشترک است. انقلاب برای سرنگونی همه دولتهای حاکم و اسلام سیاسی در راه است.

احضار چهار تن از فعالین ندای زنان به دادسرا
در تاریخ ۱۹ خرداد ۹۹ چهارتن از فعالین ندای زنان ایران برای اجرای حکم زندان به دادسرای مقدسی اوین احضار شدند! اکرم نصیریان ناهید شقاقی مریم محمدی اسرین درکاله.

سپیده قلیان از اتهام انتسابی تبرئه شد.
سپیده قلیان، فعال سیاسی توسط دادگاه کیفری دزفول از اتهام مطروحه در پرونده‌ای که پیشتر در رابطه با حضور وی در اعتراضات آبان ۹۸ در دزفول برای او گشوده شده بود، تبرئه شد. قلیان هم‌اکنون دوران محکومیت ۵ ساله‌ خود را در زندان اوین سپری می‌کند.
بر اساس این حکم که توسط دادگاه کیفری دزفول صادر و به جمال الدین حیدری منش، وکیل مدافع وی ابلاغ شده است.قلیان از بابت اتهام “اخلال در نظم عمومی بصورت غیر گسترده” تبرئه شده است.
دادگاه رسیدگی به اتهامات قلیان پیشتر در تاریخ ۱۶ تیر ۹۹ در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ دزفول به جانشینی شعبه ۱۰۷ و با حضور جمال الدین حیدری، وکیل مدافع وی برگزار شد.

آزادی مهراوه خندان دختر نسرین ستوده پس از تفهیم اتهام با تودیع قرار کفالت
ساعت ۳ عصر روز دوشنبه ۲۷ مرداد ماه ۱۳۹۹, مهراوه خندان پس از بازداشت توسط ۵ تن از ماموران اطلاعاتی و انتقال به شعبه بازپرسی دادسرای اطلاعات و تفهیم اتهام توهین به ماموران در حین انجام وظیفه با تودیع قرار کفالتی به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان تا اتمام مراحل دادرسی از بازداشت آزاد شد.
رضا خندان گفت: ” صبح ۵ تن از ماموران اطلاعاتی در حالی که مشخص بود با برنامه ریزی قبلی و انگار برای بازداشت یک متهم با جرائم بسیار سنگین آمدند پس از به صدا درآوردن زنگ خانه و ادعای اینکه خواستار صحبت با مدیر ساختمان هستند وارد مجتمع مسکونی شده و پس از مراجعه به واحد محل سکونت مهراوه را به ادعای اینکه با ماموران اطلاعاتی در حین انجام وظیفه درگیر شده بازداشت و به شعبه بازپرسی دادسرای اطلاعات منتقل کردند و پس از تفهیم اتهام ” توهین به ماموران در حین انجام وظیفه ” توسط بازپرس فدائی، با تودیع قرار کفالتی به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان بطور موقت و تا اتمام مراحل دادرسی از بازداشت آزاد شد.”

احضار توران حمل زهی فعال سیاسی به اداره اطلاعات سپاه
روز دوشنبه ۲۷ مرداد ماه ۱۳۹۹ اداره اطلاعات سپاه در شهرستان زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان، توران حمل زهی فعال سیاسی ساکن ایرانشهر را به صورت تلفنی احضار کرد.
وی باید روز سه شنبه ۲۸ مرداد ماه ۱۳۹۹ خود را به این ارگان اطلاعاتی در شهرستان زاهدان معرفی کند.
از دلایل این احضار و نوع اتهامات این فعال مدنی تا لحظه تنظیم این گزارش اطلاعی در دسترس نیست.
توران حمل زهی از فعالان سیاسی ساکن ایرانشهر است که در امورات خیریه فعال است و تاکنون کمک های بسیاری به اقشار مختلف جامعه در استان سیستان و بلوچستان انجام داده است.

لیلا میر غفاری و شرایط نامساعد زندان‌ها در روزگار شیوع کرونا
فعال سیاسی زندانی که اجبارا به بیمارستان روانپزشکی امین‌آباد منتقل شده بود پس از یک هفته و بدون رعایت قرنطینه به زندان بازگردانده شد. لیلا میرغفاری، از دختران خیابان انقلاب و فعال سیاسی روز ۱۵ مرداد به صورت اجباری از زندان قرچک ورامین به بیمارستان روانپزشکی امین آباد منتقل شد، پس از یک هفته به زندان بازگردانده شد. این زندانی سیاسی که بنا به گزارشات رسیده به دلیل مصرف دارو در دوره حضور در بیمارستان امین آباد دچار لرزش شدید دست شده و پس از بازگشت به زندان بدون رعایت دوره قرنطینه در دوران شیوع کرونا مستقیما به بند ۵ زندان قرچک منتقل شد.
وضعیت بد زندان‌ها در زمینه کنترل و پیشگیری از شیوع کرونا در بین زندانیان یکی از دغدغه‌های جامعه و فعالان حقوق زندانیان است اما حکومت تنها به بخشی از زندانیان مرخصی داده و زندانیان سیاسی بخش فراموش شده، زندانیانی هستند که تعمدا همچنان در زندان‌ها و در شرایط غیر بهداشتی نگهداری می‌شوند.

٥٠ مورد خودکشی در کردستان در بهار ١٣٩٩
یک گزارش آماری به موارد خودکشی در کردستان ایران در سه ماهه اول سال ١٣٩٩ پرداخته است.
این گزارش تنها به مواردی می‌پردازد که در این مدت از سوی منابع رسمی و غیر رسمی رسانه‌ای شده‌اند و آمار واقعی بسیار بیشتر از این می‌تواند باشد.
در بهار ١٣٩٩ مجموعا ٥٠ مورد خودکشی در کردستان ایران اتفاق افتاده است.
خودکشی زنان: ٢٨ مورد. خودکشی مردان: ٢٢ مورد
تفکیک آمار خودکشی زنان: در این مدت ٢٨ زن خودکشی کرده‌اند. ٧ نفر از این زنان زیر ١٨ سال سن داشته‌اند ( ١نفر١٢ ساله،١نفر ١٤ساله، ٣نفر ١٦ ساله، ٢نفر ١٧ ساله) ١٢ تن از این زنان متاهل، ١٠ تن مجرد و ٢زن دیگر دارای نامزد بوده است. ٣تن از آنان دانش‌آموز بوده‌اند.

ایسکرا ٤ ۱۰۵

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …