اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۲ مهر ۹۹ / ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۰
تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

مسئولان زندان در برابرنیاز فوری مژگان کاووسی به عمل جراحی سکوت‌کردند
با وجود تاکید پزشک زندان اوین به لزوم جراحی اورژانسی مژگان کاووسی، مسئولان زندان تاکنون هیچ‌ اقدامی در این باره انجام نداده‌اند.
مژگان کاووسی دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ در تماس تلفنی با خانواده‌اش گفته پزشک زندان در طول یک هفته اخیر دست‌کم سه‌ بار تاکید کرده است که این زندانی به جراحی اورژانسی همورویید نیاز دارد.
او که پیش‌تر در اعتراض به عدم دسترسی به حقوق قانونی خود اعتصاب غذا کرده بود، در این تماس تلفنی تاکید کرده است اگر با درخواست جراحی‌ وی موافقت نشود، به اعتصاب ادامه خواهد داد.
به نقل از یک منبع مطلع، مژگان کاووسی به دیابت نوع دو مبتلا است، ‌ضربان قلبش نسبت به قبل پایین‌تر آمده و مشکل آریتمی‌ ضربانش تشدید شده، با این حال در تماس تلفنی با خانواده‌اش گفته است تا زمانی که به وضعیت پزشکی و حقوق انسانی ‌او توجه نشود، هم‌چنان به اعتصاب غذا ادامه خواهد داد.

نگرانی آتنا دائمی از وضعیت جسمی صبا کرد افشاری
انسیه دائمی، خواهر آتنا دائمی زندانی سیاسی زندانی در صفحه توئیتر خود از نگرانی آتنا در مورد وضعیت جسمانی صبا کرد افشاری چنین نوشت:
“با آتنا که صحبت کردم خیلی نگران وضعیت سلامتی صبا بود، چندین بار خونریزی معده داشته، متاسفانه هر بار درمانش به بهانه های بیخودی به تعویق افتاده.”
به گفته سوگند کردافشاری خواهر صباکردافشاری، مسئولین زندان در تماس با خانواده گفته اند که وی را به بیمارستان شهدای تجریش اعزام کرده اند و خانواده از محل اعزام او برای پرداخت هزینه آزمایش بی‌اطلاع بودند.

عفو بین الملل خواهان آزادی، فعال سیاسی در زندان اوین شد
سازمان عفو بین الملل با اشاره به اینکه صبا کرد افشاری از ناراحتی گوارشی که در زمان زندان تشدید شده رنج می برد، از مقامات ایران خواست که “او را بی‌درنگ و بدون قید و شرط آزاد کنند و تا زمان آزادی، دسترسی وی به خدمات درمانی مناسب را تضمین کنند”.
صبا کردافشاری روز شنبه ۲۹ شهریور از زندان اوین به بیمارستان طالقانی تهران اعزام شد اما به بهانه عدم پرداخت هزینه‌ها بدون رسیدگی مناسب پزشکی مجددا به زندان بازگردانده شد. این در حالی است که پیشتر به خانواده این فعال مدنی گفته بودند که وی به بیمارستان شهدای تجریش اعزام خواهد شد و به این ترتیب خانواده از محل اعزام او برای پرداخت هزینه آزمایش بی‌اطلاع بودند. در نهایت مراحل درمان و انجام آزمایش‌های تجویز شده برای وی به صورت نیمه کاره ماند.

۳۶ سال زندان برای ارشیا نقوی و شهین خاکپور
دادگاه تجدیدنظر حکم مجموعاً ۳۶ سال زندان برای ارشیا نقوی انارکی و شهین خاکپور، دو فعال سیاسی را تأیید کرده است. بر اساس این حکم، هر یک از آنها بر اساس قانون تجمیع مجازات باید ۱۰ سال حبس بگذارنند. احمد قربانی، رئیس شعبه یک دادگاه انقلاب کرمان ۸ مرداد ۱۳۹۹ هر یک از این دو فعال مدنی را به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل و اداره گروه‌های مخالف نظام» به ۱۰ سال حبس، به اتهام «عضویت در گروه‌های مخالف نظام» به ۵ سال حبس، به اتهام «توهین به آیت الله خمینی و رهبری» به ۲ سال حبس، و بالاخره به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱ سال حبس محکوم کرد.
ندا نعمت‌الله ‌زاده وکیل متهمان به دلیل فشارها و موانع از این پرونده انصراف داده بود.

پیش از آنکه دیر شود به روند اعدام ها اعتراض کنید
نرگس محمدی، سخنگو و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر محبوس در زندان زنجان، در بخشی از نامه سرگشاده خود با تاکید بر اینکه “جان محکومان به اعدام در خطر است”، خواستار اعتراض عمومی علیه صدور و اجرای حکم اعدام شد.

رضا خندان همسر نسرین ستوده بیان کرد هیچ نظارتی بر روند درمان وی نداریم
رضا خندان همسر نسرین ستوده، روز دوشنبه ۳۱ شهریور درباره روند درمان و نحوه نگهداری همسرش در بیمارستان طالقانی تهران توضیح داد.
وی گفت: از شنبه گذشته که نسرین ستوده به بیمارستان منتقل شده، تنها همان روز اول که در اورژانس بوده خانواده توانسته‌اند “گاه با خواهش و درخواست و گاه با دعوا و مشاجره” چند باری او را ببینند، ولی از زمانی که به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شده دیگر موفق به دیدار یا صحبت تلفنی با او نشده‌اند.
و همچنین می‌گوید، پزشک معالج نسرین ستوده نیز تا کنون هیچ اطلاعات دقیقی درباره روند درمان او به خانواده نداده و تنها وقتی که به طور اتفاقی او را در راهروهای بیمارستان می‌بینند به گفتن “حالش خوب است” بسنده می‌کند. به گفته همسر نسرین ستوده، در طول روز حدود ۱۰ تا ۱۲ مأمور امنیتی و سرباز در بیمارستان تردد می‌کنند و کادر بیمارستان نیز تنها گوش به فرمان آنها هستند.

نگرانی عفو بین الملل از وضعیت نسرین ستوده
عفو بین‌الملل عمیقا نگران وضعیت سلامتی وکیل زندانی نسرین ستوده است که در پی ۴۰ روز اعتصاب غذا در بیمارستان بستری شده است. این سازمان از مقامات جمهوری اسلامی می‌خواهد که بی‌درنگ و بدون قید و شرط او را آزاد کنند.

اعلام شکست در برابر زنان در صدا و سیما
از اعلام شکست در برابر زنان در مناظره تلویزیونی تا معرفی چهار طرح جدید برای مقابله با بدحجابی
یکی از جبهه‌های جنگ بین زنان و جمهوری اسلامی جبهه مبارزه علیه حجاب اجباری است که در طی بیش از چهار دهه عمر حکومت زن ستیز اسلامی و به ویژه در سالهای اخیر، جنبش رهایی زنان پیشروی های بسیاری داشته و سبب به عقب رانده شدن حکومت، ضعف و استیصال در ساختار حاکمیت شده است. همین مساله در نقاط تاریخی بسیاری سبب انشقاق و شکاف جدی میان مقامات و جناح های مختلف حکومت شده است.
به طور مثال به یاد داریم که در هفته گذشته، مهدی نصیری مدیر مسئول سابق روزنامه کیهان در یک مناظره تلویزیونی اعلام می‌کند که “الزام حکومت به حفظ حجاب عامل تضعیف حجاب بوده است و این روند نه منطقی و نه عقلی و شرعی نباید ادامه یابد ” که در نوع خود اعتراف به شکست در برابر زنان از جانب برخی از چهره های جمهوری اسلامی آنهم در تریبون این حکومت بنام “صدا و سیما” بود. اما در طرف دیگر حاکمیت، کماکان بخشی مصر هستند که باید با تشدید فشار بر زنان، حکومت به حفظ حجاب که یکی از ارکانهای اساسی این حکومت است پرداخت.
در همین راستا، قاسم رضایی، جانشین فرمانده ناجا جمهوری اسلامی اعلام می‌کند که “چهار طرح برای برخورد با بدحجابی اجرا می‌شود”. وی از برنامه ریزی چهار طرح برای برخورد با شهروندان به دلیل آنچه بد حجابی” خوانده خبر داد. او با بیان اینکه نیروی انتظامی در رابطه با عفاف و حجاب، چهار طرح را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند، گفت: “در طرح ناظر یک، با افرادی که در خودرو حجاب را رعایت نکرده، در طرح ناظر ۲، با افراد بدحجاب و بی حجاب در پاساژها و فروشگاه‌های بزرگ و همچنین در طرح ناظر ۳ و ۴، با افرادی که در تفرجگاه‌ها و پیاده روها و نیز فضای مجازی حجاب را رعایت نمی‌کنند، برخورد می‌شود”
این گونه اختلافات جدی میان جناحهای حکومتی در مواجهه با موضوع حجاب اجباری و مخالفت زنان جامعه با آن که سال ها باعث شده است یکی از موضوعات مهم و حیاتی برای تامین بقای سیاسی حکومت باشد، از یکسو نشان از استیصال و درماندگی جمهوری اسلامی در مقابل این موج عظیم اعتراضات جامعه علیه حجاب اجباری دارد. و از سوی دیگر نشانه اثربخش بودن مبارزات زنان بوده و اینکه باید این اعتراضات را در سطحی گسترده تر و رادیکال تر در مقابل حکومت زن‌ستیزی اسلامی به پیش برد.

ایسکرا ٩ ۱۰۵

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …