اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۷ آبان ۹۹ / ۲۸ اکتبر ۲۰۲۰
تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

به یاد ریحانه که سمبل شجاعت بود
‏به یاد ریحانه جباری عزیزمان، دختر شجاعی که از قلب یکی از وحشتناکترین زندانهای زنان صدای حق طلبی خود و صدای مظلومیت زنان زندان شهر ری را به گوش دنیا رساند و ما را با داستان دردناک زنانی آشنا کرد که جزو فراموش شدگان هستند. دل نوشته های ریحانه سند مهمی در محکومیت رژیم است و باید به دهها زبان ترجمه شود. قلبم به درد میاید وقتی به یاد زجر کشیدنهای ریحانه و مادرش میافتم. هنوز آنروزها را به یاد دارم که برای نجات ریحانه تلاش کردیم. به یاد دارم روزی که خبر اعدام ریحانه رو دیدم. باورنکردنی بود. برایم مایه افتخار است که بخش کوچکی از تلاشی بزرگ برای رساندن صدای عدالتخواهی ریحانه به گوش دنیا بودم. یاد ریحانه عزیزمان همیشه گرامی و نام و شجاعتش همیشه ماندگار
از صفحه فیسبوک شیوا محبوبی

ضرب و شتم زن جوانی که مورد تجاوز یک مدیر دولتی قرار گرفت
از فجایع بقاء جمهوری اسلامی؛ ضرب و شتم زن جوانی که مورد تجاوز یک مدیر دولتی قرار گرفته داریوش معمار، روزنامه نگار در توییتر خود با انتشار یک فیلم از ضرب و شتم یک زن جوان از یک واقعه دلخراش خبر داد و نوشت: “به این دختر توسط یک مدیر در آبادان تجاوز شده و باردار شده، وقتی رفته منزل آن شخص و اعتراض کرده و صدایش را بلند کرده خانواده آن فرد با کمک کارمندان حراست پالایشگاه آبادان این بلا را بر سر دخترآورده اند. وجدان های خاموش و جامعه ای که به جای متجاوز قربانی را تنبیه می کند. الان دختر را بازداشت کرده اند و هزار اتهام به او بسته اند و دختر یتیم است و بامادر بزرگش زندگی می کرده که پارسال فوت کرده اما طرف های دیگر آزاد هستند. متاسفانه منزل یکی از مسئولین پالایشگاه بوده اما در خصوص دلیل قطعی این رفتار فعلا گفته شده این دختر منشی شخص مورد نظر بوده اغفال و باردار شده، شخص مسئولیت را قبول نکرده دختر به منزل شخص رفته و اینطور مورد تحقیر و ضرب و شتم توسط خانواده آن فرد قرار گرفته است.” در بخشی از این ضرب و شتم فیزیکی تعدادی زیادی ازکاربران شبکه های اجتماعی به یکی از منزجر کننده ترین قسمت آن دستمالی کردن زن قربانی توسط مامور حراست که مصداق آشکار آزار و اذیت جنسی است اشاره کرده اند. انقلاب زنانه ضمن محکوم کردن هرگونه ضرب و شتم و خشونت فیزیکی این زن جوانی که قربانی تجاوز جنسی شده است و قطعا نیاز به حمایت دارد، جمهوری اسلامی و قوانین اسلامی و سراسر ضد زن آن را عامل اصلی و اساسی و پایه ای این جنایت میداند. حکومتی که بدون هیچگونه قوانین حمایتی از قربانیان آزار و اذیت جنسی، زنان را به دست هر گونه خشونت و تعرض و دست اندازی جنسی و بهره کشی جنسی سپرده است. وجدانهای آگاه و بیدار! علیه تجاوز و زن سیتزی به میدان بیایید! نگذارید تجاوز به زنان، زن ستیزی و زن کُشی به یک مساله عادی در جامعه تبدیل شود! حکومت جمهوری اسلامی محکوم به سرنگونی و نابودی است، لذا انقلاب زنانه همه انسانهای آزادیخواه را که از جمهوری اسلامی و شرایط ضدانسانی موجود به تنگ آمده اند به میدان مبارزه با این حکومت فرا میخواند. در هر کجای دنیا که هستید به انقلاب زنانه برای تسریع و هموار کردن مسیر سرنگون کردن حکومت زن سیتز اسلامی بپیوندید! سرنگون باد حکومت تجاوز انقلاب زنانه ۱ آبان ۱۳۹۹

تداوم بازداشت سمیه کارگر در بند ۲۰۹ زندان اوین
سمیه کارگر، دانش‌آموخته‌ رشته فلسفه دانشگاه تبریز با گذشت ۱۲ روز از زمان بازداشت کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ اوین نگهداری می‌شود. سمیه کارگر پیشتر در تاریخ ۲۵ مهرماه توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران در حین بازداشت اقدام به تفتیش منزل این شهروند کرده و برخی از وسایل شخصی او را ضبط کرده و با خود بردند.

جلسه دادگاه مهراوه خندان برگزار خواهد شد
روز دوشنبه مهراوه خندان، فرزند نسرین ستوده و رضا خندان، توسط شعبه ۱۱۷۵ دادگاه کیفری ۲ تهران واقع در مجتمع قضائی قدس، محاکمه خواهد شد. بر همین اساس رضا خندان، پدر مهراوه، با اعلام این خبر در صفحه شخصی خود نوشت: “در ادامه فشارهای امنیتی به نسرین و اعضای خانواده ما، مهراوه، دختر ۲۰ ساله‌ ما به دادگاه فراخوانده شده است. بر اساس ابلاغیه قضایی، مهراوه بايد روز دوشنبه ۵ آبان در شعبه ١١٧۵ مجتمع قضايي قدس حاضر شود”.
مهراوه خندان، صبح روز دوشنبه ۲۷ مرداد ماه ۱۳۹۹, در پی یورش ماموران امنیتی به منزل خانوادگی وی در تهران بازداشت و پس از انتقال به دادسرای زندان اوین و طی مراحل بازپرسی و تفهیم اتهام، ساعت ۳ عصر همان روز با تودیع قرار کفالتی به مبلغ ۱ میلیارد ریال بطور موقت و تا اتمام مراحل دادرسی آزاد شد.

اتهامات جدید نیلوفر بیانی و پریسا رفیعی، زندانیان سیاسی
نیلوفر بیانی، فعال محیط زیست و پریسا رفیعی فعال دانشجویی در زندان اوین به تازگی از سوی مقام‌های قضایی به نشر اکاذیب نیز متهم شده اند. نیلوفر بیانی در شرح بدرفتاری‌های مسئولان زندان اوین نامه ای خطاب به رئیس قوه قضاییه نوشته بود که بازجویان اطلاعات سپاه به او گفته‌اند بر دهان قاضی‌ای خواهند کوبید که حکمی غیر از حکم از پیش نوشته‌ شده سپاه را در دادگاه قوه قضاییه قرائت کند.
همچنین از آزارها که شامل ۱۲۰۰ ساعت بازجویی، بازجویی‌های طولانی ایستاده، تهدید به تزریق آمپول فلج‌کننده وتوهین‌های جنسی نوشته است. این فعال محیط زیست، هم‌اکنون، در حال گذراندن ده سال حکم حبس خود میباشد. همچنین پریسا رفیعی، فعال دانشجویی زندانی، پس از انتشار نامه‌ای درباره شرایط
بازداشتش در پرونده‌ای جدید به تبلیغ علیه نظام متهم شده است. این فعال دانشجویی در نامه‌ای که ۱۹ اردیبهشت ۹۸ منتشر کرد، می‌نویسد او به مدت ۲۱ روز بدون این‌که بداند کجاست در حبس انفرادی نگه داشته شد. او علاوه بر این نوشت که بازجویش او را به محل تست بکارت اعزام کرده اما او حاضر به انجامش نشده است. همچنین به این فعال دانشجویی امکان ثبت شکایت درباره این برخورد تحقیرآمیز داده نشد.

خشونت خانگی؛ ثبت ۳۶۲ مورد همسرآزاری
مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد از ثبت ۳۶۲ مورد همسرآزاری طی ۶ ماهه سال جاری در این استان خبر داد. این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷.۴۲ درصد افزایش یافته است.

شبنم آشوری به قید وثیقه آزاد شد
عصر روز سه شنبه ۶ آبانماه ۱۳۹۹، شبنم آشوری مدیر مسئول نشریه آگاهنامه که در اواسط مهرماه به همراه چند تن از دست اندرکاران این نشریه بازداشت شده بود، با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. ضمن تبریک به شبنم آشوری و خانواده وی اعلام می داریم که در وهله نخست، سایر دست اندرکاران این نشریه یعنی اندیشه صدری، شبنم آشوری، الوار قلی وند، ندا پیرخضرانیان و آرش جوهری باید فورا و بیقید و شرط آزاد شوند؛ همچنین تمامی پرونده سازی های امنیتی علیه فعالین جنبشهای اعتراضی باید بی درنگ خاتمه یابد.
نگرانی جمهوری اسلامی از طوفان اعتراضات در راه، و حکم حبس
نگرانی جمهوری اسلامی از طوفان اعتراضات در راه، و حکم حبس برای فاطمه خوش رو وحشت جمهوری اسلامی از زنان، ‌به ویژه لیدرهای اعتراضات سراسری خود را در احکام حبس، و اعمال خشونت های فیزیکی علیه آنها در محل اعتراضات سراسری نشان داده است. چرا که زنان نشان داده اند هر جا در اعتراضات حضور داشته باشند، باعث بالا رفتن روحیه و اعتماد به نفس جمعی و باعث رادیکالیزه شدن و پیشروی بیشتر اعتراضات می شوند. فاطمه خوش رو، فرزند غلام عباس، متولد ۱۳۶۷ و شهروند اهل و ساکن خرم آباد و یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ توسط دادگاه انقلاب این شهر به صورت غیابی به حبس محکوم شه است. بر اساس این حکم که در تاریخ ۱۴ مهرماه ۹۹ توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب خرم آباد، به ریاست قاضی حسن کرم پوری صادر و در تاریخ ۱ آبان ۹۹ به صورت الکترونیک به وی ابلاغ شده است، فاطمه خوش رو از بابت اتهامات “سردستگی اخلال کنندگان در نظم عمومی به واسطه شرکت در تجمعات غیرقانونی مورخ ۱۳۹۸/۸/۲۵” و “همکاری با گروه‌های متخاصم و معاند نظام به واسطه تهیه و ارسال فیلم از اغتشاشات غیرقانونی مذکور برای برخی از عوامل آن‌ها در کشور ترکیه” محاکمه و به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. فاطمه خوش رو پیشتر در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۹۸ به همراه حدود ۶۹ شهروند دیگر در رابطه با اعتراضات سراسری آبان‌ماه ۹۸ در خرم آباد بازداشت و پس از یک هفته نگهداری در بازداشتگاه این نهاد به بند زنان زندان خرم آباد و پس از ۱۸ روز به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد. فاطمه خوش رو نهایتا پس از ۳۴ روز به زندان خرم آباد منتقل شد و ۱۰ روز بعد با تودیع قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. طبق گزارش رسانه ها، فاطمه خوش رو در زمان بازداشت در بازداشتگاه اطلاعات سپاه مورد ضرب و شتم قرار گرفته و برای انجام اعترافات تلویزیونی تحت فشار قرار داشته است. انقلاب زنانه، خواستار لغو فوری و بی قید و شرط حکم فاطمه خوش رو و احکام همه بازداشت شدگان اعتراضات سراسری است و اعمال خشونت های فیزیکی بر معترضین و بازداشت شدگان و احکام حبس را بشدت محکوم میکند و اعتراض را حق مسلم همه شهروندان میداند. ضمنا اعلام میداند که اعترافات تلویزیونی یک عمل مشخص برای سرکوب اعتراضات و جامعه در طول چهل و یکسال گذشته بوده است. دست جمهوری اسلامی، یک دست رو شده است و کاملا واضح است که با این اقدامات نمی تواند جامعه را خفه و ساکت کند. آبان ادامه دارد ، این پیام جامعه است.
انقلاب آتی ایران یک انقلاب زنانه است انقلاب زنانه ۶ آبان ۱۳۹۹

ایسکرا ۴ ۱۰٦

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …