اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

تهیه و تنظیم: عزیزه لطف الهی

 

وضعیت زنان در سال ۹۵

در رسته حقوق زنان در سال۲۰۱۶ میلادی ۱۶۳ گزارش گردآوری شده است که بر اساس آن جمعاً ۱ مورد بازداشت فعال حوزه زنان و ۳۶۵۱ نفر بـــــه دلیل نوع پوشش، بازداشت و یا مورد تذکر قرار گرفتند، دست کم ۶۵۹۶۴ زن مورد خشونت جسمی و جنسی قرار گرفتند، دست کم ۱۸ مورد اسیدپاشی، ۴۱ مورد قتل ناموسی و ۱ مورد احضار فعالان این حوزه به مراجع قضایی- امنیتی گزارش شده است.

در کل گزارشات گردآوری شده در این حوزه ۱۶۳ گزارش بوده است که شامل ۱۲۸ مورد نقض حقوق زنان برای دستکم ۳۹۲۹۷ تن بوده است.

در حـــوزه زنان بازداشـــت فعالین ۸۶٪ نسبت به سال قبل از آن کاهش یافته است، هم چنین صدور احکام حبس برای هیچ فعال حقوق زنانی از سوی دستگاه قضایی همچون سال ۲۰۱۵ گزارش نشده است.

در مقایسه ماهانه نقض حقوق زنان بر اساس تعداد نقض موردی حقوق بشر نسبت به سال قبل ۶۴٪ افزایش داشته است، بیشترین صعود در این حوزه در آوریل و بیشترین نزول در دسامبر گزارش شده است.

بیش از ۳هزار زن در سال گذشته دستگیر شدند

شهاب الدين چاوشی، معاون سياسی و اجتماعی استاندار تهران از دستگيری زنان متكدی و بی خانمان در پايتخت خبرداد.

وی آمار زنان متكدی بازداشت شده از ابتدای سال ۹۵ را يك هزار و ۸۷ نفر  و شمار زنان بی خانمان بازداشت شده را ۲هزار و ۵۲ تن ذكر كرد.

 

نامه مریم اکبری منفرد

در هشتمین نوروز در زندان؛ زمان تغییر و دگرگونی است

مریم اکبری منفرد زندانی سیاسی محبوس در بند نسوان (زنان) زندان اوین، در دلنوشته ای خطاب به خانواده اش در مورد هشتمین نوروز در زندان سخن گفته است. او در قسمتی از نامه اش درباره نوروز در پشت میله های زندان می گوید “زمانی که دلتنگ هستم و به دوری و فراق فکر می کنم، اینکه به کدامین گناه هشت سال ما را از هم جدا کرده اند. یک چیز و تنها یک چیز به من امید و آرامش می دهد و آن چشم امیدبخش پایان ظلم و استقرار آزادی است

 

انتقال ۴ زندانی زن به سلولهای انفرادی بند ۲۴۱ اوین

مهسا رجعتی ۳۶ ساله مورخ ۱۳ دی دیماه بازداشت شده است، طاهره ریاحی ۳۵ ساله، روزنامه نگار و دبیراجتماعی خبرگزاری برنا که ۱۵ دیماه بازداشت شده است، معصومه (پگاه) ضیاء ۳۹ ساله، ۱۵ دیماه بازداشت شده است و مهرک کریم پور عندلیبی ۲۴ ساله ۷ دیماه بازداشت شده است همگی مورخ ۲۲ اسفندماه از بند ۲۰۹ زندان اوین به بند نسوان این زندان منتقل شده بودند.

این چهار شهروند که اتهامات “تبلیغ علیه نظام و مشارکت در تبلیغ” در مرحله بازپرسی توسط دادستان به آنان ابلاغ شده، عمده زمان بازداشت خود در بند ۲۰۹ زندان اوین را در سلول انفرادی به سر برده بودند.

در واپسین روزهای اسفندماه، برای این چهار فعال مدنی قرار ۲۰۰ میلیون تومان وثیقه صادر شده، اما به دلیل غیبت بازپرس مربوطه، خانواده‌های آنان از تودیع آن بازمانده و گفته میشود احتمالا تا زمان برگزاری دادگاه در زندان خواهند ماند.

 

کاریکاتوریست یاد هم سلولی هایش را در نوروز زنده می کند

آتنا فرقداني، کاریکاتوریست مشهور، در يادداشتی، شرايط خود به هنگام نوروز در زندان را توصيف كرده است. اين زنداني سياسي سابق نوشته است:

«عید نوروز ۱۳۹۴ در سلول انفرادی بودم؛ اما نوروز ۱۳۹۵ در بند زنان اوین تصمیم گرفتم، سبزه نوروز را در یک کفشم سبز کنم. دانه ها جوانه می زدند و قد می کشیدند. بعضی از هم بندی هایم می گفتند وقتی به این کفش که انگار زندگی از درون آن تراوش کرده، نگاه می کنیم، قدم هایمان استوارتر می شود».

آتنا ادامه مي دهد: «چند ماه از بازگشتم به آغوش خانواده می گذرد؛ مادرم می گوید، یا این کفش را دیگر به پا نکن و … یا به دلیل کهنگی اش آن را دور بینداز! به او می گویم: این کفش پاره پاره هم که شود، بارها و بارها وصله اش می زنم و به پا می کنم… هر نوروز به یاد تمامی زندانیان”غیر سیاسی و سیاسی ایران” هر گام را به سبزه ای می آرایم تا به رنگ سرخ یک ماهی تنگ خیره شود، شاید رنگ سپیدی به رهایی گره خورد!

 

پاکستان: “تاکسی صورتی” برای مقابله با آزار و اذیت زنان

در کراچی، کلان‌شهر اقتصادی پاکستان، زنان اغلب در طول رفت و آمد خود با وسایل نقلیه عمومی در سطح شهر با آزار و اذیت جنسی روب‌رو می‌شوند، اکنون در این شهر برای مقابله با این موضوع، تاکسی ویژه زنان در نظر گرفته شده است.

این تاکسی‌های ویژه خصوصی «تاکسی صورتی» نام دارند و رانندگان آن زن هستند. قرار است در این کشوری که جمهوری اسلامی بر آن حاکم است، با روش تفکیک جنسیتی تاکسی‌ها به مقابله با این پدیده پیچیده اجتماعی روی آورند.

تاکسی‌های صورتی از پنج‌شنبه ۲۳ مارس / ۳ فروردین کار خود را آغاز می‌کنند.

وزیر حمل و نقل استان سند که کراچی مرکز آن است، در یک برنامه تلویزیونی فعالیت تاکسی‌های صورتی را ستود. دیگر شهرهای بزرگ پاکستان نیز از به‌کارگیری این تاکسی‌ها استقبال کرده‌اند.

بر اساس مطالعات سازمان بین‌المللی کار، فقدان حمل و نقل عمومیِ امن از دلایل مهم کمتر کار کردن زنان پاکستانی در خارج از خانه است. با این حال، بیم آن می‌رود که تاکسی‌های صورتی برای بسیاری از زنان بیش از حد گران باشد.

 

شورای حقوق بشر ملل متحد یک مناظره در رابطه با پیگیریها و اجرای بیانیه و برنامه عمل وین برگزار کرد.

در این مناظره عمومی که روز ۳۰ اسفند ۹۵ برگزار شد هیأت ها بر حیثیت ذاتی و حقوق مساوی و غیرقابل انکار آحاد خانواده بشری و بر اینکه این بنیاد آزادی، عدالت و صلح می باشد تأکید کردند. آنها خواستار به رسمیت شناختن و تحقق کامل حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در همه سطوح شدند.

تعدادی از کشورها و برخی سازمانهای غیردولتی در این مناظره سخنرانی کردند.

کمیسیون مطالعه ساختار صلح گفت که وضعیت حقوق بشر در ایران همچنان موجب نگرانی است. چشم انداز رفرم در ایران تیره است و از شورا خواسته شد که به رصد وضعیت حقوق بشر در ایران از جمله رفتار با اقلیت های مذهبی ادامه دهد.

مرکز مطالعات محیط زیست و مدیریت توجه شورا را به سرکوبی که به طور روزمره متوجه زنان در ایران است، جلب کرد. جمهوری اسلامی به استفاده از شکنجه، بدرفتاری و شلاق زدن بازداشت شدگاه و به اعدام افراد ادامه می دهد.

 

ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران تمدید شد

شورای حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه با رای مثبت به قطعنامه پیشنهادی سوئد، آمریکا، مقدونیه و مولداوی، ماموریت عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران، را تمدید کرد.

 

ایسکرا  ۸۷۷

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …