اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۲۲ بهمن ۹۹ / ۱۰ فوریه ۲۰۲۱
تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

بازداشت یازده زن شرکت کننده در مراسم دو تن از قربانیان هواپیمای اوکراینی در سنندج
هه‌نگاو: یازده شهروند سنندجی که در مراسم خاکسپاری دو تن از قربانیان هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران حضور داشته و خواستار محاکمه عاملان این فاجعه انسانی شده بودند، بازداشت شده بودند، توسط اطلاعات نیروی انتظامی بازداشت و بر اساس کیفرخواست صادره به دادگاه انقلاب و کیفری۲ سنندج احضار شده‌اند
این پرونده در نهایت با صدور قرار جلب به دادرسی با اتهامات توهین به مقام معظم رهبری، برهم زدن امنیت عمومی و عنوان مبهم اجتماع و تبانی جهت برهم زدن امنیت داخل کشور و تایید دادستان این شهر، به شعبه یکم دادگاه انقلاب و کیفری دو سنندج ارجاع شده است.
هویت این ۱۱ شهروند را به شرح زیر عنوان کرده است؛
۱ـ شیوا احمدی سیاناوی ۲ـ زهرا مرادی ۶۶ ساله ۳ـ پدرام هوشیاریان ۳۱ ساله ۴ـ ماریا ساعدپناه ۴۱ ساله ۵- عبدالله امینی نبی‌کندی ۶ـ لیلا حسینی ۴۶ ساله ۷ـ زهرا ساعدپناه ۸ـ یونس فکری ۹ـ محمدسینا میرزایی ۳۱ ساله ۱۰ـ سیدغازی حسینی ۱۱ـ سرور شهابی ۵۴ ساله.
به گفته یک منبع موثق، این یازده شهروند پس از آنکه در حین مراسم خاکسپاری آروین مرتب و آیدا فرزانه دو تن از جانباختگان هواپیمای اوکراینی توسط دوربین‌های مداربسته شناسایی و بازداشت و پس از دو هفته با وثیقه و موقتاً تا زمان اتمام مراحل دادرسی آزاد شده بودند.

انقلاب زنانه: پدیده ختنه زنان را با اعتراض به عاملین سیاسی ایجاد و استقرار آن پایان دهیم
روز ششم فوریه را روزی جهانی برای مبارزه با پدیده انسان ستیز ختنه زنان و ناقص سازی اندام جنسی زنان نامیده اند. خشونت علیه زنان و نقض پایه ای ترین حقوق فردی و اجتماعی آنان اشکال متفاوتی دارد و صدالبته مذهب و دستگاه های سیاسی بنا شده بر پایه مذهب، همواره نقش به سزایی در این مساله ایفا می کند. اما از میان همه این مناسبات زن ستیزی که همواره به قدرت مذاهب و حکومت ها بر زنان تحمیل می کنند، ختنه یا ناقص سازی اندام جنسی زنان بدون شک یکی از بی رحمانه ترین، وحشیانه ترین و ضدانسانی ترین آنها است. سالانه حدودا یک میلیون نفر به جمعیت زنانی افزوده می شود که به این طریق اندام و روانشان مورد تعرض قرار می گیرد که متاسفانه تعداد مجموع چنین زنانی در سراسر دنیا به بیش از ۱۳۰ میلیون زن در جهان می رسد.
در ایران هم‌ متاسفانه در حداقل چهار استان از جمله هرمزگان، آدربایجان غربی، کرمانشاه و کردستان چنین عمل فجیعی بر روی زنان صورت می پذیرد. مساله ای که سال به سال هم علیرغم توجه ویژه عموم جامعه به مبارزه با این پدیده نفرت انگیز اجتماعی، ظاهرا بدون بهبود چندانی به بقای خود و قربانی گرفتن در روستاهای مختلف کشور ادامه می دهد.
اگرچه شاید منشا پیدایش این پدیده شنیع ختنه زنان بسیار قدیمی تر از آن باشد که بتوان به جمهوری اسلامی نسبت داد، اما به طور قطع تداوم و بازتولید آن مشخصا محصول آن مناسبات سیاسی اجتماعی اسلامی و عقب مانده ی زن ستیزی است که جمهوری اسلامی بر زنان ایران تحمیل کرده است. برای پایان بخشیدن به چنین جنایاتی باید نوک پیکان حمله ی خود را به سمت جمهوری اسلامی بگیریم که مسبب و عامل به وجود آمدن جنایات این چنینی بر علیه زنان می باشد و با به زیرکشیدن این حکومت بساط کل مناسبت ضدزن موجود در جامعه را از ریشه ساقط کنیم.
نه به خشونت علیه زنان

محکومیت فرانک جمشیدی به چهار سال جبس تعزیری
دادگاه انقلاب سنندج «فرانک جمشیدی»، فعال محیط زیست و عضو جمعیت سبز کردستان را به چهار سال حبس تعزیری محکوم کرد. رسانه‌های حقوق بشری کردستان با اعلام این خبر نوشته اند که دادگاه این فعال محیط زیست را به عضویت در یکی از احزاب کُرد مخالف حکومت ایران متهم کرده است.
دادگاه سنندج این حکم را روز سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۹۹، به وکیل فرانک جمشیدی ابلاغ کرده است.
فرانک جمشیدی در اوایل تیر ماه امسال توسط نیروهای ادارە اطلاعات سنندج بازداشت و پس از چهار ماه و نیم با وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی و به شکل موقت آزاد شد.این فعال محیط زیست طی مدت بازداشت از ملاقات و تماس با خانواده محروم بود و قرار بازداشت وی پنج بار تمدید شد.
بازداشت و صدور احکام زندان برای شهروندان کرد از سوی دستگاه‌های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی در ماه‌های گذشته به شکل کم سابقه‌ای افزایش یافته است.

21 بهمن سقز بلوار حافظ خودکشی قتل ناموسی
یک زن جوان با هویت فرشتە حدود 40 ساله از پشت بام خانه چهار طبقه خود را به پائین پرت کرد وجان باخت. همچنین روز20 بهمن یک زن دیگر با هویت شهین در سقز اقدام بە خودکش کرد و جانش را از دست داد .در روزهای گذشته یک زن ۳۲ ساله به نام اشرف نیک‌خویی اهل روستای گنگچین ارومیه به بهانه ناموس توسط برادرش به قتل رسیده است اشرف نیک‌خویی، ۳۲ ساله و مادر ۳ فرزند بود. وی مدتی پیش به دلیل منتشر شدن فیلم خصوصی‌اش با یک مرد، مجبور به جدایی از همسرش و زندگی در منزل مادر و پدرش شد. اشرف نیک‌خویی از سوی خانواده‌اش تحت فشار بود تا با مردی که فیلم خصوصی آنها منتشر شده بود ازدواج کند، اما پس از امتناع این مرد از ازدواج، برادر اشرف در تاریخ ۱۵ بهمن وی را به قتل رساند. جسد اشرف نیک‌خویی که پس از قتل توسط برادرش سوزانده شده است، هم‌اکنون در پزشکی قانونی ارومیه نگهداری می‌شود. چند نفر از اعضای خانواده وی نیز توسط اداره آگاهی بازداشت شده‌اند.
انقلاب زنانه در حین مخالفت با مجازات شنیع اعدام به عنوان قتل عمد حکومتی، خواهان محاکمه و مجازات مجرمین قتلهای ناموسی و در سطح وسیعتر خواهان محاکمه و مجازات سران نظام جمهوری اسلامی و عاملین و آمرین خشونت های سازماندهی شده حکومتی علیه زنان در طی این چهار دهه گذشته می باشد. به فرهنگ خشونت و جنایتبار ناموس و ناموس پرستی، به قانون پدرسالاری و مردسالاری و نرینه سالاری و ضدزن و و ضدکودک و ضدانسانی در سراسر ایران و سراسر دنیا باید قویا اعتراض کرد. برای پایان دادن به این تراژدی هولناک باید بپا خاست و جمهوری اسلامی این مایه ننگ بشریت و قوانین قرون وسطایی آن را هر چه سریعتر از صفحه تاریخ بشریت پاک کرد!

معاون وزیر کشور؛ “در ایران ازدواج پیش‌رس داریم و چیزی به اسم کودک‌همسری نداریم”
تقی رستم وندی معاون وزیر کشور و رئیس سازمان اجتماعی کشور، با شرعی و قانونی خواندن ازدواج کودکان، مدعی شد: “کلیدواژه “کودک‌همسری” هیچ جایگاه و کاربردی در کشور ما ندارد. ازدواج‌های زیر ۱۵ سال، طی یک روند کاملا قانونی صورت می‌گیرند.
وی درباره ازدواج دختران کمتر از ۱۳ سال نیز گفت: با حکم دادگاه و اثبات آمادگی و بلوغ جسمی آنها حکم قضایی برای ازدواج داده می‌شود. بنابراین چیزی به عنوان کودک همسری به معنایی که در ادبیات جهانی وجود دارد، در کشور ما نیست. او ادامه داد: ازدواج‌های زیر ۱۵ سال هم ثبت رسمی می‌شوند و هم در بانک اطلاعات جمعیت کشور آمار آن ثبت می‌شود.

ثبت ازدواج بیش از ۹ هزار دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله در تابستان امسال
گزارش مرکز آمار جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که در تابستان سال ۹۹، در مجموع ازدواج ۹ هزار و ۵۸ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله ثبت شده است و در همین مدت، ۱۸۸ طلاق مربوط به دختران ۱۰ تا ۱۴ سال ثبت شده است. این تنها آمار رسمی جمهوری اسلامی است که قطعا باید بیش از این باشد.
نبود قوانین حمایتی که حامی کودکان و زنان باشد، وجود قوانین مذهبی و آغشته به سنت، فقر و نداشتن بضاعت مالی خانواده ها از جمله عوامل اصلی پدیده کودک همسری و ازدواج اجباری کودکان است. در سالهای اخیر با تشدید سیاستهای افزایش جمعیت و ازدواج های هر چه بیشتر و بالا بردن مبلغ وام ازدواج و سازماندهی حکومتی برای این امر، کودکان بیشتری نسبت به یک دهه گذشته از رویای خوش کودکی بیرون کشیده و به چرخه بردگی جنسی سپرده شده اند.
کودک همسری، یعنی بردگی جنسی از کودکی!
کودک همسری،تجاوز آشکار به جسم و روان کودکان است!
جمهوری اسلامی مدافع تجاوز و خشونت است!

رشد ۳۹ درصدی طلاق با مدت ازدواج کم‌تر از یک سال
خبرگزاری ایسنا دوشنبه ۲۰ بهمن (۸ ژانویه) بر اساس آمار منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران، اعلام کرد که تعداد طلاق ثبت‌شده با مدت ازدواج کمتر از یک سال از دو هزار و ۱۹۸ طلاق در بهار امسال با رشد ۳۹ درصدی به سه هزار و ۶۸ مورد طلاق در تابستان رسیده است.
این خبرگزاری همچنین با اشاره به آمار مربوط به طلاق با مدت ازدواج‌های بیشتر، گزارش کرده است که تعداد طلاق ثبت‌شده با مدت ازدواج یک تا پنج سال از بهار به تابستان امسال، ۳۷ درصد، و تعداد طلاق ثبت شده با مدت ازدواج پنج تا ۱۰ سال ۳۵ درصد رشد داشته است.

روز ششم فوریه را روزی جهانی برای مبارزه با پدیده انسان ستیز ختنه زنان و ناقص سازی اندام جنسی زنان نامیده اند.
خشونت آشکار علیه زنان و نقض پایه ای ترین حقوق فردی و اجتماعی آنان اشکال متفاوتی دارد و صدالبته مذهب و دستگاه های سیاسی بنا شده بر پایه مذهب، همواره نقش به سزایی در این مساله ایفا می کند. اما از میان همه این مناسبات زن ستیزی که همواره به قدرت مذاهب و حکومت ها بر زنان تحمیل می کنند، ختنه یا ناقص سازی اندام جنسی زنان بدون شک یکی از بی رحمانه ترین، وحشیانه ترین و ضدانسانی ترین برای محروم کردن زنان از لذت جنسی است. سالانه حدودا یک میلیون نفر به جمعیت زنانی افزوده می شود که به این طریق اندام و روانشان مورد تعرض قرار می گیرد که متاسفانه تعداد مجموع چنین زنانی در سراسر دنیا به بیش از ۱۳۰ میلیون زن در جهان می رسد.
در ایران هم‌ متاسفانه در حداقل چهار استان از جمله هرمزگان، آ‌ذربایجان غربی، کرمانشاه و کردستان چنین عمل فجیعی بر روی زنان صورت می پذیرد. مساله ای که سال به سال هم علیرغم توجه ویژه عموم جامعه به مبارزه با این پدیده نفرت انگیز اجتماعی، ظاهرا بدون بهبود چندانی به بقای خود و قربانی گرفتن در روستاهای مختلف کشور ادامه می دهد.

ایسکرا ۱۰۷۹

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …