اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۲۹ بهمن ۹۹ / ۱۷ فوریه ۲۰۲۱
تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

دریا طالبانی با قرار وثیقه از زندان مهاباد آزاد شد
روز دوشنبه بیست و هفتم بهمن‌ماه،”دریا طالبانی” با قرار وثیقه از زندان مهاباد آزاد شد. اتهام مطروحه علیه او “همکاری با یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت ایران” اعلام شده است. دریا طالبانی روز شنبه هجدهم بهمن‌ماه پس از اتمام بازجویی از بازداشتگاه اطلاعات سپاه در ارومیه به زندان مهاباد منتقل شده بود.

قتل یک زن در کرمانشاه به ضرب گلوله
جسد یک زن در کمربندی غربی کرمانشاه در محدوده میدان “سنجابی” پیدا شده که به گفتە شاهدان عینی این زن به ضرب گلوله به قتل رسیده است. تاکنون هویت این زن مشخص نشدە است.

یک قتل ناموسی دیگر اینبار در مهاباد
بنا به اخبار منتشر شده از شهر مهاباد، روز جمعه ۲۴ بهمن جسد زنی ۳۰ ساله را در حاشیه سد مهاباد پیدا شد. بنا به اظهارات شاهدان جسد گویا دو سه روز از ماندن در آب سد با تورم همراه بوده است. هویت این زن هنوز مشخص نشده است. اما احتمال داده میشود که به قتل رسیده باشد و سپس در سد مهاباد به آب انداخته شده است. احتمال خودکشی هم ضعیف گزارش داده شده است.
خودکشی و قتل ناموسی در کردستان بدلیل فرهنگ عقب افتاده مردسالاری و مذهبی و رسمی کردن این جنایات از طرف دولت و قوانین اسلامی دست مردان را برای دست درازی به حریم شخصی زنان با توجیه دفاع از ناموس باز گذاشته است.

آتنا دائمی فعال حقوق کودکان، فعال حقوق بشر و زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین است
آتنا دائمی بیست‌ونهم مهرماه سال ۹۳ بازداشت و ۸۶ روز در سلول انفرادی بند دو الف تحت بازجویی بود. وی در تاریخ ۲۸ دی‌ماه ۱۳۹۳ پس از پایان بازجویی‌ها به بند زنان زندان اوین منتقل شد
او پس از شانزده ماه بازداشت با قرار وثیقه از بند زنان زندان اوین آزاد شد.
پس از چندین‌بار به تعویق افتادن جلسه دادگاه نهایتاً در تاریخ ۲۳ اسفند ۹۳ در دادگاهی به ریاست قاضی مقیسه، قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به دلیل فعالیت‌های مدنی مسالمت‌آمیز، به اتهام «تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، توهین به رهبری، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و اختفای ادله جرم» به ۱۴ سال زندان محکوم شد
حکم این زندانی سیاسی در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ۷ سال تقلیل یافت
آتنا دائمی روز ششم آذرماه سال ۹۵، از سوی مأموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران در محل سکونتش در خانه پدری بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
این زندانی سیاسی بارها دست به اعتصاب عذا زده آتنا دائمی در آخرین اعتصاب غذای خود از تاریخ ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ تا ده خرداد ماه ۹۶ به مدّت ۵۴ روز در اعتصاب غذا بود. او به نشانه اعتراض به محکومیت اعضای خانواده‌اش اعتصاب غذا کرده بود که در نهایت با اعلام حکم برائت خواهرانش به وی، اعتصاب خود را شکست.
این زندانی سیاسی که باید روز ۱۴ تیر ۱۳۹۹ پس از پایان یک دوره محکومیت ۵ ساله از زندان آزاد می شد، به دلیل پرونده سازی های مجدد اطلاعات سپاه پاسداران در دو دادگاه دیگر مجموعاً به ۵ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.
آتنا پس از دریافت حکم جدید دو سال حبس و ۷۴ضربه شلاق خود، در نامه ای از زندان نوشت: «من امروز بعد از پنج سال باید آزاد می شدم ولی همه می دانند تا جمهوری اسلامی هست، همه جای ایران زندان است.
آتنا مدت هاست که از سرگیجه و بی‌حسی در ناحیه چشم راست رنج می‌برد.
لازم به ذکر است این زندانی سیاسی از حق مرخصی دارو و درمان محروم میباشد.
در روز ولنتاین صدای زندانیان سیاسی محروم از دارو و درمان و مرخصی باشیم

دادگاه تجدیدنظر حکم ۱۵ سال زندان هدی عمید و نجمه واحدی را تائید کرد
طبق گزارشات شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکومیت ۱۵ ساله زندان نجمه واحدی و هدی عمید، فعالین حقوق زنان را عینا تائید کرده است.
پیش‌تر شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، هدی عمید، وکیل دادگستری و نجمه واحدی را مجموعا به ۱۵ سال زندان محکوم کرده بود.
در حکم شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران که روز شنبه ۲۵ بهمن‌ (۱۳ فوریه) به “متهمین” ابلاغ شده آمده است که این دو به اتهام “همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه جمهوری اسلامی در موضوع زنان و خانواده” هدی عمید به ۸ سال حبس، ۲ سال محرومیت از برخی حقوق اجتماعی و ۲ سال محرومیت از اشتغال به وکالت دادگستری و نجمه واحدی به ۷ سال حبس و ۲ سال محرومیت از برخی حقوق اجتماعی محکوم شده است. دادگاه به بهانه نبود فرصت اعلام وکالت، اجازه مطالعه پرونده به وکلای جدید هدی عمید و نجمه واحدی را نداده است.
این فعالین زنان شهریور ماه ۹۷، به صورت جداگانه در منزل شخصی خود توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت شدند اما با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شدند.
هدی عمید، وکیل دادگستری به همراه نجمه واحدی، فارغ التحصیل علوم اجتماعی همزمان با شروع موج جدید فشارهای قضایی بر وکلای دادگستری و فعالین حقوق زنان در شهریور ۹۷ بازداشت شده بودند.
بازداشت آنان با اعتراض گسترده فعالان در داخل و خارج کشور مواجه شد. ۷۵۰ فعال داخل و خارج ایران در آن‌زمان به افزایش فشار بر فعالان حقوق زنان اعتراض کرده و طی بیانیه‌‌ای خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط دستگیرشدگان این حوزه از جمله هدی عمید و نجمه واحدی شده بودند.
سازمان عفو بین‌الملل و سازمان دیده‌بان حقوق بشر و سایر نهادهای حقوق انسانی طی بیانیه‌ای در واکنش به سرکوب فعالین و بازداشت‌های غیرقانونی وکلا و فعالان حوزه های مختلف از مقامات جمهوری اسلامی خواستند تا این افراد را فورا آزاد کرده و تضمین کنند که هر فرد بازداشت شده از زمان دستگیری به وکیل دسترسی داشته باشد.
انقلاب زنانه فشار حداکثری جامعه جهانی تا سر حد بایکوت جمهوری اسلامی در همه مجامع بین المللی را یک فاکتور مهم برای به عقب راندن جمهوری اسلامی و تقویت جنبش سرنگونی میداند.

۵۰ سالگی حذف عنوان زن‌ستیز “دوشیزه” از زبان اداری آلمان
در دوران معاصر زبان همیشه یکی از شاخص‌های میزان پیش‌رفتگی یا توسعه نیافتگی فرهنگ یک جامعه در برخورد با زنان و دورشدن یا نشدن از سنت‌ها و هنجارهای مردسالارانه تلقی شده است. یکی از موارد در فرهنگ مردسالار کاربرد واژه دوشیزه برای زنان ازدواج‌نکرده است.
تقریبا در همه زبان‌ها هم این واژه‌ی آلوده به زهر مردسالاری وجود داشته یا دارد. در زبان فرانسوی چنین زنانی با عنوان مادمازل خطاب می‌شده‌اند، در زبان انگلیسی میس، در زبان ایتالیایی بونو سرا، در اسپانیایی سنیوریتا، در سوئدی فروکن.
اولین کشوری که در راه حذف این واژه جنسیت‌زده و تحقیرآمیز در خطاب‌کردن زنان ازدواج نکرده گام برداشت آلمان بود. روز ۱۶ فوریه امسال، ۵۰ سال از تصمیم دولت به ممنوعیت کاربرد این عنوان در مکاتبات و مراوادت اداری گذشت.
در بسیاری از فرهنگ‌ها، متاثر از هنجارهای زن‌ستیزانه این‌که یک زن با چه عنوانی در جامعه نامیده شود به ازدواج کردن یا نکردن او مربوط می‌شده است. ۵۰ سال پیش آلمان تصمیم گرفت به این تبعیض علیه زنان پایان دهد.

ایسکرا ۱۰۸۰

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …