اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۲۵ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۴ آوریل ۲۰۲۱

تهیه و تنظیم، مینا بهروزی

سمانه نوروزمرادی زندانی سیاسی محبوس در لاکان رشت امروز به مرخصی آمد

سمانه نوروزمرادی نیمه دوم شهریور ۹۷ توسط قرارگاه ثارالله سپاه درمنزل شخصیش دستگیر شد و بیش از دو هفته در خانه امن سپاه بازجویی شد و نهایتا با قرار وثیقه آزاد شد و پس از ۸ ماه به بهانه تحویل وسایل ضبط شده در تاریخ ۴ اردیبهشت ۹۸ پس از مراجعه، زندانی شد.او‌ در تاریخ ۵ مرداد ۹۸ به علت شرایط بد عفونت پستان و درد لوپوس مفصلی، درخواست پزشک قانونی نمود که متاسفانه مورد پذیرش قرار نگرفت.

 با فوت پدر سمانه و فشارهای عصبی و دیابت و فشار خون،در عید ۹۹ به مرخصی آمد و پس از انتشار ویدئویی، پرونده دوم او تشکیل شد و به زندان فراخوانده شد در همین زمان دچار کیست مویی سنگ کلیه شد که تا امروز به آن رسیدگی نشده است. سمانه نوروز مرادی دارای بیماری‌های متعدد لوپوس مفصلی،کیست مویی،ماستیت گرانول عفونت پستان،دیابت،فشارخون،سنگ کلیه،کیست تخمدان و زخم معده و ورم روده است. لازم به ذکر است مرخصی سمانه نوروزمرادی با وثیقه گذاشتن فیش حقوقی یکی از فعالان صنفی حقوق معلمان میسر شد. 

انتقال مجدد ناهید تقوی، شهروند دو تابعیتی به بازداشتگاه اطلاعات سپاه

ناهید تقوی، شهروند دو تابعیتی ایرانی-آلمانی دوشنبه ۱۶ فروردین‌ماه از بند زنان زندان اوین، مجددا به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند دو الف این زندان منتقل شد. ناهید تقوی پیشتر در تاریخ ۲۵ مهرماه ۹۹ توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و پس از ۵ ماه از بازداشتگاه اطلاعات سپاه به بند زنان منتقل شده بود. مریم کلارن، دختر ناهید تقوی پیشتر گفته بود که مادر ۶۶ ساله اش از زمان بازداشت طی ۸۰ جلسه و معادل ۱۰۰۰ ساعت تحت بازجویی قرار گرفته است.

انقلاب زنانه ضمن اعلام اینکه اعمال فشار بر روی زندانیان سیاسی و خانواده های آنها قویا محکوم است و باید مورد اعتراض فعالین در تمام عرصه ها قرار گیرد، خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط تمام زندانیان سیاسی و فعالین در بند که تنها به جرم حق طلبی و اعتراض به حکومت جنایتکار و فاسد جمهوری اسلامی در بند هستند، است. زندانیان سیاسی و فعالین را باید همین امروز آزاد کنید، این یک درخواست نیست یک هشدار است. 

محبت محمودی یکی از ١٢ زنی است که در زندان ارومیه به اعدام محکوم شده است. 

خلاصه ای از داستان تلخ زندگی محبت محمودی؛   “محبت محمودی” ۶۴ ساله از ۲۰ سال پیش به اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده و دو دهه است که زیر سایه مرگ زندگی می‌کند و از ۱۸ سال پیش هم از حق مرخصی محروم می‌باشد. محبت محمودی که هم‌اکنون در بند زنان زندان مرکزی ارومیه محبوس است، روز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۰ (۲۱ آوریل ۲۰۰۱) به اتهام قتل فردی که به قصد تجاوز با چاقو به منزل آنها رفته بود، بازداشت و بعدها توسط شعبه ۲۲ دادگاه کیفری ارومیه به ریاست قاضی رضایی به اعدام محکوم و از آن زمان در زندان مرکزی ارومیه نگهداری می‌شود. 

یک روز پس از آزادی؛ بازداشت و انتقال مجدد شهلا جهانبین به زندان اوین

شهلا جهانبین، زندانی سیاسی و یکی از امضاکنندگان نامه درخواست استعفای علی خامنه‌ای، یک روز پس از آزادی از زندان، صبح امروز سه شنبه ۱۷ فروردین ماه بازداشت و به زندان اوین بازگردانده شد. وی روز گذشته با اعلام مسئولان زندان مبنی بر تائید گواهی عدم تحمل حبس از زندان اوین آزاد شده بود.

خبرها از این قرار است که،  “نیروهای امنیتی شهلا جهانبین را از منزلش با ادعای اینکه جهت تکمیل پرونده باید به دفتر قاضی اجرای احکام منتقل شود، به دادسرای اوین بردند. نهایتا شهلا جهانبین به این بهانه که اشتباها بجای زندانی دیگری آزاد شده جهت تحمل ادامه دوران محکومیت به زندان اوین بازگردانده شد.”

انقلاب زنانه ضمن اعلام اینکه پرونده های سازماندهی شده علیه فعالین باید فورا مختومه اعلام شوند، اعمال فشار بر روی زندانیان سیاسی و خانواده های آنها قویا محکوم میکند و باید مورد اعتراض فعالین در تمام عرصه ها قرار گیرد، آزادی فوری و بی قید و شرط تمام زندانیان سیاسی و فعالین در بند که تنها به جرم حق طلبی و اعتراض به حکومت جنایتکار و فاسد جمهوری اسلامی در بند هستند، خواست فوری ما است.

آزادی مجدد شهلا جهانبین یک روز بعد از حبس مجدد 

شهلا جهانبین، زندانی سیاسی طی سه روز متوالی از ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ تا ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ آزاد، بازداشت و مجددا آزاد شد.عباس واحدیان همسر شهلا جهانبین در یک فایل ویدوئی درباره روند این اعمال فشار بر شهلا جهانبین و خانواده وی توضیح داده است .

جمهوری اسلامی با اعمال فشار بر روی فعالین و زندانیان سیاسی سعی بر مرعوب و سرکوب کردن مبارزات جاری در سطح جامعه را دارد، اما علی رغم تمام این سرکوب ها جنبش سرنگونی هر روز بیش از پیش در حال پیشروی ورادیکالتر شدن و بیشتر شدن خشم و نفرت جامعه از این حکومت جنایتکار است.

انقلاب زنانه معتقد است که فعالیت، اعتراض و حق خواهی، تشکل و تحزب حق مسلم تمام انسان هاست. ما از تمام انسانهای آزادیخواه و فعالین عرصه های اعتراضی میخواهیم تا خواست آزادی زندانیان سیاسی را بیش از پیش به پیش برده و به اشکال مختلف به این حکومتی که بنای آن جنایت است اعتراض کنند. 

نرخ دیه جنین:

اگر پسر باشد: ۴۸۰ میلیون

اگر دختر باشد: ۲۴۰ میلیون

و اگر جنسیت قابل تشخیص نباشد که جنین دختر است یا پسر: ۳۶۰ میلیون

این بدان معناست که، اگر جنسیت پسر باشد، دو برابر دختر و دو برابر مادر جنین می‌ارزد و اگر نفهمند دختر است یا پسر باز هم بیشتر از دختر و باز هم بیشتر از زنی که جنین را در رحم خود می پروراند می‌ارزد!! انقلاب زنانه معتقد است که هنگامی که نابرابری جنسیتی در قوانین و دستورالعمل های اجرایی وجود دارد، خود به معنای صدور مجوز برای اعمال و تشدید خشونت علیه زنان است. با توجه به این که ایران تحت حاکمیت اسلامی و قوانین بر پایه اسلام اداره می گردد، این #شکاف_جنسیتی تشدید می شود. این شکاف در قوانین مدنی و خانواده دو چندان است. ارزش شهادت، حق دیه و حق الارث نصف، تنها نمونه ای از این شکاف و نابرابری است. با نگاه کوتاهی بر وضعیت زنان در ایران خشونت های پنهان و آشکاری قابل مشاهده است که از دستاوردهای قانون اساسی جمهوری اسلامی علیه زنان است که خود الگوی خشونت های پنهان و آشکار خانگی و خیابانی در جامعه و در سطح کلان است. اسلام و تمامی مذاهب، ضدزن و نر محور هستند و هیچ ارزشی برای زنان و برابری و انسانیت قائل نیستند.

زنی که در قوانین جاری در کشورش، ارزشش نصف مرد است! زنی که امضایش در سند ازدواج لازم است، اما حق طلاق ندارد! زنی که حتی نیازی به امضای او در سند طلاق نیست! چگونه رای او برابر با مرد است؟  تنها راه رهایی جامعه و زنان سرنگونی جمهوری اسلامی است، همین امروز 

نگرانی خانواده آتنا دائمی از وضعیت وی در زندان لاکان رشت

حسین دائمی پدر آتنا دائمی در صفحه شخصی توییتر خود از وضعیت نابسامان آتنا در زندان لاکان رشت چنین نوشت: “‏درتاریخ۲۷اسفند۹۹دخترم را اززندان اوین به زندان لاکان رشت تبعیدکردند،بیست روزازتبعیدآتنای من گذشته وهنوزدخترم در قرنطینه هست چرا؟

زندان لاکان رشت ازجمله زندانهایی هست که تفکیک جرائم صورت نمی‌گیرد و از طرفی باتشدید شدن ویروس کروناهمچنان ورودیهای جدیداضافه میشود،”

انقلاب زنانه جمهوری اسلامی را برای بیش از چهاردهه اعمال شکنجه و فشار بر روی زندانیان سیاسی و خانواده های آنها محکوم کرده و ضمن اعلام اینکه اعمال هر گونه فشار، خشونت، تجاوز و شکنجه زندانیان را مصداق علنی نقض حقوق انسانی میداند و جمهوری اسلامی مسئول مستقیم این گونه رفتارهای ضد انسانی است ، خواستار محاکمه سران جمهوری اسلامی در دادگاههای عادلانه بین المللی میباشد و همچنین خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط تمام فعالین و زندانیان سیاسی میباشد.

رها عسکری‌زاده فعال حقوق زنان و عکاس برای اجرای حکم به دادسرای اوین احضار شد.

رها عسکری زاده به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع و تبانی به ۲ سال زندان تعزیری، ۲ سال منع فعالیت در مطبوعات، فضای مجازی و گروه‌ها و احزاب سیاسی و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. رها عسکری‌زاده برای گذراندن محکومیت ۲ ساله خود به شعبه اجرای احکام شهید مقدس فراخوانده شده است.

انقلاب زنانه خواستار مختومه اعلام کردن تمام پرونده های سازماندهی شده علیه فعالین میباشد همچنین آزادی فوری و بی قید و شرط تمام زندانیان سیاسی و فعالین در بند که تنها به جرم حق طلبی و اعتراض به حکومت جنایتکار و فاسد جمهوری اسلامی در بند هستند، را خواستاریم.

زندانیان سیاسی و فعالین را باید همین امروز آزاد کنید، این یک درخواست نیست یک هشدار است .

رقص، شادی و پایکوبی بخش جدانشدنی از زندگی و حق طبیعی همه انسان ها است

یک زن جوان روز چهاردهم فروردین در میدان شهر ری و نزدیک کیوسک نیروی انتظامی به بالای خودروی خود رفته و شروع به رقصیدن کرده. رقص، شادی و پایکوبی بخش جدانشدنی از زندگی و حق طبیعی همه انسان ها می باشد

جمهوری اسلامی در بیش از چهار دهه عمر ننگینش سعی بر ترویج فرهنگ عزا و غم داشته، هیچ نوع موسیقی جز مرثیه و نوحه خوانی را تحمل نمیکند، رقص و شادی برای این حکومت و ارکان آن تهدید محسوب میشود خصوصا اگر زن باشی!

همچنین رقص و پایکوبی یک ابزار مبارزه با حکومتی است که تلاش کرده با فرهنگ عاشورایی و دفاع مقدسی و اعدام و کشتار، غم و اندوه را به مردم تحمیل کند.

انقلاب زنانه ضمن حمایت از حرکت جسورانه این زن جوان از تمام انسانهای آزادیخواه و برابری طلب دعوت میکند تا با تکثیر رقص و پایکوبی به مبارزه با حکومتی که رقص و شادی با ارزشهای آن در تضاد است، بروید. زنده باد زنانی که پرچم بردگی زن را زیر پا میگذارند. 

زهره سرو، زندانی سیاسی پس از اجرای حکم شلاق به مرخصی اعزام شد

زهره سرو زندانی سیاسی روز ۱۶ فروردین‌ماه پس از اجرای حکم شلاق در پرونده‌ای که پیشتر با پرداخت جزای نقدی مختومه اعلام شده بود، به مرخصی اعزام شد. اجرای حکم شلاق زهره سرو پیش از خروج از زندان با تهدید به جلوگیری از اعزام به مرخصی اجرا شده است.

انقلاب زنانه ضمن انزاجار و محکوم کردن این عمل وحشیانه و تمام اعمال وحشیانه و شکنجه ای که توسط حکومت جمهوری اسلامی بر روی فعالین و زندانیان سیاسی اجرا میشود معتقد است تنها راه متوقف کردن این اعمال ضد انسانی سرنگونی جمهوری اسلامی است . 

تبعیض و خشونت علیه زنان و دختران.

به مصادره در آمدن بدن زنان توسط حکومت جمهوری اسلامی 

“بر اساس طرح جدیدی که نمایندگان مجلس جمهوری اسلامی تصویب کرده‌اند، در صورت تایید شورای نگهبان ازین پس شورایی متشکل از دو فقیه، یک قاضی و چند پزشک باید سقط جنین پس از غربالگری را تایید کند و تصمیم مادر تعیین‌کننده نخواهد بود.”ماجرا به همین نکته ختم نمی شود بلکه طرح «جوانی جمعیت» طرحی که ده سال توسط شخص علی خامنه ای پیگیری میشود که در این طرح ممنوعیت فروش قرص‌های پیشگیری در داروخانه‌ها بدون نسخه  خارج کردنِ «سلامت مادر» از اولویت پزشک تشدید جرم‌انگاری سقط جنین و…

نمونه هایی از آن است تا نهایتا بنا دارد حقوق میلیون ها زن بر کنترل رحم خود را به نیم قرن عقب تر پرت کند. تمام رویکردی که حکومت جمهوری اسلامی به زن دارد زن ستیزانه ضد علمی و با اهداف ایدئولوژیک دینی و نظامی است .جمهوری اسلامی مدام در ارتجاع و عقبگرد رکورد میزند و حقوق انسانی زنان و تمام مردم را به طور مداوم و با سرعت از بین میبرد.

انقلاب زنانه ضمن حمایت از حق سقط جنین باور دارد آزادی سقط جنین و کنترل زنان بر بدن خود حق مسلم تمام زنان است و البته جنین ارزشمند است و تحت فشار اقتصادی ممکن است سقط جنین رخ دهد اما مدامی که زنان به هر دلیل نخواهند به حاملگی ادامه دهند باید این حق را داشته باشند تا به آن پایان دهند که البته این وظیفه دولتهاست که تمام شرایط را از لحاظ پزشکی و روحی برای زنان محیا سازند.

سقط جنین امن حق مسلم زنان است.

حکومتی که تا کنترل زهدان زنان هم پیشروی کرده تنها و تنها لایق سرنگونی است.

ایسکرا  ۱۰۸۸

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …